| کد خبر: 127953 |

اصلی‌ترین راه برای توسعه صنعت خودرو

تین‌نیوز| یکی از راه‌هایی که صنعت خودرو برای رسیدن به توسعه کامل باید طی کند، عبور از سد دولتی و خصولتی اداره شدن است. ضمن اینکه باید راه برای پیشرفت بخش‌های خصوصی هموار شود.

 

به گزارش پدال نیوز ، توسعه صنعت خودرو در کشور سال‌هاست که در محافل مختلف و توسط کارشناسان گوناگون بیان شده است و آنها همچنان به آسیب‌شناسی این حوزه می‌پردازند. اما راه‌های رسیدن به توسعه در صنعت خودروی کشور که سال‌هاست پایه‌ریزی شده، چیست؟ چرا در همه این سال‌ها نتوانسته‌ایم به یک توسعه پایدار و مطلوب دست پیدا کنیم و شرکت‌های خودروساز توانمند مانند خودروسازان برخی کشورها داشته باشیم؟

 

شاید تجربه تحریم‌ها نشان داد که صنعت خودروی کشور بدون حضور و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. تقریبا همه کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقد هستند بدون حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی، توسعه صنعت خودرو بسیار سخت و البته شاید ناممکن باشد.

 

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو به «دنیای خودرو» می‌گوید: « تنها راه توسعه صنعت خودرو در ایران از طریق مشارکت با برندها و خودروسازان بزرگ دنیا اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد بدون مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها تقریبا توسعه صنایع و تجهیزات و ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور غیرممکن است.»

 

افزایش سهم بخش خصوصی در صنعت خودرو

تحقق نیافتن خصوصی‌سازی معضل جدی در مسیر توسعه صنعت خودروی ایران است. درست است در سال‌های اخیر تصدی دولت در بخش‌های مختلف صنعت خودرو بسیار کمتر شده اما تا خصوصی‌سازی واقعی و به‌صورت کامل راه بسیاری باید پیموده شود. 

 

یکی از راه‌هایی که صنعت خودرو برای رسیدن به توسعه کامل باید طی کند، عبور از سد دولتی و خصولتی اداره شدن است. ضمن اینکه باید راه برای پیشرفت بخش‌های خصوصی هموار شود و یک رقابت سالم بین این بخش‌ها شکل بگیرد.

 

این کارشناس خودرو می افزاید: «یکی از اتفاقاتی که باید در مسیر توسعه صنعت خودرو رخ دهد، این است که ارتقای بهره‌وری نیروی کار، ارتقای منابع و همچنین ارتقای تجهیزات صورت گیرد.

 

این اتفاق زمانی می‌افتد که سهم بخش خصوصی در صنعت خودرو را افزایش دهیم. ضمن اینکه باید در افزایش سهم شرکت‌های خصوصی در همکاری با خودروسازان خارجی تلاش بیشتری صورت گیرد.»

 

اصلاح قوانین و افزایش مشوق‌ها

شرکت‌های خارجی برای اینکه سرمایه‌های خود را به کشور وارد کنند، نیازمند یک آرامش ذهنی و حمایت فوق‌العاده از سوی دولت هستند. در سال‌های اخیر خودروسازان فرانسوی حضور موثر و پررنگی در صنعت خودروی کشور داشته‌اند. علت این اطمینان خاطر فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری را می‌توان در آشنایی آنها با فضای اقتصادی و سیاسی کشور جست‌و‌جو کرد.

 

کریمی‌سنجری در این رابطه می‌گوید: «باید برای جذب خودروسازان برتر جهانی، قوانین موثری را در جهت حذف درآمدهای دولتی ناشی از اخذ تعرفه و مالیات برای آن‌ دسته از سرمایه‌گذاری‌های خارجی که منجر به ایجاد خطوط تولید می‌شود، تدوین کنیم. یعنی اگر شرکتی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران و ایجاد خط تولید است، به این شرکت تسهیلات دهیم و مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه را برای آن شرکت حذف کنیم. شرکتی که حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران است، اشتغال ایجاد می‌کند و قسمتی از محصولات تولیدشده را به کشورهای دیگر صادر می‌کند، از این رو درآمد ارزی برای کشور به همراه دارد. نمونه این کار را می‌توان در ترکیه و چین دید.»

 

تویوتا در چه صورتی در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کند؟

خودروسازان خارجی برای حضور خود در کشور علاوه‌بر اطمینان از بازگشت سرمایه و البته اطمینان از شرایط سیاسی یک کشور، نیازمند مشوق‌های جدی اقتصادی نیز هستند.

 

به‌طور کلی بین کشورها در جذب سرمایه‌های خارجی رقابت وجود دارد. این دولت‌ها هستند که باید شرایط بهتر و جذاب‌تری را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنند.

 

برای حضور خودروسازانی مانند تویوتا و نیسان در کشور باید مزیت‌های خاصی ایجاد کرد که در کمتر کشوری وجود داشته باشد. باید شرایط رقابتی و عواملی که تولید خودرو در کشور را ارزان و اقتصادی می‌کند، فراهم شود.

 

حسن کریمی‌سنجری با بیان اینکه راه ورود خودروسازان مطرح خارجی به کشور در ایجاد عوامل کاهنده قیمت خودرو است، می‌افزاید: «باید عوامل کاهش‌دهنده قیمت تمام‌شده خودروهای مونتاژی به‌عنوان یک مزیت در کشور مستقر شود. در این صورت می‌توانیم کشور را به محلی تبدیل کنیم که در قیمت کاهش قیمت تمام‌شده خودرو موثر باشد.

 

یعنی ایران صاحب یک مزیت در صنعت خودرو دنیا و به عنوان کشوری مطرح شود که می‌تواند قیمت تمام‌شده خودرو را کاهش دهد و خودرو را با قیمت رقابتی مونتاژ کند. این موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذار خارجی ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران شود.»

 

تغییر در قوانین واردات CKD

سنجری همچنین به عوامل دیگری که باید برای توسعه صنعت خودرو رخ بدهد اشاره می‌کند و می‌گوید: «اتفاق دیگری که باید در این صنعت بیفتد این است که در قوانین واردات CKD و صادرات خودرو تغییراتی ایجاد شود.

 

تعرفه‌هایی که دولت برای واردات CKD می‌گذارد، در مورد خودروسازان بزرگ دنیا که با هدف ایجاد خط تولید به ایران می‌آیند، تغییر کند و قوانین تشویقی برای آن‌ها در نظر بگیریم.

 

حتی می‌توانیم زمین رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهیم یا تعرفه و مالیات نگیریم اما این قانون را بگذاریم که از هر سه خودروی تولیدشده در ایران، یکی در ایران فروخته و دو خودروی دیگر صادر می‌شود.

 

به این صورت از استفاده آن‌ها از بازار ایران جلوگیری و آن‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری و صادرات بخشی از تولیداتشان می‌کنیم.» 

 


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.