| کد خبر: 127906 |

بازار خودرو بر مدار «کیفیت» و «قیمت» می‌چرخد

تین‌نیوز| در حالی سال جدید روزهای نخست خود را طی می‌کند که بازارها هنوز تغییر محسوسی به خود ندیده‌اند و در یک رکود نسبی به سر می‌برند، رکود بهاری که گویا بسیاری از بخش‌ها با آن مواجه‌اند.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، بازار خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست، این بازار در حالی که در روزهای پایانی سال گذشته روزهای پررونقی را سپری می‌کرد، اما به تجربه هرسال در روزهای ابتدایی سال جدید، در رکود به سر می‌برد، رکودی که به نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، کمی تشدید شده است. آنطور که فعالان این بازار می‌گویند، درحال‌حاضر خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود و بازار با کسادی مواجه است، اگرچه به طور معمول هر سال در این مقطع زمانی بیشتر بازارها ازجمله خودرو با رکود مواجه می‌شود، اما با این حال انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز گویا به این وضع دامن زده است. این شرایط در حالی بر بازار خودرو حاکم است که از فعالان و کارشناسان این حوزه از وضعیت آینده این بازار، از خرید و فروش و تقاضا گرفته تا نرخ خودروها، در سال ۹۶ جویا شدیم.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» در رابطه با وضعیت بازار خودرو از نظر سطح قیمتی و میزان تقاضا می‌گوید: مدتی است که اخباری مبنی بر افزایش نرخ خودرو به گوش می‌رسد که دراین رابطه باید بگویم، افزایش نرخ خودرو در شرایطی که تورمی در کشور ایجاد نشده و ثبات نسبی قیمت‌ها حاکم است بی‌اساس است. سعید موتمنی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» می‌افزاید: ضمن اینکه کیفیت خودرو نسبت به گذشته متناسب با قیمت‌ها تغییری نکرده، از این‌رو افزایش قیمت‌ها در این مقطع توجیه ندارد.

 

وی بیان می‌کند: درحال‌حاضر یک حباب قیمتی در بازار خودرو ایجاد شده است که این فضا، شائبه رشد قیمت‌ها را به وجود آورده است. ضمن اینکه باید توجه داشت که مصرف‌کنندگان مطابق باقدرت خرید خودشان اقدام به خرید خودرو می‌کنند و درحال‌حاضر خودروهای در محدوده قیمتی ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان از تقاضای زیادی برخوردار است و خریدار بیشتری دارد.

 

ازاین‌رو اگر نرخ خودروها ازاین محدوده بیشتر شود، به‌طور حتم تقاضا نسبت به گذشته کم خواهد شد چون درحال‌حاضر توان و قدرت خرید مصرف‌کنندگان چندان بالا نیست.

 

این مسئول صنفی می‌گوید: زمانی افزایش نرخ توجیه دارد که هم تورم در کشور بالا باشد هم آپشن جدیدی در خودرو لحاظ شود و یا در کیفیت آن تغییری ایجاد شود. بنابراین زمانی که این گزینه‌ها وجود ندارد، ایجاد تغییر در قیمت‌ها چندان توجیه ندارد.

 

می‌توانیم صادرات‌مان را افزایش دهیم

وی بابیان اینکه شورای رقابت زیر بار افزایش نرخ خودرو نمی‌رود می‌گوید: البته برخی از تحلیلگران این انتقاد را وارد می‌کنند که قیمت‌گذاری بر روی خودرو در هیچ جای دنیا مرسوم نیست؛ در پاسخ به این دیدگاه باید بگویم که در همه جای دنیا رقابت وجود دارد و تولید خودرو در انحصار چند شرکت نیست. باید اجازه داده شود که خودروها باقیمت کمتر از ۴۰میلیون وارد کشور شود و مصرف‌کنندگان، خود انتخاب کنند. به گفته وی دو عامل باعث می‌شود که یک مصرف‌کننده نسبت به خرید یک کالا متمایل شود؛ نخست نرخ مناسب و دوم کیفیت آن محصول. بنابراین اگر کیفیت کالای تولیدی با نرخ کالا همخوانی داشته باشد، رغبت بیشتری برای مصرف‌کنندگان برای خرید آن کالا ایجاد می‌شود.

این مسئول صنفی در ادامه به بحث واردات خودرو به کشور اشاره کرد و گفت: واردات خودرو به کشور در ۹ماه گذشته باعث شده است که این بازار از توازن و رقابت مناسبی برخوردار شود و در این مدت شاهد افزایش نرخ خودرو در بازار کشور نباشیم.

این فعال اقتصادی درباره توان ایران برای صادرات خودرو می‌گوید: به نظر بنده تولیدکنندگان ایرانی توان خوبی برای تولید دارند واگر بتوانند با استفاده از فناوری‌های روز دنیا کیفیت تولیدات‌شان را افزایش دهند؛ به‌طور حتم می‌توانیم در امر صادرات خودرو بسیار موفق عمل کنیم. به گفته او درحال‌حاضر برخی از محصولات‌مان دراین حوزه به کشورهای سوریه و عراق صادر می‌شود که کشورهای هدف در این زمینه می‌تواند افزایش یابد.

 

رکود بر بازار حاکم است

همچنین در این رابطه یک فعال بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در سال جدید می‌گوید: چند سالی است که رکود بر بازار ایران حاکم شده است و متاسفانه این رکود بر رونق بسیاری از صنایع مادر ازجمله مسکن، فرش، پوشاک و... تاثیر مستقیم گذاشته است. بدون تردید صنعت خودرو نیز از این شرایط مستثنا نیست و رکود حاکم بر بازار، تاثیر مستقیمی بر صنعت خودرو گذاشته است.

کاظم محمدی نیکخواه در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با بیان اینکه درصورتی که در سال جدید تحرک اقتصادی به وجود نیاید، رونق و بهبود وضعیت خودرو را شاهد نخواهیم بود اظهار می‌کند: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از عواید رفع تحریم‌ها در بهبود شرایط اقتصادی بهره ببریم چون بهبود شرایط اقتصادی زمان‌بر است. وی در ادامه درباره میزان خریدوفروش خودرو در سال ۹۶ می‌گوید: نسل جوان علاقه زیادی به خودرو دارد ازاین‌رو این تمایل دراین قشر وجود دارد که به‌فاصله زمان کوتاه خودرو خود را تغییر دهند و خودرو باکیفیت و یا جدیدی خریداری کنند. اما متاسفانه در زمینه تولید چندان نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم و جوابگوی نیاز مردم به شکل کامل در این زمینه باشیم.

 

به گفته محمدی مصرف‌کنندگان خودرو به دنبال کیفیت هستند، واین موضوع برکسی پوشیده نیست که با بالا بردن کیفیت خودروها، میزان فروش محصولات هم بیشتر خواهد شد. ازاین رو برای رونق بازار خودور، باید کیفیت تولید افزایش یابد و نرخ خودرو نیز متناسب با آن تعیین شود.

 

نبود نقدینگی یکی از عوامل رکود

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه میزان نقدینگی در بازار کاهش پیدا کرده است می‌گوید: کاهش نقدینگی در کشور باعث شده است که بسیاری از صنایع مادر از این شرایط متاثر شوند. اگر می‌خواهیم بازار از شرایط رکود خارج شود باید ابتدا بنیان اقتصادی کشور را اصلاح کنیم. با توجه به فراگیر بودن و گسترده بودن این صنعت درکشور، می‌توان گفت که درمجموع تقاضا برای خرید خودرو همواره وجود دارد اما ازآنجایی‌که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده چندان نمی‌توان به خروج از رکود از این طریق امیدوار بود.

 

وی در ادامه بیان می‌کند: بسیاری از مردم می‌خواهند خودرو خود را تغییر بدهند اما ازآنجاکه نقدینگی در اختیارشان کاهش پیداکرده نمی‌توانند مبادرت به این کار کنند. البته در ماه آینده انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم و این انتخابات مزید بر علت شده و رکود و کسادی بر بازار را تشدید کرده است. این فعال اقتصادی می‌گوید: امیدوارم که هرچه زودتر شرایط اقتصادی کشور بهبود پیدا کند تا صنایع مادر و متعاقب آن صنعت خودرو از رکود خارج شود. برکسی پوشیده نیست که خودرو این روزها به یکی از ضروریات زندگی انسان تبدیل شده است و ازآنجایی‌که بسیاری از شهرها با کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی مواجه هستند بسیاری از مردم خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند ازاین‌رو لازم است که شرایطی فراهم شود تا مصرف‌کنندگان بتوانند نیاز خود را تامین کنند.

 

سخن آخر

در کشورهای پیشرفته به صنعت خودرو اهمیت فراوانی داده می‌شود زیرا این صنعت جزو صنایعی است که می‌تواند اشتغالزایی بالایی برای کشورها ایجاد کند و زمینه توسعه یک کشور را فراهم سازد. این موضوع درحالی است که گستردگی این صنعت بسیار زیاد است و شاید بتوان گفت که بیشتر مردم و بسیاری از صنایع وابسته درگیر این صنعت هستند، ازاین‌رو برای اینکه بتوان از طریق رونق این صنعت، زمینه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی را درکشور فراهم کرد، به نظر می‌رسدکه باید تولیدکنندگان این محصول به فاکتورهایی همچون تنوع، کیفیت، قیمت‌گذاری و... در تولید محصولات‌شان اهمیت ویژه‌ای دهند تا متقاضیان، رغبت بیشتری برای خرید خودرو داخلی در کشور داشته باشند. به‌طور حتم اگر این مهم مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه بازار خودرو کشور رونق مناسبی خواهد گرفت، درنهایت زمینه توسعه و اشتغالزایی را در کشور فراهم خواهد کرد.


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.