| کد خبر: 126672 |

عقب‌نشینی تاکتیکی نمایندگان کنگره

تعویق طرح جدید آمریکا برای تحریم ایران

تین نیوز| قانون‌گذاران آمریکایی که از ابتدای روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده، رویکرد تندی را علیه ایران در پیش گرفته‌‌اند اکنون کمی از شتاب روند ضدایرانی خود کاسته‌اند. در شرایطی که برخی از قانون‌گذاران آمریکایی چندی پیش طرح تحریمی جدیدی را علیه ایران ارائه کرده بودند اما روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فعلا این سناتورها قصد ندارند این طرح را به‌طور رسمی وارد روند قانون‌گذاری آمریکا کنند؛ سناتور باب کورکر «واکنش اتحادیه اروپا» و «انتخابات» ریاست‌جمهوری در ایران را، دلیل تعویق در بررسی این طرح عنوان کرده‌است. قانون‌گذاران آمریکایی می‌گویند طرح تحریمی جدید علیه ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به‌طور رسمی وارد روند قانون‌گذاری نخواهد شد.

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از نشریه نیوز ویک، سناتور باب کورکر و ۱۳ سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه دیگر حدود دو هفته قبل، پیش‌نویس طرحی را تهیه کردند که تحریم‌های ایران را به بهانه‌های موشکی، حقوق بشر و تروریسم تشدید می‌کند. این طرح همچنین علیه اشخاصی که در برنامه موشک‌های بالستیک ایران نقش دارند، تحریم‌های اجباری وضع می‌کند.

نقض روح برجام
گفته می‌شود طرح تازه تحریم‌ها در سنا که با عنوان «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- ۲۰۱۷» معرفی شده، به‌گونه‌ای تنظیم شده که مفاد توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی را خدشه‌دار نسازد. قانون‌گذارانی که طرح را تهیه کرده‌اند نیز مدعی هستند این طرح طوری نوشته شده که در ضدیت با توافق هسته‌ای ایران قرار نگیرد. از سوی دیگر اما مقام‌های ایرانی به برخی تحریم‌های دیگر آمریکا، پس از توافق هسته‌ای، واکنش نشان داده‌اند. برای نمونه در بهمن ماه گذشته وزارت خارجه ایران افزوده‌شدن شماری از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی به فهرست تحریم‌ها را «ناسازگار با تعهدات ایالات‌متحده و نیز مغایر روح و متن قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنيت (در ارتباط با توافق اتمی)» توصیف کرده بود.

تعویق 5/ 1 ماهه تحریم‌ها
این اختلاف نظرها میان مقامات دو کشور در حالی مطرح است که قرار است طرح تحریم‌های تازه آمریکا به تعویق افتد. یک سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا می‌گوید پیش‌نویس طرح تحریمی تازه وی و همکارانش که به‌ویژه برنامه موشکی و سپاه پاسداران ایران را هدف قرار می‌دهد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران رسما وارد روند قانون‌گذاری نخواهد شد. به گزارش «ایسنا» باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز سه‌شنبه (۱۵ فروردین‌ماه) گفت که تاخیر در آغاز بررسی رسمی طرح در این کمیته به‌دلیل واکنش احتمالی اتحادیه اروپا است که نگران است تشدید تحریم‌ها در آستانه انتخابات ایران بر نتیجه آن تاثیر بگذارد. دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است ۲۹ اردیبهشت همزمان با انتخابات شوراها برگزار شود. در مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش‌نویس طرحی مشابه تهیه شده است. پیش‌نویس طرح سنا رئیس‌جمهوری آمریکا را موظف می‌کند ظرف ۹۰ روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌ آن در خارج از ایران را بنا بر آنچه واشنگتن فعالیت‌های تروریستی می‌خواند، هدف تحریم قرار دهد. سناتورهای آمریکا طرح تحریمی جدید خود را در آستانه اجلاس سالانه گروه کمیته روابط‌عمومی آمریکا-اسرائیل (ایپک) که بزرگ‌ترین لابی صهیونیست‌ها در آمریکا است، منتشر کردند.

سناتور کورکر از هواداران حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است و پیش‌تر هشدار داده بود که برهم زدن احتمالی آن از سوی دونالد ترامپ می‌تواند به بروز بحران منجر شود. همچنین باب کورکر، خود از جمله تهیه‌کنندگان طرح تحریم‌های تازه به‌شمار می‌رود؛ شماری دیگر از قانون‌گذاران هر دو حزب اصلی آمریکا در کمیته‌ای که کورکر رهبری می‌کند نیز در تهیه آن نقش داشته‌اند.

این در حالی است که ایران هرگونه تحریم جدید علیه این کشور را نقض توافق هسته‌ای تلقی خواهد کرد. پیش‌نویس طرح جدید همچنین، وزیر امور خارجه آمریکا را موظف می‌کند تا طی ۹۰ روز فهرستی از اسامی افرادی را که «ناقض حقوق بشر در ایران» قلمداد می‌کند، به کنگره تحویل بدهد. این پیش‌نویس از دولت آمریکا نیز می‌خواهد آنچه فعالیت‌های غیرقانونی مقامات ایرانی می‌خواند را مشخص و ظرف ۹۰ روز به کمیته‌های کنگره درباره شهروندان آمریکا که در ایران زندانی هستند، گزارش ارائه کند. پیش‌نویس این طرح تحریمی جدید، به علاوه دولت آمریکا را موظف می‌کند اشخاصی را که منع تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را نقض می‌کنند، تحریم کند. به گزارش «ایسنا» آمریکا و غرب تلاش می‌کنند با طرح اتهاماتی بی‌اساس علیه ایران، از جمله حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر در کشور، مقامات ایران را تحت فشار قرار دهند و به اهداف خود دست یابند. این در حالی است که ایران همواره هرگونه ادعا در این زمینه را رد و تاکید می‌کند که سیاست‌های تفرقه‌افکنانه و مداخله‌جویانه این کشورها در منطقه عامل اصلی ظهور و گسترش تروریسم در خاورمیانه و جهان است.

انتقادها نسبت به طرح تحریمی
البته طرح تحریمی جدید سناتورهای آمریکایی که به تازگی ارائه شده و فعلا به تعویق خواهد افتاد، واکنش‌هایی را داخل آمریکا نیز در پی داشت. از یک‌سو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) که در واشنگتن فعالیت دارد و از حامیان توافق هسته‌ای است، هشدار داده طرح مذکور می‌تواند برجام را برهم بزند و ایران و آمریکا را در مسیر برخورد نظامی قرار دهد. از سوی دیگر، به‌دنبال طرح جدید سنای آمریکا برای تحریم و فشار بر ایران، جمعی از استادان دانشگاهی و مشاوران ارشد امور نظامی و امنیتی که همگی در دولت باراک اوباما مناصب مشاوره‌ای و معاونتی داشته‌اند با نگارش مقاله‌ای مشترک در نشریه فارین پالیسی هشدارها و توصیه‌های جدی به سناتورهای آمریکایی در نحوه تعامل و برخورد با ایران مطرح کرده‌اند. آنتونی بلینکن، آوریل هینس، کالین کال، جف پرسکات، جان فاینر، فیل گوردون و رابرت مالی که همگی از مشاوران ارشد و معاونان بخش‌های مختلف کاخ سفید در دولت باراک اوباما بوده‌اند، طی مطلبی مشترک در نشریه فارین‌پالیسی نگرانی‌های خود در مورد رهیافت‌های جدید فشار و تحریم در برابر ایران را که از سوی سنا مد نظر قرار گرفته است بیان کرده و توصیه‌های جدی در این رابطه به سناتورهای آمریکا داشته‌اند.

به گزارش تابناک مشاوران ارشد و معاونان بخش‌های مختلف کاخ سفید در دولت باراک اوباما در این مقاله با اشاره به این موضوع که در قالب برجام، ایران اکنون به همه تعهدات خود عمل می‌کند، مدعی شده‌اند: «ما بدون شلیک حتی یک گلوله مهم‌ترین تهدید علیه خود و ملت خود و متحدانمان را از میان برده‌ایم و تنها بهایی که بابت آن پرداخت کرده‌ایم برداشتن تحریم‌های بین‌المللی بوده است که هدف از آنها از بین بردن تهدید هسته‌ای بر سر میز مذاکره بوده است. تحریم‌های غیرهسته‌ای در موضوعاتی مانند موشک‌های بالستیک، تروریسم و نقض حقوق بشر به قوت خود باقی است و ایران در این راه بهای توافق هسته‌ای را با پول خود پرداخت کرده است، پولی که جامعه بین‌المللی آن را در بانک‌های خود مسدود کرد تا مقامات ایرانی را برای رسیدن به توافق تحت فشار قرار دهد. در واقع رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ میراثی از سیاست در قبال ایران به همراه دارد که بیش از زمان رئیس‌جمهوری قبلی وضعیت ما را در امنیت و ثبات قرار داده است.» در این مقاله پس از پرداختن به مزایای برجام برای آمریکا تاکید شده است که در حال حاضر طرح منندز و کورکر با هدف تحریم‌های مضاعف روی ایران، باید با دقت بیشتری بررسی شود. همچنین آنها در ادعاهایی علیه ایران درباره نگرانی‌ها و خطرات برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم افزوده‌اند که اکنون چون موضوع بر سر سندی پیچیده چون برجام است، جزئیات بسیار اهمیت دارند و طرح مورد اشاره در شکل فعلی ریسک‌های زیادی در بر دارد که می‌تواند منجر به از میان رفتن و زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.