| کد خبر: 126540 |

◄مانیتور هواپیماهای جدید با سوزن سوراخ می‌شوند؟ مقصر کیست؟!

تین‌نیوز| وبلاگ فرنوش جهرمی-در میان ماجراهای مختلف پس از ورود هواپیماهای جدید ایرباس به كشور، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر آسیب رساندن برخی از مسافرین به سیستم IFE یا همان مانیتورهای این هواپیماها در فضای مجازی منتشر شد. گرچه هنوز تصاویر قابل استنادی برای اثبات این اتفاق منتشر نشده است، اما شاید بسیاری از ما، هنگام خواندن این خبر، شروع كرده ایم به سرزنش خاطیان؛ آهی كشیدیم و به حال آنها افسوس خوردیم. ولی آیا حقیقتا تمام تقصیر گردن آنهاست؟ آیا نمی توان جلوی وقوع دوباره آن را گرفت؟!
 
چالش آسیب رساندن به آثار و وسایل عمومی از جمله وسایل نقلیه از سوی برخی افراد، در بسیاری از جوامع شایع است. چالشی كه به آن "وندالیسم" گفته می شود. انگیزه اصلی وندال ها، خالی كردن خشم از اجحافیست كه گمان می كنند جامعه در حق آنها روا داشته و عموما بین نوجوانان رواج دارد. تربیت اجتماعی متفاوت و اختلاف طبقاتی از عمده دلایل بروز وندالیسم است.

اما چگونه می توان با وندالیسم مقابله كرد؟!
 راهكارهای مختلفی برای مواجهه با وندالیسم وجود دارد. یکی از راهبرد های اساسی در حوزه ی کنترل اجتماعی، پیشگیری است. در خصوص وندالیسم این پیشگیری می تواند در سه مرحله پیش از وقوع تخریب گری، در حین وقوع وندالیسم و پس از آن صورت گیرد.

كشور ما متشكل از مردمی با اقشار مختلف و فرهنگ های مختلف است. توانمندی و رفتارهای اجتماعی آنها نیاز با توجه به دسترسی آنها به منابعی همچون اطلاعات، ارتباطات، آموزشها و نیازهای اولیه زندگی متفاوت است.
 
 از سوی دیگر یكی از نیازمندی های بسیار مهم هنگام وارد كردن تكنولوژی های جدید به هر جامعه ای، فرهنگ سازی در جهت استفاده صحیح از آن تكنولوژی می باشد. این فرهنگ سازی به اندازه وارد كردن تكنولوژی اهمیت دارد، چرا كه ضامن بقا و طول عمر آن خواهد بود. با در نظر گرفتن این حقیقت و كاربری در نظر گرفته شده برای هواپیماهای جدید و امكان سفر اقشار مختلف جامعه با آنها، آیا پیش از آنكه این هواپیماها وارد كشور شوند اقدامی برای فرهنگ سازی در این حوزه صورت گرفته است؟!

ایرلاین ها به عنوان متولیان ایجاد فرهنگ صحیح، می توانند با آسیب شناسی دقیق و بهره گیری از متخصصین اجتماعی و فرهنگی، آموزش های لازم  در استفاده درست از تكنولوژی جدید و تاكید به اهمیت حفظ این سرمایه ملی را به مردم ارائه دهند. با توجه به میانگین عمر بالای ناوگان هوایی كشورمان و تاكیدهای اخیر سازمان های بین المللی به افزایش استاندارد هواپیماها مطابق با قوانین محیط زیستی كه نیاز به استفاده از هواپیماهای مدرن تر و جوان تر را در بر خواهد داشت، ضرورت به این فرهنگسازی و بهره مندی از آن بزودی شامل بیشتر ایرلاینهای كشورمان خواهد شد.
 
هر فردی كه قلبش برای این خاك بتپد، دغدغه ای جز رشد و پیشرفت آن را نخواهد داشت. حال كه پس از سالها درهایی برای نوسازی ناوگان هوایی كشورمان باز شده، ضروریست تا دم را غنیمت بشماریم. بكارگیری هواپیماهای نو و مدرن در پروازها برای پیشرفت مملكت لازم است، چرا كه یكی از عوامل اصلی جذب توریست و همچنین تبدیل شدن به هاب منطقه می باشد، اما كافی نیست! حفظ این هواپیماها و كاربری درست از آنهاست كه این شرط را كامل می كند.

از سوی دیگر شاید بهتر باشد بجای "ایجاد خشم" در برخی مردم با دادن اطلاعات غیر تخصصی در صنعت هوایی همچون مرجوعی بودن هواپیماها، متوجه این موضوع باشیم كه جهان نمی ایستد تا ما تصمیم بگیریم به خودمان بیاییم! كارهای عقب افتاده زیادی برای انجام دادن داریم و هر مانع و دست اندازی كه از جانب خودمان ایجاد شود، بیش از سنگ اندازی و تلاش های كشورهای بیگانه، ما را از پیشرفت و  رشد اقتصادی دور می كند.
 
با استفاده از ابزارهای فراگیر و كم هزینه همچون رسانه های اجتماعی در فضای مجازی و همچنین امكانات تعبیه شده در فرودگاه ها، می توان با تهیه بسته های آموزشی گوناگون اهمیت حفظ هواپیماها بعنوان سرمایه های ملی را به فرهنگ های مختلف آموزش داد تا با بال و پر گرفتن صنعت حمل و نقل هوایی كشورمان در منطقه و جهان، تكیه خود را از درآمدهای نفتی برداشته و مانند كشورهای نفت خیز همسایه، از درآمدهای بالای این صنعت بهره مند شویم.
 
بار دیگر این خبر اخیر حاكی از وندالیسم را بخوانید. شاید راحت ترین كار سرزنش و ابراز تاسف به حال كسانی باشد كه این آسیب ها را به هواپیماها می رسانند، اما شاید منصفانه ترین راه نباشد كه عده ای را بخاطر "ندانستن" شماتت كنیم و نقش خود را به عنوان عضو موثری در  این جامعه در جهت كاهش آسیب های اجتماعی فراموش كنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ gmail. com 0 0

    آنقدر مردم را عذاب داده اند که بهر شکلی اعتراض می کنند!!!!!!!!