| کد خبر: 126489 |

بهار انتخاباتی در نوروز ۹۶کلید ورود به «بهشت» چیست؟

ضرورت توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
سعید میرشاهی: با توجه به مهلت زمانی ثبت‌نام داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران از ۳۰ اسفندماه ۹۵ تا ششم فروردین ماه ۹۶، شهرهای کشور، نوروز امسال، بهار انتخاباتی را آغاز کردند.

حدود ۶۲ هزار نفر در تهران و سایر شهرها، برای انتخابات شوراها در ۲۹ اردیبهشت ماه، که هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، ثبت‌نام کردند و این درحالی است که با نگاهی به افراد ثبت نام کرده به نظر می‌رسد نسیم کمپین گسترده‌ «نه به ورزشکاران و هنرمندان» وزیدن گرفته است. 

اما در این هیاهوی انتخاباتی که اغلب بر چهره‌ها و شخصیت‌های مشهور متمرکز است، اولویت‌هایی که اعضای منتخب پنجمین دوره شوراها خصوصا در کلان‌شهرها باید موردتوجه قرار دهند، با توجه ویژه به عملکرد اعضای فعلی شوراها، بسیار حایز اهمیت است. نکته اساسی دیگر، تعامل شورا، شهرداری و دولت با یکدیگر خصوصا در تهران و نقش نظارتی شورای شهر بر عملکرد شهرداری‌هاست تا «شورای شهر منتخب مردم» به «شورای شهرداری‌ها» تبدیل نشوند.
 
در این رابطه، توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، همچنان مهم‌ترین کلیدواژه‌های کاندیداهای انتخابات شوراها در دوره پنجم و مهم‌ترین اولویت به‌ویژه برای کلان‌شهرهاست. ثبت‌نام برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران، بهانه‌ای شد تا برخی از اعضای فعلی شورای شهر، ضمن اعلام برنامه‌ها و اولویت‌ها، نگاهی به عملکرد شورای شهر چهارم با تأکید بر حمل‌ونقل شهری داشته باشند.
 
دفاع اصول‌گرایانه
مهدی چمران، رئیس فعلی شورای شهر تهران که همواره از حامیان شهرداری تهران در شورای شهر بود، در ماه‌های پایانی فعالیت شورا از وضعیت حمل‌ونقل پایتخت اعلام نارضایتی کرد و البته بدون توجه به نقش شهرداری، عدم حمایت دولت را دلیل اصلی نارضایتی خود عنوان کرد: «من هنوز از آنچه که در دوره چهارم در مورد حمل‌ونقل رخ داد، راضی نیستم و به ‌رغم همه تلاش‌ها، هنوز به ۱۰ هزار اتوبوس و ۲۵۰۰ واگن مترو دست نیافته‌ایم و دولت به دلیل مشکلات اقتصادی همچون رکود نتوانست ما را در رسیدن به این هدف یاری کند.»

وی همچنین معتقد است نظارت شورا بر شهرداری «بسیار جامع و کامل» است و اگر تخلفی وجود دارد، به سازمان بازرسی و سایر مراجع دیگر اطلاع داده می‌شود و نیازی نیست نظارت‌ها، جار و جنجالی باشد.
 
همچنین محسن پیرهادی، دیگر عضو اصولگرای شورای شهر معتقد است متأسفانه هنوز در شهر تهران در بسیاری از حوزه‌ها با مشکل، مواجه هستیم که شاید شاخص‌ترین آن حمل‌ونقل عمومی است و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد و علاوه بر آن، مدیریت آسیب‌های اجتماعی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

حبیب کاشانی، نایب رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا را اولویت خود در شورای پنجم دانست. وی با اشاره به سابقه حضور سه دوره‌ای و ۱۳ ساله خود در شورای شهر تصریح کرد که در این سال‌ها توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و کاهش آلودگی هوا را مدنظر قرار داده و در شورای شهر پنجم، علاوه بر آن، افزایش درآمدهای پایدار شهرداری حایز اهمیت خواهد بود.
 
انتقادات اصلاح‌طلبانه
اسماعیل دوستی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه متأسفانه در شهر تهران، اتلاف وقت شهروندان بسیار زیاد است، حمل‌ونقل را مهم‌ترین اولویت شورای شهر تهران در پنجمین دوره عنوان و اظهار کرد که باید علاوه بر توسعه حمل‌ونقل عمومی، در زمینه ترافیک نیز گام‌های مؤثری برای پایتخت برداشته شود. وی با دفاع از عملکرد شورای شهر چهارم، معتقد است شورای شهر تهران عملکرد نسبتا خوبی داشته و به سمت حرفه‌ای شدن گام برداشته است.

به گفته وی، شورا با دولت، تعامل مناسبی داشت و با مجلس نیز مذاکرات بسیار خوبی برگزار شد. دوستی، دومین اولویت شورا را نظارت بر انضباط مالی شهرداری عنوان کرد؛ به گونه‌ای که مسائل مالی، صدور پروانه‌ها و آنچه در حوزه اقتصاد شهری اتفاق می‌افتد، سامان یابد.
 
محمد مهدی تندگویان، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورا نیز توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی خصوصا مترو و حل مشکل آلودگی هوا را مهم‌ترین اولویت‌های شورای شهر پنجم عنوان کرده و درباره مهم‌ترین دستاوردهای شورای چهارم نیز معتقد است در این دوره، میزان ارتباط مردم با شورای شهر و شهرداری افزایش یافت و شهروندان، مطالبات خود را از مدیریت شهری طلب کردند.

عضو منتقد شهرداری، شفاف‌سازی امور را دستاورد دیگر شورای چهارم دانست، اما در عین حال تصریح کرد که بسیاری از مطالبات بحق مردم مغفول ماند و موضوعاتی مانند حسابرسی‌ها، واگذاری املاک به افراد خاص، قراردادهای نجومی و پلاسکو، شفاف‌سازی نشد که دلیل این ناتوانی در پاسخگویی شفاف به مردم، تعداد و ترکیب اعضا و نیز تفاوت در نوع نگرش اعضای شورا بوده است.
 
احمد مسجدجامعی، رئیس سابق شورای شهر چهارم و عضو فعلی شورا نیز ضمن اشاره به تهرانگردی خود در ۹۰ روز تعطیل و بازدید از هزار نقطه شهر تهران، نظارت شورای چهارم بر شهرداری را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد که متأسفانه نظارت در شورا آن‌طور که انتظار می‌رفت، مؤثر نبود اما شورای چهارم در صراحت بیان، مثال‌زدنی بود و اعضا با صراحت خواسته‌های خود را بیان می‌کردند. وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره استیضاح شهردار تهران، اظهار کرد که به دنبال استیضاح نمایشی نبودیم و از آنجایی که مطرح کردن استیضاح شهردار، رأی کافی نمی‌آورد آن را انجام ندادیم.
 
کلید بهشت
فهرست بلندبالای کاندیداهای شورای شهر پنجم اعم از اعضای فعلی و داوطلبان جدید، با همه تفاوت‌هایش در یک چیز مشترک است: حضور در «بهشت» با نردبان توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و ترافیک!

بدیهی است برای بهشتی شدن، اظهارنظر به تنهایی کافی نیست بلکه ملاک، گذشته و حال فعلی افراد در زمینه سه «ت» معروف است: تعهد، تخصص و تجربه! کلید ورود به بهشت پایتخت، دانایی و توانایی پیمودن مسیر توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و ترافیک است.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.