| کد خبر: 126482 |

تکاپوهای ریلی در روزهای پایانی سالی که گذشت

شبکه ریلی، سال ۹۵ را چگونه تمام کرد

هفته‌نامه حمل ونقل|

رحیم نیکخو: شبکه ریلی کشور در سال ۹۵ فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشت. شاید حادثه تلخ تصادف دو قطار مسافری در محور سمنان که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیز ایران شد، مهم‌ترین واقعه ریلی کشور در سال ۹۵ باشد که حتی باعث استعفای مدیرعامل موفق این شرکت شد، اما حمل‌و‌نقل ریلی علیرغم این حادثه ناگوار، اتفاقات خوشایندی نیز داشت که از جمله می‌توان به توسعه شبکه ریلی کشور در ۵ استان محروم از ریل، نوسازی ناوگان ریلی، افتتاح خط‌آهن آستارا-آستارا و... اشاره کرد.

چنین است که در روزهای پایانی سال ۹۵، تکاپوهای زیادی در حوزه ریلی در زمینه افزایش ناوگان و چندین بازدید از پروژه‌های ریلی الویت‌دار صورت گرفت تا سال نو برای حوزه ریلی باشرایط بهتری آغاز شود تکاپوهایی  که درادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

بهره‌برداری آزمایشی از خط‌آهن آستارا-آستارا
 ۱۵ اسفندماه ۹۵، بهره‌برداری آزمایشی از خط آهن آستارا – آستارا در راستای تحقق کریدور شمال – جنوب همزمان با سفر ‏رئیس‌جمهوری آذربایجان به تهران و با ورود قطار کشور جمهوری آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران آغاز ‏شد.

با افتتاح و بهره‌برداری از این خط‌آهن و همچنین تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا با مشارکت دو کشور، ایران از طریق جمهوری آذربایجان به راه‌‌آهن اروپا ‏وصل می‌شود و این کشور نیز از طریق خطوط ریلی به خلیج‌فارس دسترسی مستقیم پیدا می‌کند و از این ‏طریق امکانات وسیعی برای استفاده پرثمر و گسترده از ظرفیت‌های ترانزیتی و حمل‌و‌نقلی برای دو کشور ‏به وجود می‌آید. به گونه‌ای که با اتصال خط آهن دو کشور، کالا به راحتی از بندر عباس و از طریق خاک ‏آذربایجان به کشورهای روسیه، اسکاندیناوی و اروپایی حمل می‌شود.

بهره‌برداری از ۱۱۳ واگن مسافری در آستانه سفرهای نوروزی
دوشنبه ۲۳ اسفندماه ۹۵ و در آستانه آغاز سفرهای نوروزی ۱۱۳ واگن مسافری با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در ایستگاه راه‌آهن تهران به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم همچنین، سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل سابق این شرکت، میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌‌آهن، محمد رجبی، مدیرعامل شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا و رئیس هیئت مدیره شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی همراه جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران بخش خصوصی صنعت ریلی حضور داشتند.

در این ناوگان ۲۳ واگن غدیر متعلق به شرکت ریل ترابری صبا، ۲ ست ریل‌باس، ۱۲ دستگاه واگن پلور سبز متعلق به شرکت راه‌آهن، ۸ دستگاه پلور سبز، یک دستگاه واگن چهار تخته بازسازی شده البرز، ۴ دستگاه واگن پارسی، ۲ دستگاه ۶ تخته بازسازی شده متعلق به شرکت رجا، جای دارد. همچنین، ۶ دستگاه واگن بازسازی شده اوپتیما و ۳۲ دستگاه واگن ۵ ستاره فدک نیز از دیگر سالن‌های مسافری هستند که در این مراسم به بهره‌برداری رسیده‌اند.

راه‌اندازی نخستین قطار گردشگری خوزستان
چهارشنبه ۲۵ اسفندماه ۹۵، مدیرکل راه‌آهن جنوب از راه‌اندازی نخستین قطار گردشگری در استان خوزستان در آستانه تعطیلات نوروز ۹۶ خبر داد. عبدالکریم درویش زاده گفت: این قطار با هدف رونق صنعت گردشگری استان با مشارکت بخش خصوصی از روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در مسیر اهواز – تنگه‌پنج فعالیت خود را شروع کرد و در صورت استقبال گردشگران، این قطار در ماه‌های بعد از فروردین نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

ابلاغ اعتبارات ۵ طرح ریلی و تزریق نقدینگی بخشی از این طرح‌ها
چهارشنبه ۲۵ اسفندماه ۹۵، جبارعلی ذاکری، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، با اشاره به اینکه تکمیل ۵ طرح ریلی و اتصال ۵ مرکز استان به شبکه راه‌آهن باید تا سال ۹۶ اجرائی شود، اظهارداشت: امسال با هماهنگی سازمان مدیریت، اعتبارات این ۵ طرح ریلی ابلاغ و بخشی از نقدینگی آن تزریق شد.

وی عنوان کرد: اولین پروژه ریلی دارای اولویت اتصال همدان به شبکه ریلی کشور است، پروژه دوم که از نظر ترانزیتی برای کشور اولویت دارد و در بخشی از کریدور شمال-جنوب کشور قرار دارد، اتصال رشت به شبکه ریلی است. پروژه سوم، راه‌آهن غرب کشور بوده که شامل اراک-ملایر-فیروزان-کرمانشاه است. پروژه چهارم شامل اتصال مراغه به ارومیه است و در نهایت اتصال جدید شهر تبریز به راه‌آهن از طریق خط میانه-بستان‌آباد-تبریز به‌عنوان اولویت پنجم ریلی کشور در ۳ فاز اجرا می‌شود.

بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه از راه‌آهن گیلان
روز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه ۹۵، محمدباقر نوبخت، از پروژه احداث راه‌آهن رشت ـ قزوین بازدید کرد و در جریان بازدید با اشاره به اینکه رؤسای جمهور کشورهای شمالی مانند روسیه و جمهوری آذربایجان در دیدار با رئیس جمهور ایران انتظار خود مبنی بر راه‌اندازی راه‌آهن شمال ـ جنوب ایران تأکید دارند، اظهار کرد: پروژه راه‌آهن آستارا ـ آستارا به اتمام رسیده و اجرای پروژه راه‌آهن آستارا ـ رشت در حال پیگیری است.

وی بر تسریع روند اجرای پروژه راه‌آهن رشت ـ قزوین تأکید کرد و افزود: پروژه مذکور باید قبل از اتمام فعالیت دولت یازدهم به اتمام برسد و فعالیت‌ها برای مردم قابل مشاهده باشد.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن غرب
جمعه ۲۷ اسفندماه ۹۵، عباس آخوندی با حضور در استان کرمانشاه، از پروژه ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه و بازدید و در جریان آخرین وضعیت راه‌آهن غرب کشور قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتصال شبکه ریلی کرمانشاه به عراق در توسعه ارتباطات ما تأثیرگذار است، گفت: پروژه راه‌آهن کرمانشاه از جهت ملی و بین‌المللی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد به‌طوری‌که اهمیت ملی آن این است که نیاز داریم مرکز کشور را به ۴ استان کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان متصل کنیم.

درخواست آخوندی از روحانی درباره راه‌آهن سریع‌السیر تبریز - ارومیه
شنبه ۲۸ اسفندماه ۹۵، عباس آخوندی با ارسال نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر گسترش خطوط ریلی سریع‌السیر و لزوم بهره‌مندی مسافران مناطق دوردست از مزایای خطوط ریلی مذکور، خواستار درج عنوان مطالعه و احداث راه‌آهن سریع‌السیر تبریز – ارومیه از محل میان‌گذر دریاچه ارومیه در جدول ۲۰ لایحه بودجه سال ۹۶ شد.

وی در این نامه هدف از اجرای این پروژه را کاهش خسارت تصادفات جاده‌ای، کاهش اتلاف زمان، کاهش مصرف سوخت، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و توسعه صنعت گردشگری عنوان کرده است.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.