| کد خبر: 126479 |

بخش مسکن زیر ذره بین حمل و نقل

حجم معاملات مسکن در سال گذشته افزایش یافت

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
گروه اقتصادی:  حجم معاملات مسکن در سال گذشته بیش از ۵ درصد افزایش یافت. به گزارش «حمل‌و‌نقل»، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سالی که گذشت تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۶۲,۱ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با سال گذشته افزایشی برابر با ۵,۴ درصد را نشان می‌دهد. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که میزان معاملات مسکن در سال گذشته نشان دهنده رونق بازار مسکن در سال جاری است.

بسیاری بر پایه آمارهای ارائه شده بر این اعتقادند که بازار مسکن در سال جاری، خصوصا از نیمه دوم آماده رونق خواهند شد و بخش مسکن نیز در سال جاری همپای سایر بخش‌های اقتصادی رونق را تجربه خواهند کرد. تعداد واحدهای مسکونی در سال ۱۳۹۳ برابر با ۱۷۱ هزار و ۳۱۱ واحد گزارش شده است. این رقم در سال ۱۳۹۴ که سخت‌ترین سال اقتصاد ایران اعلام شده است به ۱۵۳ هزار و ۷۶۳ کاهش یافت. حجم کاهش معاملات برابر با ۱۰,۲ درصد برآورد شده است. بر اساس این گزارش در سال جاری تعداد معاملات واحدهای مسکونی با ۵,۴ درصد افزایش به ۱۶۲ هزار و ۵۴ واحد رسید. 
 
متوسط قیمت مسکن نیز در سال گذشته کاهشی در حدود ۰,۴ درصدی را تجربه کرد اما در سال جاری، رشد ۵,۴ درصدی را شاهد بود. در این دوره زمانی متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی در تهران به قیمت ۴۳,۹ میلیون ریال رسید که این رقم نیز نسبت به سال گذشته افزایشی برابر با ۵,۴ درصد را نشان می‌دهد.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در اسفندمـاه سـال ١٣٩۵ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ٣ تا ٣۵ میلیون ریال به ازای هر متر مربـع بنا با سهم ٧/١١ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه‌های قیمتی ٢۵ تا ٣ و ٣۵ تا ۴ میلیون ریال به ترتیب با سهم‌های ٢/١١ و ٩/٩ درصدی، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در ماه اسفند، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که در حدود ۴/۵٨ درصد واحدهای مسکونی با قیمتـی کمتـر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران (٧/۴۵ میلیون ریال) معامله شده‌اند.
 
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شـده بـر حسـب سـطح زیربنـای هـر واحـد مسـکونی در اسفندماه سال ١٣٩۵ نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶ تا ٧ متر مربع معادل ٣/١۴ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنـای ٧ تا ٨ و ٨ تا ٩ متـر مربع به ترتیب با سهم‌های /١٣ و ٧/١١ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این مـاه، واحـدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ٨ متر مربع، ۶/۴٧ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.
 
در اسفندماه سال ١٣٩۵، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش ١۵ تا ٢ میلیون ریال بـا اختصاص سهم ٧/١١ درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شـده را بـه خـود اختصاص دا ده اسـت.

واحدهای دارای ارزش ٢ تا ٢۵ و ١ تا ١۵ میلیون ریال نیز به ترتیب با اختصاص /١١ و ۵/١ درصـد در رتبـه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه، حدود ٣/۴۵ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ٣ میلیون ریال اختصاص داشته است.
 
ثبات در بازار اجاره
در سالی که گذشت ثبات تنها مختص بازار خرید و فروش نبود چرا که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بازار اجاره نیز در آرامش به سر می‌برد. در سال ١٣٩۵ حجم معاملات شهر تهران نسبت به سال قبل از رشد ۴/۵ درصدی برخوردار بود که نشان از بهبود وضعیت بازار معاملات مسکن در این سال دارد.

بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در اسفندماه سال ١٣٩۵ نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم و رشد قیمت مسکن در این دوره است، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ٣/١١ و ۴/٩ درصد رشد نشان می‌دهد.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.