| کد خبر: 12638 |

شرایط برای حضور بخش خصوصی در شبکه ریلی کشور فراهم نیست

تین نیوز | ناوگان حمل و نقل ریلی کشور  در انحصار دولت است و این انحصار و اقتدار دولتی  مانع ورود بخش خصوصی به این حوزه شده است.
 
حامد قادر مرزی عضو کمیسیون عمران مجلس درباره عدم استقبال بخش خصوصی از ورود به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور گفت: متاسفانه زمینه مناسبی برای حضور بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور وجود ندارد.از سوی دیگر به دلیل نبود خطوط راه آهن در بسیاری از نقاط کشور و عدم دسترسی مردم تقاضای چندانی در این بخش وجود ندارد و همین کمبود تقاضا عامل دیگری است که مانع از ورود بخش خصوصی به این حوزه می شود.
 
وی ادامه داد: شبکه ریلی کشور یک شبکه نسبتا فرسوده است ومزایای آن نسبت به سایر ناوگان ها مانند هواپیمایی و حتی اتوبوس بسیار اندک است.شبکه ریلی کشور نتواسته است پا به پای دیگر شبکه های حمل و نقل رشد یابد و مزایای نسبی در اختیار مسافران خود قرار دهد؛در نتیجه با کاهش شدید تقاضا مواجه است.
 
قادر مرزی با اشاره به این که بخش خصوصی باید به این حوزه ورود پیدا کند ؛اظهار داشت:بخش خصوصی باید وارد این حوزه شود تا در یک رقابت سالم و برابر بتواند به شکل مناسب پاسخگوی نیازهای مردم باشد.
 
این نماینده مجلس در پاسخ به این که ورود بخش خصوصی به حوزه ریلی نیازمند چه پیش شرط هایی است عنوان کرد: ابتدا باید بوروکراسی های اداری را حذف کرد. بعد از آن باید امکانات و تسهیلاتی که در اختیار دولت قرار دارد؛ در اختیار بخش خصوصی هم قرار داد .وزارت راه و شهرسازی هم باید از فعالانی که وارد این بخش می شوند؛به خوبی حمایت کند.
 
قادرمرزی افزود:با توجه به افزایش حامل های انرژی نظیر بنزین و گازوئیل و نیز آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما اکنون بهترین فرصت برای گسترش و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است و بهترین زمان است تا بخش خصوصی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کند.
 
وی مهم ترین دلیل عدم توسعه این بخش را نبود عزم واراده جدی دولت در این حوزه بر شمرد و گفت:علاوه بر این ،جغرافیای بسیاری از مناطق کشور جهت احداث خطوط ریلی نامناسب است .برای مثال شمال، شمال غربی و جنوب غربی کشور مناطق کوهستانی و ناهموار بسیار دارند و احداث راه آهن در این مناطق بسیار هزینه بر است در نتیجه دولت ترجیح می دهد بودجه خود را صرف مناطق دیگر کند.
 
وی با تاکید بر این که توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور نیاز به عزم و اراده دولت و حتی شخص رئیس جمهور دارد ؛اضافه کرد:اکنون حدود ۱۱ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم و چنانچه بخواهیم پوشش جمعیتی بیش از ۵۰ درصد را داشته باشیم نیاز به احداث ۵۰ هزار کیلومتر خط راه آهن داریم.
 
وی همچنین از همکاری ایران و روسیه جهت احداث خط آهن در کشور خبر داد و گفت: هفته گذشته جهت انعقاد قرارداد همکاری به کشور روسیه سفر کردیم.قرار شد روسیه ۳ پروژه ساخت راه آهن را در کشور بر عهده بگیرد.
 
وی افزود:مجلس آمادگی خود را جهت کمک به توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی اعلام کرده است  و هر زمان نیاز باشد بسترهای قانونی برای انجام این کار را فراهم خواهد کرد.علاوه بر این در قالب برنامه پنجم توسعه و در لایحه بودجه سالانه به دولت اجازه داده شده تا از طریق فاینانس و محل اعتبارات در اختیار جهت توسعه شبکه ریلی استفاده کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.