| کد خبر: 12620 |

منافع ملی راه‌آهن فراتر از منافع بنگاهی است / توسعه زیرساخت‌های ریلی در دنیا با منابع دولتی

تین نیوز | مدیر طرح برقی‌سازی راه‌آهن با بیان اینکه راه‌آهن دو منفعت بنگاهی و ملی دارد، گفت: منفعت بنگاهی مستقیم عاید بهره‌بردار می‌شود اما منفعت ملی بیش از آنکه برای بهره‌بردار مفید باشد، عاید ملت و دولت‌ها است به همین دلیل در دنیا دولت‌ها زیرساخت‌های ریلی را می‌سازند.
 
قاسم ساکتی‌ به ‌تکالیف راه‌آهن در اسناد بالادستی درباره‌ ‌برقی‌سازی خطوط اشاره کرد و اظهار داشت: طبق اهداف سند چشم انداز 1404 راه‌آهن تکلیف دارد تا در زمینه‌ برقی سازی 6 هزار کیلومتر خطوط ریلی اقدام کند.
 
وی اظهار داشت: توسعه خطوط ریلی و در کنار آن برقی‌سازی خطوط، 2 فایده اصلی دارد که می‌توان آن را در بخش اقتصاد بنگاهی و اقتصاد ملی بررسی کرد.
 
منافع ملی و منافع بنگاهی در راه‌آهن/ اولویت خطوط برقی ریلی
مدیر طرح برقی‌سازی راه‌آهن بیان کرد: بررسی اقتصادی راه‌آهن شامل دو بخش منافع ملی و منافع بنگاهی است؛ صرفه‌جویی میزان مصرف سوخت‌، کاهش تصادفات رانندگی و تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی در عرصه اقتصاد ملی اثرگذار است، اما در یک بنگاه اقتصادی مانند ‌شرکت حمل و نقلی، فقط مبلغ تعرفه حمل و نقل به عنوان منبع درآمد مطرح است و سود شرکت پس از کسر کسورات قانونی و هزینه‌های نگهداری و از این قبیل محاسبه می‌شود، بنابراین چندان درگیر این نیست که چه میزان صرفه‌جویی سوخت نسبت به شقوق دیگر حمل و نقلی دارد و بابت این سوخت دولت چه میزان یارانه گزافی پرداخت می‌کند.
 
ساکتی ادامه داد: بنابراین با توجه به صرفه‌جویی سوخت در صنعت حمل و نقل ریلی، حداقل انتظار می‌رود عواید این صرفه جویی صرف توسعه این صنعت شود ضمن آنکه در راه‌آهن برقی، این امر موجب صرفه‌جویی بیشتری نسبت به راه‌آهن معمولی شده و از طرفی استفاده از منابع متنوع تولید انرژی برق میسر می‌شود.
 
منافع ملی توسعه ریلی عاید ملت می‌شود
مدیر طرح برقی سازی خطوط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در بحث ایمنی، وقتی جابه‌جایی مسافر از سمت جاده به سمت ریل سوق می‌یابد، کاهش تصادفات رانندگی را خواهیم داشت که این کاهش سوانح رانندگی، سود مستقیمی برای صنعت ریلی در بر نخواهد داشت اما از منظر ملی، تبعات دیه، هزینه‌های جراحات و صدمات، تبعات اجتماعی از دست دادن سرپرست‌های خانوار و از این قبیل، مطرح است که عملاً راه‌آهن از این منافع بهره‌ای نمی‌برد، بنابراین منافع آن در کل عاید سازمان‌های دیگر، دولت و در دایره‌ای گسترده‌تر، عاید ملت، می‌شود.
 
اجرای زیرساخت‌های ریلی در اغلب دنیا از محل منابع مالی دولت
وی ادامه داد: نقش اساسی در توسعه یک صنعت بستگی به میزان سود دهی آن دارد‌ برهمین اساس پروژه‌های ریلی در تمامی کشورها بیش از آنکه برای دستگاه‌های بهره‌بردار مفید باشد، برای مجموعه دولت و اقتصاد ملی سود‌آور است که این سود شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی، کاهش تولید آلاینده زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری در حمل و نقل انبوه است.
 
مدیر طرح برقی سازی خطوط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: وقتی کاهش تلفات در بخش ریلی رخ می‌دهد سود آن عاید شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود و یا اگر صرفه‌جویی در سوخت ایجاد شود آثار اقتصادی آن در معادلات اقتصادی مجموعه وزارت نفت نمایان می‌شود، این مسئله در آلاینده های محیط زیستی هم مستتر است‌.
 
ساکتی تأکید کرد: بنابراین محاسبات نرخ بازگشت سرمایه پروژه‌های ریلی، از منافع ملی مدنظر قرارگرفته می‌شود و به همین خاطر در کشورهای دنیا از دید منافع ملی به پروژه‌های ریلی نگاه می‌کنند و بر این اساس اکثر پروژه‌های توسعه‌ای در حمل و نقل ریلی از منابع مالی دولت و سازوکار حمایتی بخش دولتی انجام می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی 0 0

    با عرض سلام خدمت اقای مدیر لازم به دکر است که منافع ملی در راه آهن فعلا در شرکت مبنا خلاصه میشه بقیه شرکتها مورد توجه نیستند

  • دون پایه راه آهن 0 0

    کارشناس ریلی جان!!!مدیر که خودش باجناق رفیق فابریک رئیسه!!!شما دیگه چرا؟؟!!!؟ باجناق بارونه!!! داداش خبرنداری!