| کد خبر: 12614 |

دوچرخ و یک جان شیشه ای

تین نیوز | موتورسیكلت به عنوان وسیله‌‌ای ارزان، سریع، دارای قابلیت‌های چند‌منظوره باری، سواری و با شرایط نسبی خرید و فروش آسان و با قدرت مانوربالا در معابرشهری وبرون‌شهری وكنترل‌پذیری پایین در مواجهه با تخطی از قانون كه به غلط دراذهان و افعال راكبان، به وسیله «ترافیك‌گریز» شكل گرفته و بسیاری از مزیت‌های ذاتی و متصور برآن موجب شده است استفاده از آن با رشد روزافزونی مواجه‌ شود. به طوری كه در حال حاضر نزدیك به 8 میلیون موتورسیكلت دركشور وجود دارد كه از این تعداد تنها 5/4 میلیون دستگاه شماره‌گذاری شده است و مابقی بدون پلاك و شماره تردد می‌كنند.
 
  این درشرایطی است كه در حال حاضر بیش از 820 مدل موتورسیكلت توسط 230 كارخانه سازنده و مونتاژ‌كننده در كشور وجود دارد كه سالانه بیش از یك میلیون و صد هزار نفر نیز به جمعیت انبوه موتورسواران و خریداران موتور در كشور افزوده می‌شود. اگر چه این اعداد و ارقام نشانگر رشد صنایع موتورسیكلت‌سازی در كشور و ایجاد فرصت های شغلی جدید است، اما روی سخن ما از دریچه چگونگی استفاده غیرایمن و فرهنگ استفاده و استفاده‌كنندگان از این وسیله آسیب‌پذیر و آسیب‌رسان است. اگر چه ممكن است فاصله بین صنایع خودروسازی و زیرساخت‌های شهری و برون شهری، ناهنجاری‌ها و پیامدهای ناگواری را در مدیریت شهری و جاده ای ایجاد نماید و روز به روز بر دامنه این ناهنجاری‌های ترافیكیو زیست محیطی بیافزاید و متولیان زیرساخت های ترافیكی و جاده ای بارها نگرانی خود را به طورآشكار و پنهان از ورود بی رویه وسایل نقلیه به ویژه موتورسیكلت به جاده ها و شهرها اعلام كرده‌اند، اما مسئولان صنایع خودروسازی و موتورسیكلت باتوجه به ساختاری صنفی و اعلام می‌كنند كه وظیفه آنها تولید و توسعه صنایع است و محدودیت‌ها و عدم روند رشد موازی تولید و زیرساخت حلقه مفقوده است اما باید گفت هر دو طرف بانگاه سازمانی و انتزاعی، به نوعی محق هستند، اما باید پذیرفت كه مقوله ترافیك و مدیریت آن به صورت كلان، امری ملی و فراسازمانی است و این چرخه، نیازمند هماهنگی تمام اجزای مرتبط و تعامل سازنده میان عوامل ذیمدخل است و تناسب بین ظرف و مظروف درهر زمینه‌ای امری بدیهی وغیرقابل انكاراست.
 
بنابراین در شرایط حاضربا چنین رویكردی كم كردن سرعت شتابان تولید وسایل نقلیه و موتورسیكلت، و میل به استفاده از این وسیله نقلیه كم هزینه، ارزان و با قدرت مانورپذیری بالا در معابرشهرها و جاده‌ها در سطح كلان، در برنامه نیست و به نظر می‌رسد نكته مورد تأكید و نقطه اتصال مدیریت شهری و جاده‌ها با بخش صنایع و در سطح كلان ایجاد تناسب بین تولید با زیرساخت با تدبیر دیگری انجام شود در تأكیدات اجتماعی در سنوات گذشته از بخش صنایع این درخواست بوده كه از لحاظ سخت‌افزاری در جهت ایمن‌سازی محصولاتی كه به متقاضیان عرضه می‌كنند، تدابیر و اهتمام لازم را برای حفظ جان راكبان به عمل آورند و در بعد نرم افزاری نیز خود را همراه به مشاركت در طرح ها و برنامه های آموزشی موتورسواران بدانند. به طوری كه آمارهای منتشرشده اخیر نشان می‌دهد در سال 88 بیش از 51 درصد عامل تصادفات جاده‌ای، وانت بارها و 21‌درصد موتورسوارها بوده اند و این سهم باتوجه به شرایط حاكم بر فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه در كشورمان از جمله تصورات ناصحیح استفاده كنندگان از وسیله نقلیه اشاره شده مبنی بر عدم تقید و انطباق با قوانین راهنمایی و رانندگی در میان اذهان راكبان موتور به عنوان وسیله ترافیك ‌گریز یا قانون‌گریز، نگران كننده بوده است.
 
بدیهی است در چنین شرایطی، دسته‌ای از این راكبان قانون‌گریز و دور از چشم ناظران قانون و استفاده غیرمتعارف و غیرایمن از این وسیله‌نقلیه و بدون داشتن تجهیزات لازم موجب شده است كه روزانه 30 نفر از هموطنان كه عمدتاً افراد جوان و نیروی مولد هستند ، جان شیشه ای خود را با وسیله نقلیه دوچرخ به دست اجل بسپارند.
 
  برابر آمارهای منتشره این در حالی است كه وضعیت استفاده از موتور سیكلت در جاده‌های بین شهری به مراتب بغرنج تر و راكبان این وسیله نقلیه آسیب‌پذیرتر از معابر شهری است. در طول جاده‌ها، بسیاری از روستاها یا شهرهای نزدیك به هم  وجود دارد كه اغلب مردمان آنجا مجبور هستند به عنوان مثال فاصله 10 كیلومتری را بی‌هیچ ضابطه  و رعایت نكات  ایمنی در جاده ها ، برای رساندن خود به محل كار یا حمل بار و یا افراد خانواده طی كنند ، كه با توجه به سبك بودن این وسیله‌نقلیه و سرعت بالای وسایل نقلیه عبوری و وجود وسایل‌نقلیه سنگین كه موتورسواران را در معبر جاده ای به عنوان عامل مزاحم تلقی می‌كنند، موجب شده است تا ضریب خطرپذیری موتورسواران در جاده ها به مراتب از داخل شهر افزون تر شود و دست‌اندركاران ایمنی جاده ای را با چالش‌هایی جدی مواجه كند. از سوی دیگر، بافت فرهنگی و معیشتی مردم در برخی از شهرها، شرایط متفاوت‌تر از سایر مناطق جغرافیایی در استفاده از موتور سیكلت دارد. بنابراین با توجه به نوع فرهنگ و آموزش‌پذیری مردمان در شهرها و استان‌های مختلف كشور، ضریب خطر و یا ضریب ارتقای ایمنی در استفاده از این وسیله را رقم می‌زند. به‌طوری كه براساس نظر كارشناسان، موتورسواران در استان‌های فارس، گیلان، خراسان رضوی و گلستان به عنوان آسیب پذیرترین افراد در حوادث مربوط به موتورسیكلت‌سواران هستند.
 
 از این‌رو سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای نیز در جایگاه سیاستگذاری در حوزه ایمنی به عنوان یكی از چند دستگاه مرتبط در بخش ایمنی، متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی استان ها و برای كاهش سهم خطرآفرینی یا خطرپذیری موتورسواران در جاده‌ها برنامه‌های جامع و راهبردی كوتاه مدت و بلند مدت مؤثری را تدوین و به لایه های تصمیم گیری بالاتر كه قطعاً وظیفه جامعیت بخشی به موضوعات ایمنی را دارند از جمله كمیسیون ایمنی راه‌ها ارسال كرده كه تصویب و اجرای اولویت‌بندی شده آن می‌تواند سهم چشمگیری را در ارتقای فرهنگ عمومی و حرفه‌ای موتورسواران و استفاده ضابطه مند از این وسیله‌نقلیه داشته باشد  و عمدتاً نقطه كانونی راهبردها و دستورالعمل‌های یادشده بر لزوم ارتقای ایمنی وسیله نقلیه وآموزش راكبان دارد، اما فارغ از همه دستورالعمل‌ها و قوانین مدون و در حال تدوین، هریك از ما به عنوان راكب موتورسیكلت باید بپذیریم كه تردد با موتور در جاده‌ها همانند حمل كالای شیشه ای است كه حاضریم برای جلوگیری از شكستن آن كه صرفاً ارزش مادی دارد از هر امكانی استفاده كنیم تا این بار شیشه‌ای به سلامت به مقصد برسد، اما حاضر نیستیم برای حفظ جان بلورین خود كه شكننده‌تر از شیشه است، بخشی از تمهیدات و احتیاط ‌های لازم را اعمال كنیم. امید است كه با درك واقعی ارزش جان خود، این داده الهی را به بهایی كم و ناچیز از دست ندهیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.