| کد خبر: 12613 |

آشنایی با باد نیتروژن لاستیک خودرو

تین نیوز |  این روزها رانندگان خودرو از جلو هر پنچره گیری که رد می شوند با تابلویی مواجه می شوند که روی آن عبارت «باد نیتروژن» نوشته شده است. برای خیلی از صاحبان خودرو سوال است که باد نیتروژن دیگر چه بادی است و چه فرقی با باد معمولی دارد؟
 یکی از مسایل بسیار مهم در نگهداری هر خودرو تنظیم باد لاستیک خودرو است. میزان فشار باد درون تایر خودرو تاثیر مستقیم روی مصرف سوخت ، نرمی خودرو ، ترمزگیری مطمئن تر ، کاهش سر و صدای منتقل شده به داخل اتاق ، فرمان پذیری بیشتر و کشش بالاتر خودرو دارد. تکنولوژی استفاده از باد نیتروژن به تازگی در باد کردن لاستیک خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. حداقل در داخل ایران که به این شکل است. قبل از این باد نیتروژن در خودروهای نظامی و مسابقات ماشین سواری استفاده می شد ، اما طراحان و کارشناسان خودرو به این فکر افتاده اند که از این باد هم می توان در خودروهای سواری و باری نیز استفاده کرد.
 
 مزایای استفاده از باد نیتروژن
 اما حکایت استفاده از باد نیتروژن به ترکیبات داخل باد معمولی بر می گردد. باد معمولی که تا به حال در پنجرگیری ها مورد استفاده قرار می گرفت از ترکیب اکسیژن ، نیتروژن و قسمت ناچیزی از گازهای دیگر تشکیل شده بود. همین وجود اکسیژن در باد ، کار دست تایر ماشین شما می دهد. چون در داخل لاستیک از سیم های فولادی استفاده شده است ، بنابراین ترکیب اکسیژن و فلز و رطوبت باعث زنگ زدگی و خوردگی رینگ و لاستیک شده و هزینه نگهداری خودرو را برای صاحبش بالا می برد. اکنون استفاده از باد نیتروژن باعث می شود هم استهلاک رینگ و تایر ماشین پایین تر بیاید هم جیب شما در امان بماند.
 
از طرف دیگر چون مولکول های نیتروژن از اکسیژن بزرگ تر هستند ، در نتیجه کمتر و دیرتر می توانند از تایر لاستیک شما فرار کنند. ۵ درصد هوای درون هر تایر در هر ماه به فضای بیرون منتقل می شود و راحت تر از هوا می توانند در لا‌ستیك حركت كنند و جریان یابند ، ضمن اینكه در برابر گرما از هوا مقاوم ترهستند. استفاده از نیتروژن در باد لاستیک می تواند به کاهش مصرف سوخت نیز کمک کند.

استفاده از این گاز خشك علاوه بر راحتی و نرمی بیشتر ، این امكان را به شما می دهد كه در طول سال فشار ثابتی را در چرخ های ماشین خود داشته باشید و لاستیک های ماشین شما همیشه سرد باشند. به همین دلیل امنیت لاستیك بیشتر خواهد بود. این  مساله برای صاحبان خودرو جذاب است. در حقیقت چون نیتروژن نسبت به سایر گازها سبک تر است ، در نتیجه تایری که با گاز نیتروژن پر شده باشد از سایر تایرها سبک تر خواهد بود. وزن بالاتر چرخ باعث بیشتر گاز خوردن موتور می شود و مصرف بنزین را بالا می برد.
 
 هنگام تردد خودرو ، بر اثر سایش تایر به سطح آسفالت گرما ایجاد می شود که از یک سو عمر تایرهای خودرو را به شدت کاهش می دهد و از سوی دیگر ، تایرها را مستعد ترکیدن می کند. تغییرات حجمی نیتروژن در مقابل گرما بسیار کمتر از هوای معمولی است. نیتروژن با دریافت دمایی برابر با هوایی معمولی کمتر ، افزایش حجم پیدا می کند و منبسط می شود. در زمان کارکرد خودرو در شرایط سخت مانند حرکت روی آسفالت بسیار گرم ، تایرهایی که با گاز نیتروژن پر شده اند کمتر دچار افزایش فشار می شوند که همین امر ایمنی این تایر را در مقایسه با تایرهای عادی افزایش می دهد.

 

 استفاده از گاز نیتروژن نرم شدن لاستیک ها را نیز در پی دارد. تنها قسمتی از خودرو که در تماس مستقیم با سطح جاده است تایرها هستند. میزان انعطاف پذیری تایرها در تماس با جاده نرمی خودرو و راحتی سرنشینان را به همراه دارد. از سوی دیگر نرمی لاستیک ها منجر به نرم تر شدن و عدم کوبش زیادتر از معمول کمک فنرها می شود. به دلیل آنکه بخشی از تنش موجود توسط تایر به دلیل انعطاف پذیر بودن آن گرفته شده است. علاوه بر این نرمی لاستیک و بهتر کار کردن کمک فنرها موجب سالم ماندن جلوبندی خودرو است. نیتروژن همچنین از اكسیده شدن لا‌ستیك و تخریب آن جلوگیری كرده و عملكرد خودرو را بهبود می بخشد.
 
مضرات استفاده از باد نیتروژن
 نخستین عیب ، قیمت بالای آن است. تجهیزات تولید نیتروژن در مقایسه با پمپ های تولید هوای فشرده گران قیمت تر هستند و به همین دلیل باد کردن تایر با نیتروژن نیز گران تمام می شود که در کشورمان تا ۴۵۰۰ تومان برای هر تایر نیز می رسد.
 
مشکل دیگر خالص بودن گاز نیتروژن استفاده شده است. تحقیقات شرکت بریجستون خلوص ۹۳ تا ۹۵ درصد را بیان می کند. حال آنکه تحقیقات شرکت فورد تفاوتی بین درجه خلوص ۹۶ تا ۹۹ درصد را قائل است. اگر قرار باشد در ترکیب این گاز اکسیژن هم وجود داشته باشد دوباره به همان پله اول باز خواهیم گشت. در این میان دستگاه های تولید نیتروژن با تکنولوژی بسیار ساده و مفیدی توسط شرکت های تولید کننده تجهیزات ساخته شده اند. از نکات قابل تامل در مورد این دستگاه ها می توان به مواردی چون ، تولید نیتروژن با خلوص ۹۸ درصد ، زمان کوتاه تخلیه و مکش باد هر لاستیک و زمان باد کردن لاستیک با گاز نیتروژن ، در حدود یک دقیقه اشاره کرد. لازم به ذکر است در این حالت حتی اگر هوای داخل تایر پیش از تزریق نیتروژن به طور کامل تخلیه نشود مشکلی وجود ندارد چون از یک سو این هوا به مرور از لاستیک خارج می شود و از سوی دیگر خلوص نزدیک به ۹۰ درصد نیتروژن نیز کارکرد مناسبی دارد. این خلوص در دفعات بعدی باد زدن تایر به حالت آیده آل نزدیک می شود.
 
نتیجه گیری کلی برای استفاده از گاز نیتروژن
 ۱- افزایش فوق العاده عمر لاستیک به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک. با این گاز ، عمر لاستیک  افزایش می یابد.
 
۲- به دلیل نرم شدن کمک های ماشین و نرم شدن لاستیک ، همیشه جلوبندی سالم می ماند و باعث استهلاک کم کمک فنرها و سالم ماندن اتاق می گردد و تا ۷۰ درصد چرخ ها بالانس می شوند.
 
۳- تنظیم باد همیشگی لاستیک ها. مولکول های نیتروژن درشت تر از هوا می باشند. گاز نیتروژن هیچ وقت به هوای گرم و سرد تاثیر ندارد و همیشه ثابت است.
 
۴- کاهش مصرف سوخت. چون اصطحکاک لاستیک با زمین به دلیل استفاده از گاز نیتروژن کم می شود ، کاهش مصرف از ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد را به دنبال دارد.
 
۵- ترمزگیری عالی در سرعت های بالا و شدید به دلیل نرمی بیش از حد خودرو. با باد نیتروژن ترمزگیری اتومبیل تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.
 
۶- این گاز خصوص رینگ های اسپرت است. تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگ ها ۱۰۰ درصد برطرف می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.