| کد خبر: 12610 |

تولید ریل ملی؛ نقطه پایانی بر واردات

تین نیوز | در طول بیش از 80سال از راه‌اندازی نخستین خطوط ریلی در ایران تا امروز، مویرگ‌های خط آهن 11هزار كیلومتر از پهنه كشور را درنوردیده‌اند. برای رسیدن به اهداف تعریف شده در چشم‌انداز 1404 این مویرگ​ها باید 15هزار كیلومتر دیگر امتداد یابند. كارشناسان معتقدند توافقنامه اخیر بین شركت راه آهن جمهوری اسلامی و ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل ملی، ضمن رهایی راه آهن ایران از وابستگی به ریل‌های وارداتی، گامی بلند در جهت سرعت بخشیدن به توسعه خطوط ریلی و تكمیل خطوط نیمه تمام است.
مزیـت‌های غیرقابل چشـــم پــوشی حـمــل و نـقــل ریلــی نسبت به حمل ونقل جاده‌ای به دلیل ویژگی‌های اقتصــادی، ایمنــی و زیست محیطی در كنار شرایط خاص جغرافیایی كشورمان موجب شده كه این شیوه حمل و نقل از بـالاترین اولویـت هادر برنامـه‌های توسـعه حمل و نقل كشورمان شود. موقعیت ممتاز منطقه‌ای ایران در حمـل ونقـل ترانزیتی، حجم بالای ترافیك در بسیاری از جاده‌ها، وضعیت نگران‌كننده سوانح جاده، مصـرف بی‌رویه سوخت در ناوگان فرسوده جاده‌ای و جایگاه مهم راه آهـن در ارتقای یكپارچگی ملی و توسعه متوازن مناطق مختلف كشور از مهم‌ترین عوامل تاكید بر توسعه حمل و نقل ریلی به شمار می‌رونـد.
 
وابستگی 100 درصدی خطوط راه آهن به ریل وارداتی
پیام زفرقندی كارشناس ریلی با اشاره به برنامه شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برای راه‌اندازی بیش از 4700 كیلومتر خط ریلی جدید به «كسب و كار» گفت: راه‌اندازی این خطوط به معنی افزایش 40درصدی توان راه آهن كشور است و می‌تواند آثار مثبت فراوانی بر توسعه مناطقی كه خطوط جدید به آنها منتهی می‌شود، داشته باشد. این كارشناس اصلی‌ترین علت كند بودن روند توسعه خطوط را پایین بودن بودجه‌های عمرانی طرح‌های ریلی در چند دهه گذشته دانست و افزود: گسترش خطوط راه آهن آنگونه كه امروز توسط مسئولان بر آن تاكید می‌شود در دولت‌های گذشته مطرح نبود و حتی در زمانی كه وضعیت بودجه‌های عمرانی مطلوب بود كفه ترازو به نفع گسترش جاده‌ها سنگینی می‌كرد. مسئول فنی شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن، با بیان اینكه توافقنامه اخیر بین شركت راه آهن جمهوری اسلامی و ذوب آهن اصفهان را باید جزو مهم‌ترین اقدامات عملی برای پیشبرد طرح‌های توسعه خطوط ریلی قلمداد كرد، افزود: تا امروز100 درصد نیاز كشور به ریل از طریق واردات تامین شده است و كشورهای اروپایی مثل ایتالیا و اتریش و در زمان تحریم كشور چین بیشترین صادرات ریل را به ایران داشتند اما تولید ریل ملی نقطه پایانی بر وابستگی ما به ریل‌های وارداتی خواهد بود.
 
فرسودگی خطوط و برگردان كردن ریل ها
زفرقندی ادامه داد: متكی بودن راه آهن ایران به ریل‌های وارداتی مشكلات فراوانی برای خطوط كشور ایجاد كرده است كه فرسودگی خطوط از مهم‌ترین مشكلات موجود است. حتی در برخی محورها مشكل كمبود ریل به نحوی است كه مجبوریم از برگردان ریل استفاده كنیم؛ یعنی قسمت زیرین ریل را با برگردان ریل به بالا بیاوریم. فرسودگی ریل امری طبیعی است كه در خطوط مختلف بسته به تراكم ترددها و سنگینی واگن‌ها و تعداد قوس‌های یك محور اتفاق می‌افتد و این فرسودگی عمدتا به صورت ساییدگی و لهیدگی مشخص می‌شود و اگر خطوط فرسوده به موقع ترمیم و تعویض نشود احتمال سانحه به‌شدت افزایش می‌یابد. تولید ریل در ذوب آهن اصفهان می‌تواند ضمن سرعت بخشیدن به توسعه خطوط جدید و تكمیل خطوط نیمه تمام مشكل فرسودگی خطوط فعلی را نیز در كمترین زمان برطرف كند.
 
تولید ریل آغازگر خودكفایی ریلی
برنامه‌های اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی برای تغییر پارادایم حمل و نقل كشور از جاده به ریل لزوم تحول اساسی در زیرساخت‌های این بخش را مورد تاكید قرار می‌دهد. رضا جواهری كارشناس بخش ریلی شركت مپنا با بیان این مطلب به «كسب و كار» گفت: به جز توافقنامه اخیر كه قرار است آغازگر تولید ریل در ذوب آهن اصفهان باشد اخباری هم درباره علاقه‌مندی شركت‌های نورد و ذوب آهن هندی به سرمایه‌گذاری در صنعت ریل ایران منتشر شده كه نشان‌دهنده ظرفیت و فرصت‌های چشمگیر اقتصادی موجود در این بخش است.وی با اشاره به مشكل كمبود ریل كه روند تكمیل خطوط نیمه تمام را با كندی مواجه كرده است، بیان کرد: در طولانی‌‌ترین محورهای در حال احداث مثل خط شیراز – بوشهر – عسلویه، یكی از مشكلات اصلی كمبود ریل است. همین طور محور مهم چابهار – زاهدان با طول حدود 580كیلومتر نیز از محورهای مهم در حال ساخت است كه در صورت بومی شدن تولید ریل می‌توان سرعت پیشرفت این پروژه را شاهد بود.
وی در پایان گفت: تولید ریل ملی نشان‌دهنده اراده مسئولان در توجه به بخش ریلی است و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود، خودكفایی در تولید ریل قدم اول در تحرك بخشیدن به سایر بخش‌های ریلی
كشور باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.