| کد خبر: 12609 |

ساماندهی ترافیک بر اساس فعالیت های شغلی

تین نیوز | باز كردن گره‌های كلاف در هم پیچیده ترافیك پایتخت از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیریت تهران به شمار می‌رود و هر راهكاری در این مسیر نیازمند پشتوانه مطالعاتی و تعریف مدل‌های كارشناسی شده حمل ونقل درون شهری است. كارشناسان شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك تهران طی بیش از 2 دهه فعالیت، تجربیات خود را در قالب نظام‌های مطالعاتی قابل اتكا در اختیار برنامه‌ریزان شهری قرار داده‌اند و اكنون در حال طراحی و ساخت مدلی منحصر به فرد از حمل و نقل با مبنا قراردادن فعالیت‌های گوناگون انجام شده در پهنه شهر هستند.
ایده تشكیل مركزی برای مطالعات حمل و نقل شهر تهران با هدف اولیه انجام مطالعات جامع حمل و نقل پایتخت در سال 1370 تحقق پیدا كرد. این مركز تا سال 1389 به عنوان مشاور مرجع حمل و نقل شهرداری تهران فعالیت داشته و از این سال به بعد در قالب یك نهاد خصوصی به فعالیت خود ادامه داده است.
 
* مدل‌سازی از حمل و نقل و ترافیك برای تصمیم‌گیری بهتر متولیان شهر
ایلوش وزیری، مدیرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك تهران در تشریح اقدامات و فعالیت‌های این شركت به «كسب و كار» گفت: شركت مطالعات، با جذب متخصصان و نخبگان حمل و نقل و به‌كارگیری تجهیزات و نرم افزارهای تخصصی مدرن و در پیوند با دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی، مركز ثقل مطالعات كلان ترافیك و حمل و نقل درون شهری محسوب می‌شود. با ساخت و پردازش مدل حمل و نقل شهر تهران در این شركت، برای نخستین بار امكان آزمودن نتایج طرح‌های حمل و نقل و ترافیك در اختیار مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه حمل و نقل شهری قرار گرفته است.
 
* گسترش دامنه فعالیت‌ها
به سایر شهرهاوزیری زمینه فعالیت‌های شركت مطالعات را در 8 محور شامل برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری، برنامه‌ریزی و طراحی حمل و نقل همگانی، مدلسازی حمل و نقل، مهندسی ترافیك، ایمنی ترافیك، سیستم‌های هوشمند مدیریت ترافیك شهری، محیط زیست و حمل و نقل شهری و اقتصاد و حمل و نقل شهری دسته‌بندی كرد و افزود: این مركز علاوه بر ایجاد یك نظام مطالعاتی توانا و قابل اتكا برای برنامه‌ریزان حمل و نقل و ترافیك پایتخت، فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی خود را به سایر شهرهای ایران نیز گسترش داده است كه از آن جمله می‌توان به مطالعات طرح توسعه حمل و نقل جزیره كیش به سفارش سازمان منطقه آزاد كیش و مطالعات ساماندهی ترافیك قزوین به سفارش شهرداری قزوین اشاره كرد.

امكان ناپذیر بودن اجرای آمایش شهری بدون مطالعات حمل و نقل و ترافیك
كرشمه حسین پور، كارشناس مهندسی ترافیك، طرح‌های آمایش شهری را بدون توجه به نتایج مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك غیرقابل اجرا دانست و به «كسب و كار» گفت: آمایش سرزمینی و شهری با در نظر گرفتن عواملی همچون انسان، محیط و منابع، نحوه استفاده بهینه از منابع و امكانات و چگونگی استقرار انسان‌ها در فعالیت‌ها را در فضای جغرافیایی ملی و منطقه‌ای سامان می‌دهد و یكی از مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز برای این كار، داده‌های كارشناسی شده حمل و نقل و ترافیك است. در این راستا شركت مطالعات، طراحی و ساخت مدل فعالیت‌مبنا را برای حمل و نقل كلان‌شهرهای كشور در دستور كار قرار داده است كه این كار برای نخستین بار در كشور انجام می‌شود و در تمام جهان هم منحصر به فرد است. این مدل با آمارگیری از زنجیره سفرهای مردم پایتخت با همكاری معلمان و فرهنگیان انجام می‌شود و با طراحی این مدل امكان بررسی تمامی سفرهای درون شهری بر اساس نوع فعالیت اعم از اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، پزشكی، تفریحی و غیره فراهم خواهد شد.
 
* استفاده از مدل حمل و نقل فعالیت مبنا در تمام كلان‌شهرهای كشور
وی ادامه داد: در طراحی و ساخت این مدل نوآوری‌هایی نیز صورت گرفته است و برای مثال همه امور آمارگیری و پردازش داده‌ها به صورت الكترونیك و بدون به كار‌گیری كاغذ خواهد بود. با ساخت این مدل می‌توان سیاست‌گذاران آمایش شهر و برنامه‌ریزان حمل و نقل شهری را در اتخاذ بهترین تصمیمات ممكن برای ساماندهی مشاغل، ترافیك شهری و اصلاح روند حمل و نقل شهری یاری كرد. حسین پور با تاكید بر اینكه طراحی و ساخت این مدل در هیچ یك از كلان‌شهرهای دنیا انجام نگرفته و برای نخستین بار در ایران صورت می‌گیرد ابراز امیدواری كرد با اجرای موفق این پروژه بتوان از مدل مذكور در سایر كلان‌شهرهای كشور به نفع برنامه‌ریزی صحیح‌تر حمل و نقل شهری استفاده كرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.