ساماندهی ترافیک بر اساس فعالیت های شغلی
تین نیوز | باز كردن گرههای كلاف در هم پیچیده ترافیك پایتخت از بزرگترین دغدغههای مدیریت تهران به شمار میرود و هر راهكاری در این مسیر نیازمند پشتوانه مطالعاتی و تعریف مدلهای كارشناسی شده حمل ونقل درون شهری است. كارشناسان شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك تهران طی بیش از 2 دهه فعالیت، تجربیات خود را در قالب نظامهای مطالعاتی قابل اتكا در اختیار برنامهریزان شهری قرار دادهاند و اكنون در حال طراحی و ساخت مدلی منحصر به فرد از حمل و نقل با مبنا قراردادن فعالیتهای گوناگون انجام شده در پهنه شهر هستند.
ایده تشكیل مركزی برای مطالعات حمل و نقل شهر تهران با هدف اولیه انجام مطالعات جامع حمل و نقل پایتخت در سال 1370 تحقق پیدا كرد. این مركز تا سال 1389 به عنوان مشاور مرجع حمل و نقل شهرداری تهران فعالیت داشته و از این سال به بعد در قالب یك نهاد خصوصی به فعالیت خود ادامه داده است.
* مدلسازی از حمل و نقل و ترافیك برای تصمیمگیری بهتر متولیان شهر
ایلوش وزیری، مدیرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك تهران در تشریح اقدامات و فعالیتهای این شركت به «كسب و كار» گفت: شركت مطالعات، با جذب متخصصان و نخبگان حمل و نقل و بهكارگیری تجهیزات و نرم افزارهای تخصصی مدرن و در پیوند با دانشگاهها و مراكز پژوهشی، مركز ثقل مطالعات كلان ترافیك و حمل و نقل درون شهری محسوب میشود. با ساخت و پردازش مدل حمل و نقل شهر تهران در این شركت، برای نخستین بار امكان آزمودن نتایج طرحهای حمل و نقل و ترافیك در اختیار مسئولان و تصمیمگیران حوزه حمل و نقل شهری قرار گرفته است.
* گسترش دامنه فعالیتها
به سایر شهرهاوزیری زمینه فعالیتهای شركت مطالعات را در 8 محور شامل برنامهریزی حمل و نقل شهری، برنامهریزی و طراحی حمل و نقل همگانی، مدلسازی حمل و نقل، مهندسی ترافیك، ایمنی ترافیك، سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیك شهری، محیط زیست و حمل و نقل شهری و اقتصاد و حمل و نقل شهری دستهبندی كرد و افزود: این مركز علاوه بر ایجاد یك نظام مطالعاتی توانا و قابل اتكا برای برنامهریزان حمل و نقل و ترافیك پایتخت، فعالیتهای مطالعاتی و تحقیقاتی خود را به سایر شهرهای ایران نیز گسترش داده است كه از آن جمله میتوان به مطالعات طرح توسعه حمل و نقل جزیره كیش به سفارش
سازمان منطقه آزاد كیش و مطالعات ساماندهی ترافیك قزوین به سفارش شهرداری قزوین اشاره كرد.
امكان ناپذیر بودن اجرای آمایش شهری بدون مطالعات حمل و نقل و ترافیك
كرشمه حسین پور، كارشناس مهندسی ترافیك، طرحهای آمایش شهری را بدون توجه به نتایج مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك غیرقابل اجرا دانست و به «كسب و كار» گفت: آمایش سرزمینی و شهری با در نظر گرفتن عواملی همچون انسان، محیط و منابع، نحوه استفاده بهینه از منابع و امكانات و چگونگی استقرار انسانها در فعالیتها را در فضای جغرافیایی ملی و منطقهای سامان میدهد و یكی از مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای این كار، دادههای كارشناسی شده حمل و نقل و ترافیك است. در این راستا شركت مطالعات، طراحی و ساخت مدل فعالیتمبنا را برای حمل و نقل كلانشهرهای كشور در
دستور كار قرار داده است كه این كار برای نخستین بار در كشور انجام میشود و در تمام جهان هم منحصر به فرد است. این مدل با آمارگیری از زنجیره سفرهای مردم پایتخت با همكاری معلمان و فرهنگیان انجام میشود و با طراحی این مدل امكان بررسی تمامی سفرهای درون شهری بر اساس نوع فعالیت اعم از اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، پزشكی، تفریحی و غیره فراهم خواهد شد.
* استفاده از مدل حمل و نقل فعالیت مبنا در تمام كلانشهرهای كشور
وی ادامه داد: در طراحی و ساخت این مدل نوآوریهایی نیز صورت گرفته است و برای مثال همه امور آمارگیری و پردازش دادهها به صورت الكترونیك و بدون به كارگیری كاغذ خواهد بود. با ساخت این مدل میتوان سیاستگذاران آمایش شهر و برنامهریزان حمل و نقل شهری را در اتخاذ بهترین تصمیمات ممكن برای ساماندهی مشاغل، ترافیك شهری و اصلاح روند حمل و نقل شهری یاری كرد. حسین پور با تاكید بر اینكه طراحی و ساخت این مدل در هیچ یك از كلانشهرهای دنیا انجام نگرفته و برای نخستین بار در ایران صورت میگیرد ابراز امیدواری كرد با اجرای موفق این پروژه بتوان از مدل مذكور در سایر
كلانشهرهای كشور به نفع برنامهریزی صحیحتر حمل و نقل شهری استفاده كرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.