| کد خبر: 12608 |

بازار مسکن در فاز اصلاح قیمت

تین نیوز | بعد از مقاومت طولانی فروشندگان در برابر ركود بازار مسكن، اخباری كه از بنگاه‌های معاملات املاك به گوش می‌رسد نشان‌دهنده كاهش نسبی قیمت در برخی مناطق تهران است. كارشناسان معتقدند در این كاهش قیمت عواملی مثل تشدید ركود در ماه رمضان، نیاز سازندگان به فروش ملك برای پرداخت بدهی‌ها و انتظار كاهش قیمت‌ها از طرف خریداران موثر بوده است. بر این اساس به نظر می‌رسد بازار مسكن در حال تنفس و اصلاح قیمت است. با این حال برخی فعالان بازار معتقدند طبق تجربه قبلی در پس این تنفس‌ها، قیمت‌ها سیر صعودی می‌یابند.
در یك سال گذشته ترجیع‌بند فعالان بازار مسكن یك كلمه بوده است؛ ركود. ركودی كه دامن‌گیر بازار مسكن شده به بازار مشاغل و اصناف مرتبط فراوان دیگر هم سرایت كرده است و از آهن‌فروش و مصالح فروش و سنگ‌فروش گرفته تا بنا و گچكار و صدها صنف دیگر چشم به این بازار دارند تا رونق دوباره آن، سفره آنها را رنگین كند.
 
شكست مقاومت فروشندگان در برابر ركود
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد معاملات كم‌تعداد صورت گرفته در روزهای آغاز تابستان با افت قیمت ملك همراه بوده و پیش‌بینی فعالان بازار این است كه این كاهش قیمت در روزهای آتی ادامه داشته باشد. منوچهر دهقی یك بنگاه‌دار منطقه 21 شهر تهران درباره وضعیت بازار به «كسب و كار»، گفت: تعداد معاملات در كل تهرانسر طی ماه گذشته به عدد انگشتان دو دست هم نرسیده و ركود فعلی طی 20 سال سابقه كار من در املاك بی‌سابقه است. معاملات انگشت‌شماری كه انجام شده با كاهش 15 تا 20 درصدی قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال همراه بوده است. معاملاتی را شاهد بودیم كه نشان می‌دهد فروشندگان مقاومت خود را در برابر ركود از دست داده‌اند و تمایل دارند زیر قیمت‌های قبلی بفروشند. مثلا آپارتمان 10 سال ساخت 80 متری به قیمت متری 2میلیون و 200 هزار تومان فروخته شد در حالی كه همین آپارتمان در ابتدای سال 2میلیون و 800 هزارتومان مشتری داشت و فروشنده به این قیمت راضی نبود.

بی‌تناسبی توان خریداران با قیمت‌های فعلی

چند بنگاه املاك در خیابان رودكی، خیابان ابوسعید، حكیمیه و حصارك نیز با تاكید بر ركود شدید بازار، معدود معاملات انجام شده در یك ماه گذشته خود را همراه با كاهش قیمت اعلام كردند.
حسن فدایی بنگاهداری از خیابان رودكی درباره علت ادامه ركود بازار به «كسب و كار» گفت: مهم‌ترین علت ركود این است كه متقاضیان توان خرید ملك با قیمت‌های فعلی را ندارند. ملك 75متری نوساز حدود 5 ماه در فایل فروش بنگاه ما خاك خورده است چون سازنده برای آن قیمت متری 2 میلیون و 800 هزارتومانی گذاشته كه خارج از توان خریداران این منطقه است. در بنگاه‌های اطراف ملكی تقریبا با همین مشخصات متری 2 میلیون و 300 هزارتومان فروش رفته و به نظر من قیمت منطقی هم همین حدود است. سازندگان برای ساخت همین ملك متری 800 تا 850 هزارتومان هزینه كرده‌اند و انتظار سود آنها باید با شرایط فعلی منطقی‌تر شود.

كاهش 10 تا 15درصدی  قیمت مسكن و 9 درصدی اجاره‌بها

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران نیز با تایید كاهش قیمت مسكن در معاملات اخیر به «كسب و كار»، گفت: وضعیت بازار اكنون به گونه‌ای است كه انتظار افزایش قیمت در بین سازندگان و فروشندگان كاملا از بین رفته است. به همین دلیل آنها شروع به عرضه واحدهای مسكونی كرده‌اند و معاملات به تدریج با قیمت‌های منطقی‌تری انجام می‌گیرد. عقبایی با مثبت ارزیابی كردن این روند افزود: رونق بازار جدا از سیاست‌های دولتی به نگاه فعالان بازار هم بستگی دارد و امیدواریم هم سازندگان و هم همكاران ما در بنگاه‌های املاك بازار با برخورد منطقی روند اصلاح قیمت را حمایت كنند. رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران كاهش قیمت اجاره‌بها را حدود 9درصد و كاهش قیمت مسكن را در مناطق مختلف تهران از 10 تا 15درصد اعلام و بیان كرد: ادامه سیاست‌های كنترل تورم توسط دولت، وعده تحویل واحدهای باقی مانده مسكن مهر تا پایان سال آینده و اعلام برنامه‌هایی مثل مسكن حمایتی و لیزینگ مسكن توسط وزارت راه و شهرسازی هم از دیگر عوامل موثر بر كاهش قیمت مسكن است.
 
تجربه عقب‌گرد مقطعی و جهش بعدی را داریم
كاهش قیمت مسكن در مقطع فعلی به نفع بازار است چرا كه می‌تواند به افزایش معاملات و رونق بازار كمك كند. دكتر محسن رضوی‌زاده كارشناس مسكن با بیان این مطلب به «كسب وكار»، افزود: با وجود افزایش هزینه تراكم، مصالح، نرخ دستمزد و به‌طور كلی افزایش قیمت تمام شده ساختمان حركت بازار به سوی تعدیل قیمت است چرا كه متقاضیان مسكن دیگر كشش خرید با قیمت‌های جهش‌یافته در سال90 و 91 را ندارند. این كارشناس با اشاره به تعلل دولت در بالا بردن وام مسكن گفت: حقیقت این است كه در شرایط اقتصادی كشور ما بالا بردن وام مسكن مثل تیغ دو لبه است كه از یك سو رونق مقطعی در بازار ایجاد می‌كند و از سوی دیگر با افزایش نقدینگی تورم ایجاد می‌شود و قدرت خرید مردم دوباره كاهش پیدا می‌كند.
رضوی‌زاده با بیان اینكه تقاضا برای مسكن در ایران مركب از تقاضای واقعی و تقاضای سرمایه‌گذاری است، گفت: عقب‌گردهایی كه تا امروز در بازار مسكن اتفاق افتاده بعد از مدتی با صعودی شدن تورم به صورت جهش قیمت به بازار بازگشته است بنابراین اگر دولت خواهان كنترل قیمت مسكن است. باید ضمن افزایش عرضه مسكن به نقاط تلاقی منحنی تورم و منحنی قیمت مسكن در سال‌های گذشته و عواملی كه موجب جهش قیمت مسكن در سال‌های گذشته شده، توجه ویژه داشته باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.