| کد خبر: 12602 |

رونق کریدور شمال - جنوب از بنادر شمالی

تین نیوز | سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی كشور و توجه به ظرفیت‌های فراوان این بنادر در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است. با این حال كارشناسان معتقدند می‌توان با استفاده كامل از پتانسیل این بندرها، حمل و نقل تجاری را در پس كرانه‌های شمالی كشور توسعه داد و در چشم‌اندازی قابل پیش بینی شاهد رونق حمل و نقل در كریدور شمال به جنوب كشور بود.

بنادر می‌توانند موتور محرك اقتصاد یك كشور باشند چرا كه هر شهری كه بندر داشته باشد، ۳۰ تا ۴۰ نهاد اقتصادی دیگر در اطراف آن بندر شكل می‌گیرد. نهادهایی مانند گمرك، پایانه‌ها، سازمان‌های بازرگانی، آزمایشگاه‌های تخصصی مكانیك خاك، بانك‌ها و مراكز گردشگری از جمله ساختارهای اقتصادی هستند كه در اطراف بنادر راه‌اندازی می‌شوند و اقتصاد آن منطقه را متحول می‌كنند.
 
تاثیر بنادر بر رونق اقتصادی مناطق اطراف
هادی حق شناس، عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت بنادر در توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی در هر منطقه  گفت: مثال‌های فراوانی از تاثیر احداث و توسعه بنادر بر فعالیت‌های اقتصادی مناطقی كه بنادر در آنها احداث شدند و گسترش این تاثیر به مناطق دوردست‌تر وجود دارد. برای نمونه، احداث بندر در انزلی و واردات كالاهای خامی مانند شمش فولاد از روسیه سبب شد در رشت، كارخانه نورد فولاد احداث شود. نمونه دیگر، واردات روغن خام به بندر عباس است كه منتهی به ساخت كارخانه فراوری روغن در فاصله ۴۰۰ كیلومتری در سیرجان شد. مشهود است كه با ساخت و توسعه بنادر، صنایع دیگر در حوالی آن شكل می‌گیرند و این تحولات منجر به اشتغال زایی و تولید سرمایه در شهرهای مختلف كه با آن بندر مرتبط هستند، می‌شود. حق شناس تاكید كرد: هرچه بندری توسعه یافته‌تر و پررونق‌تر باشد، به صنایع دیگر آن منطقه امكان توسعه بیشتری می‌دهد. مثلا یكی از دلایلی كه فرودگاه بندرعباس جزو فرودگاه‌های پرترافیك كشور است، وجود بندر در این شهر است.
 
جبل علی؛ الگوی موفق رشد اقتصادی ناشی از توسعه بندری
این عضو هیات‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی، با ذكر مثالی از وابستگی رشد اقتصادی یك كشور به بنادر اظهار كرد: از جمله كشورهای همسایه ما كه بندر عامل رشد اقتصاد آن شد، امارات متحده عربی است. عده زیادی از تجار و حتی مردم عادی كشور ما برای تجارت یا خرید كالا به امارات سفر می‌كنند كه دلیل اصلی آن وجود بندر جبل علی است. در این بندر ماهانه ۱۰میلیون TEU كالا تخلیه می‌شود كه ۵/۹ میلیون آن دوباره صادر می‌شود؛ به عبارت دیگر، نیم میلیون آن در این كشور و شهر دارای بندر توزیع می‌شود. در واقع اگر بندر جبل​علی وجود نداشت، اقتصاد این شهر هم رشد نمی‌كرد. در نتیجه این تبادلات اقتصادی، موسسات پولی و مالی بسیاری نیز در این شهر و كشور در حال توسعه آغاز به فعالیت كردند.
 
رونق حمل و نقل تجاری در بنادر شمال ایران
مدیركل سابق اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینكه توسعه بنادر شمالی كشور و رشد اقتصادی ناشی از آن را می‌توان مثبت ارزیابی كرد اما جای پیشرفت برای استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود باقی است، گفت: برای نمونه، حمل و نقل مسافر در بنادر شمالی كشور ما در محدوده داخلی و حتی خارجی، رونق چندانی ندارد كه بیشتر به وضعیت آب و هوایی خرز باز می‌گردد و این امر تنها مختص ایران نیست؛ كشورهای حاشیه خزر هم در بخش حمل و نقل مسافر رشد چندانی نداشته‌اند. اما حمل بار در این بنادر به خوبی صورت می‌گیرد. حق شناس افزود: بیشترین میزان حمل بار در بنادر شمالی كشور را در سال ۹۰ داشتیم. برای نمونه ۵۰ درصد واردات آهن‌آلات ایران و ۶۰ درصد چوب كشور از بندر انزلی انجام می‌شود. همین طور صادرات كلینكر كشور (یكی از مواد اولیه تولید سیمان) از بندر امیرآباد به بندر باكو صورت می‌گیرد. می‌توان ادعا كرد حمل و نقل تجاری هر سال در خزر پررونق‌تر از سال قبل می‌شود و این روند در آینده نیز رو به بهبود خواهد بود.
 
اتصال راه آهن به بنادر شمالی و تقویت كریدور شمال - جنوب
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح این مطلب گفت: یكی از شاهد مثال‌های رونق حمل ونقل تجاری در این منطقه، ایجاد منطقه آزاد بندر كسویه و بندر امیرآباد است. علت توسعه این بنادر، وجود تقاضای بار بود. از دیگر نتایج رشد بنادر و حمل و نقل تجاری دریایی در شمال كشور، تقویت شبكه ارتباطی در این منطقه و تكمیل كریدور شمال به جنوب است. اتصال راه آهن به بندر امیرآباد در راستای این تغییرات شكل گرفت. تقاضا برای حمل و نقل تجاری در بنادر شمالی قابل توجه است و این میزان با اضافه شدن نفت به این كالاها افزایش بیشتری خواهد یافت. به همین نسبت ناوگان هم نسبت به گذشته قوی‌تر شده است؛ سال گذشته تنها ۵ درصد بار كشور با پرچم ملی حمل می‌شد ولی در حال حاضر این میزان به ۴۰ درصد رسیده است كه عمدتا توسط كشتی​های وابسته به كشتیرانی جمهوری اسلامی و بخش خصوصی صورت می‌گیرد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.