عباس آخوندی در همایش مدیران سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:
تاکید بر طراحی برنامه رقابتی با بنادر جهان
تین نیوز| عباس آخوندی در همایش مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر ضرورت تغییر انگاره به عنوان رویكرد اصلی لازم در حوزه توسعه و بهرهوری از بنادر گفت: اندازه بازار بنادر اندازه جهانی است و بنابراین ما باید بتوانیم خود را در برابر بنادر جهان موقعیتیابی كنیم و برنامه رقابتی با بنادر جهان داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصر امروز ۴شنبه ۱۸ اسفندماه در همایش مدیران سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام تشكر خود برای فعالیتهای یكساله مدیران سازمان گفت: بحث رویكرد اصلی من چه در حوزه توسعه بنادر و چه در حوزه بهرهوری و بهرهبرداری از بنادر تغییر انگاره است.
وی با بیان اینکه تغییر انگاره در حوزه حمل و نقل کار سختی است و باید همهجانبه باشد و فقط به فعالیت عمرانی محدود نمیشود تصریح کرد: سالها روش رایج در ایران این بوده است که دولت منابعی داشته باشد و طرحهای عمرانی از طریق منابع دولتی اجرا شود اما دیگر در این شرایط این روش پاسخگو نیست و نیاز است در چارچوب بزرگتری موضوع را تجزیه و تحلیل کنیم.
آخوندی ادامه داد: انگاره مورد نظر من چند جزء دارد، نخست اینکه قدرت رقابتپذیری ایران را در سطح جهان افزایش دهد. برای رسیدن به این جایگاه قاعدتا باید سنگنشانههایی را داشته باشیم كه چگونه میخواهیم این قدرت رقابتی را ایجاد كنیم. پروژه بخش كوچكی از این موضوع است و اولین بحث ما رویكرد بازرگانی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بارها به مدیرعامل سازمان بنادر اعلام كردهام كه باید اندازه خود و تكتك بنادر را در پایان كار با قدرت بازرگانی بنادر بسنجیم حتی تصور من بر این است كه رسیدن به این هدف نیازمند تعیین معاون بازرگانی در هر یك از بنادر كشور است.
آخوندی با تاكید براینكه رویكرد بازرگانی نكته بسیار مهمی است گفت: اندازه بازار بنادر اندازه جهانی است و بنابراین ما باید بتوانیم خود را در برابر بنادر جهان موقعیتیابی كنیم و برنامه رقابتی با بنادر جهان داشته باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینكه برای رسیدن به رقابت جهانی باید به رویكرد بازرگانی روی آوریم ادامه داد: لازم است برای خود شریكی استراتژیك و پایدار تعریف كنیم. من به بازگشت به رویكرد بازرگانی به عنوان یك انگاره ذهنی اصرار دارم و این را هم میدانم كه كار بسیار سختی است. سالها رفتار پروژهمحور داشتهایم و در راستای دستورات دولت به اجرای پروژه پرداختهایم. این مشكل را علاوه بر بنادر در فرودگاهها و راهآهن نیز داریم.
ضرورت داشتن رویکرد بازرگانی در اجرای پروژهها
وی ادامه داد: وقتی مدیران ما یك پروژه را اجرا میكنند كار خود را پایانیافته میدانند. در حالی كه این آغاز كار است. بعد از این مرحله باید در سطح جهانی برای آن پروژه مشتری پیدا كنیم و بتوانیم آن پروژه را بفروشیم. این همان رویكرد بازرگانی است.
عضو كابینه دولت تدبیرو امید با بیان اینكه حتی در نحوه تامین مالی پروژهها اتخاذ رویكرد بازرگانی مهم است گفت: ما در چابهار و بندر شهید رجایی با استفاده از همین رویكرد كار را پیش بردیم. این رویكرد به ما این شانس را میدهد كه به توسعه باقی فازهای بندر شهید رجایی و چابهار فكر كنیم. همین رویكرد است كه برای توسعه بنادر كوچك به ذهن من فشار میرود.
آخوندی تاكید كرد: رویكرد بازرگانی به ما كمك خواهد كرد قدرت رقابت خود را بعد از برجام در سطح جهان افزایش دهیم.
وی ادامه داد: وقتی میخواهیم از رویكرد بازرگانی در محیط بینالمللی استفاده كنیم نحوه انتخابهای ما اهمیت بیشتری پیدا میكند.
شركای ما در حوزه تمدن ایرانشهری قرار دارند
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: اگر نگاهی به شركای خود در كشورهای مختلف داشته باشیم میبینیم برخی همكار، برخی رقیب و برخی مكمل ما هستند. در نهایت انتخاب ما گروهی است كه منافعشان به ملت گره خورده است و با آنها منافع مشترك داریم. برای انتخاب در این شرایط به اندیشه ایرانشهری میرسیم. آنهایی كه در حوزه تمدن ایرانشهری قرار دارند میتوانند انتخاب ما باشند.
این مقام مسئول با بیان اینكه متحدان استراتژیكی تاریخی ایران از كشورهای شبه قاره تا مدیترانه هستند گفت: چینیها میگویند چگونه یكبار دیگر در دنیای مدرن جاده ابریشم را ایجاد كنیم. ما هم میگوییم به بازخوانی تمدن ایرانشهری نیاز داریم تا بتوانیم به یك اتحاد استراتژیك برسیم. رویكرد بازرگانی میتواند شریكهای استراتژیك ما را مشخص و كمك كند كه شركای پایداری داشته باشیم و نهایتا به امنیت و توسعه منطقه كمك كنیم.
آخوندی گفت: در حال حاضر در منطقه تك افتادهایم و باید بتوانیم با پیدا كردن منافع مشترك شریكی پایدار برای خود پیدا كنیم.
آخوندی گفت: باید به این اندیشه برسیم که در پایان کار از آبادانی افغانستان، عراق، پاکستان و آسیای میانه خوشحال شویم. تصور ایران آباد و پیرامون خراب تصور باطلی است. امنیت پایدار به آبادانی ما و آنها بستگی دارد. اندیشه بازخوانی تمدن ایرانشهری یک بار دیگر موقعیت ما را در جهان تعریف میکند و به این هدف میرساند.
هوشمند سازی بنادر قدرت رقابتپذیریمان را افزایش میدهد
وی همچنین به موضوع لجستیک اشاره کرد و گفت: در بحث لجستیک و اینکه بدانیم سهم ما از لجستیک بینالمللی چیست هنوز عقب هستیم. ما نیاز به شرکتهای لجستیکی بینالمللی داریم. البته کمک به ایجاد شرکتهای لجستیکی ممکن است وظیفه مستقیم سازمان بنادر نباشد اما نقش بسزایی در ایجاد بنگاههای لجستیکی بینالمللی دارد.
وزیر راه و شهرسازی به موضوع هوشمندسازی بنادر اشاره کرد و با بیان اینکه در این بخش کارهای خوبی انجام شده است گفت: اگر بتوانیم از فناوریهای نوین استفاده کنیم قدرت رقابت پذیریمان افزایش پیدا میکند و بر همین اساس ضرورت داشتن بنادر هوشمند یک بار دیگر خود را نشان میدهد.
وی همچنین به بحث نیروی انسانی بنادر اشاره کرد و گفت: اصلیترین بحث نیروی انسانی است. سالهاست درخصوص سیاست دریامحور بحث میشود. اگر میخواهیم در حد شعار نماند اول باید سهم اولیهای از دریا داشته باشیم و موضوع دریا را در کتب درسی قرار دهیم. وقتی بچههای ما از دریا چیزی نمیدانند چطور میشود پیگیر سیاست دریامحوری بود؟
سازمان بنادر به کیفیت زندگی مردم شهرهای بندری کمک کند
وی همچنین به موضوع مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: نمیتوانیم بندر آباد و شهر بندری فقیر داشته باشیم. باید به پیرامون خود توجه کنیم رفع موانع در شهرهای بندری اهمیت ویژهای دارد توصیه من این است که سازمان بنادر به ارتقای فعالیتهای بنیادین در شهرها و کیفیت زندگی مردم کمک کند.
آخوندی سرمایهگذاری در پسکرانهها و لایروبی بنادر را یک فعالیت بازرگانی دانست که نهایتا منجر به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهرهای بندری میشود و گفت: کمک به ارتقای سطح زندگی در شهرهای بندری و پشتیبانی از فعالیتهای بندری مردم این منطقه مهم است و نشان میدهد که توانستهایم حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی خود را در سازمان انجام دهیم.
وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنرانی خود در جمع مدیران سازمان بنادر گفت: توانستیم سال ۹۵ را با تمام سختیها با موفقیت به پایان برسانیم. در سطح ملی امیدواری به آینده ایران بیشتر شده است و درخود وزارتخانه علیرغم همه تنگناهای مالی تابه حال موفقیتهای زیادی در تمام حوزههای حمل و نقلی داشتیم.
وی با بیان اینکه تغییر انگاره صورت گرفته میتواند ما را به آیندهای بهتر امیدوار کند، گفت: درحال حاضر ساخت همزمان ۱۷ آزادراه را انجام میدهیم. اقدام به نوسازی ۶۵ هزار کامیون کردهایم و علاوه بر نوسازی ناوگان جادهای و نوسازی ناوگان هوایی بنادر کشور به تجارت جهانی اتصال پیدا کردهاند. این وضعیت امید به آینده را افزایش میدهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.