| کد خبر: 12349 |

چرا قیمت کارخانه و بازار خودروها متفاوت است؟

تین نیوز | تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها قابل توجه و میلیون تومانی است. دلیل این موضوع چیست؟
 
افت تیراژ تولید خودرو در سال‌های اخیر و بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای این محصولات ایجاد تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها را به دنبال داشته است.
 
این موضوع موجب شده که بسیاری از خریداران، خودرو را به امید کسب سود از خودروسازان داخلی خریداری کرده و به قیمت بالاتری در بازار آزاد عرضه کنند.
 
با این حال رییس شورای رقابت یکی از اهداف این شورا در تعیین قیمت جدید خودروها را از بین ‌بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها اعلام کرده است.
 
در این شرایط فاصله بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای پرتیراژ میلیون تومانی است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون قیمت رسمی پژو 405 معادل 25 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت بازار آن 29 میلیون تومان است.
 
قیمت کارخانه‌ای پژو 206 تیپ پنج نیز 35 میلیون و 440 هزار تومان و قیمت بازار آن 38 میلیون تومان است. قیمت رسمی مگان 2000 نیز معادل 76 میلیون و 779 هزار تومان و قیمت بازار آن 102 میلیون تومان است.
 
همچنین خودروی مزدا 3 نیز در حالی در بازار به قیمت حدود 130 میلیون تومان به فروش می‌رسد که قیمت کارخانه‌ای آن 105 میلیون تومان است. تندر 90 نیز در حالی در بازار حدود 40 میلیون تومان قیمت خورده که قیمت کارخانه‌ای آن حدود 36 میلیون تومان است.
 
در چنین اوضاع و احوالی برخی کارشناسان معتقدند که تنها راه از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها، افزایش تولید این محصولات و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای آن است.
 
به گفته این کارشناسان باید فاصله‌ بین قیمت کارخانه و بازار خودروها از بین برود تا انگیزه‌های موجود برای دلالی و واسطه‌گری در این بازار از بین رفته و تنها مصرف‌کنندگان واقعی نسبت به خرید خودرو از خودروساز اقدام کنند.
 
در این زمینه بهروز مشهدی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت - می‌گوید: کمتر بودن عرضه خودرو نسبت به تقاضای آن دلیل اصلی ایجاد فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها است.
 
وی با بیان این‌که به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا موجب افزایش نرخ خودروها در بازار آزاد شده است، تصریح کرد: این موضوع نیز به نوبه خود سوداگرانه شدن رفتار بسیاری از خریداران خودرو را به دنبال داشته است.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل وجود فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها بسیاری از خریداران سعی می‌کنند با خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد سود چند میلیون تومانی کسب کنند.
 
مشهدی با بیان این‌که برای از بین رفتن تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید علت ایجاد چنین شرایطی برطرف شود، تصریح کرد: بنابراین اقدام اصلی در این زمینه افزایش تولید خودرو برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای این محصولات است.
 
وی ادامه می‌دهد: در آن صورت شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خودروها و به همان نسبت کمتر شدن انگیزه‌های سوداگرانه و واسطه‌ای در این بازار خواهیم بود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این‌که در حال حاضر چقدر از تقاضای خرید خودرو از خودروسازان واقعی است؟ اظهار می‌کند: در این زمینه نمی‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد اما مسلما تفاوت چند میلیونی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها برای بسیاری از مصرف‌کنندگان به ویژه در شرایط فعلی اقتصادی کشور جذاب و وسوسه کننده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.