| کد خبر: 12264 |

شورای شهر به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی واکنش مثبت نشان داد

نسخه سبک‌سازی تهران

تین نیوز | شورای شهر تهران بررسی مکانیزم‌های عملیاتی کاهش ظرفیت جمعیت‌پذیری پایتخت را آغاز کرد. رئیس شورای شهر تهران به دنبال تصمیم شورای‌عالی شهرسازی در خصوص اصلاح طرح تفصیلی تهران، دستور تدوین راهکارهای سبک‌سازی جمعیت پایتخت را طی دو هفته به کمیسیون‌های تخصصی شورا صادر کرد.

در این راستا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اولین راهکارهای پیشنهادی سبک‌سازی شهر تهران از بارگذاری جمعیت اضافه را در قالب پنج محور اعلام کرد.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور پس از گذشت چهار ماه از آغاز بازنگری طرح تفصیلی جدید تهران، روز دوشنبه با حضور مدیران شهری در گزارشی اعلام کرد: سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران در طرح تفصیلی جدید با طرح جامع مغایرت اساسی دارد. براساس طرح جامع شهر تهران، جمعیت شهر در افق 1404 باید به میزان 5/10 میلیون نفر محدود شود، این در حالی است که ضوابط طرح تفصیلی به‌گونه‌ای تنظیم شده که بارگذاری جمعیتی تا میزان 13 میلیون نفر نیز پیش خواهد رفت.

از طرف دیگر مصوبه 8 بندی اردیبهشت ماه سال 91 شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دولت گذشته که به موجب آن یک طبقه تراکم به کل شهر تهران اضافه شد نیز به‌عنوان یکی از عوامل افزایش جمعیت شهر تهران عنوان شد.

به این ترتیب با موافقت شورای‌عالی شهرسازی، کمیته مشترکی متشکل از اعضای شورای‌عالی شهرسازی، شهرداری و نمایندگان شورای شهر تشکیل شد که در قالب آن راهکارهای تعدیل جمعیت شهر تهران بررسی و مشخص شود با تعدیل چه پهنه‌هایی از طرح تفصیلی می‌توان اطمینان حاصل کرد که جمعیت شهر تهران از 10 و نیم میلیون نفر فراتر نخواهد رفت. علاوه‌بر این بررسی مصوبه 8 بندی مشهور نیز به پیشنهاد رئیس شورا به کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر سپرده شد.
 
جلوگیری از لغو یکباره «مصوبه 8 بندی»
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا روز گذشته در صحن علنی شورای شهر گزارشی از جلسه شورای‌عالی شهرسازی ارائه کرد و توضیح داد: موضوع جلسه ارائه گزارش کمیته فنی دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور درباره مغایرت‌های موجود بین مفاد طرح جامع شهر تهران و طرح تفصیلی در حال اجرای شهر تهران بود.

گزارش ارائه شده نشانگر این بود که به موجب اجرای طرح تفصیلی شهر تهران، جمعیت پذیری شهر به 13 میلیون نفر خواهد رسید. این در صورتی است که به موجب مفاد طرح جامع شهر تهران، سقف جمعیت پذیری شهر 10 و نیم میلیون نفر پیش‌بینی شده است.

او ادامه داد: علاوه‌بر این، برخی از کارشناسانی که در فرآیند تدوین طرح تفصیلی حضور داشتند، عنوان کرده‌اند که سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران در طرح جامع 9 میلیون و 200 هزار نفر پیش‌بینی شده و سقف 10 و نیم میلیون نفر  برای شرایط بحران یا وضعیت ویژه در نظر گرفته شده و حداکثر ظرفیت شهر را نشان می‌دهد.

عضو شورای شهر با بیان اینکه عبور جمعیت از مرز پیش‌بینی شده عامل شکل‌گیری مشکلات عدیده‌ای در شهر تهران خواهد شد، گفت: به همین دلیل در جلسه تاکید شد به هیچ عنوان نباید سقف جمعیتی تهران از 10 و نیم میلیون نفر فراتر رود.

سالاری افزود: بنابراین برای احصای روش‌ها، راهکارها و مکانیزم‌های عملیاتی برای جلوگیری از افزایش جمعیت بیش از این میزان، مقرر شد تا کارگروهی متشکل از شورای شهر تهران، شهرداری تهران و شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور این موضوع را به صورت مشترک بررسی و مشخص کنند که با چه روش‌هایی و تعدیل چه پهنه‌هایی از طرح تفصیلی می‌توان اطمینان حاصل کرد که جمعیت شهر تهران از 10 و نیم میلیون نفر فراتر نخواهد رفت.

او در جریان ارائه گزارش خود، لغو برخی بندهای مصوبه موسوم به « مصوبه هشت‌بندی» شورای‌عالی شهرسازی و معماری گذشته را دستور جلسه‌بعدی شورای‌عالی شهرسازی و معماری دانست و تصریح کرد: پیشنهاد کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور مبنی بر حذف بندهای 1 تا 6 و بررسی سایر بندها بود؛ اما نمایندگان شورای شهر معتقد بودند اجرای مصوبه هشت‌بندی در سطح خیابان‌ها و محلات شهر، عملا باعث شکل‌گیری بسیاری از بلوک‌ها و املاک شده و ممکن است لغو یکباره آن در اذهان عمومی تبعاتی ایجاد کند و حقوق شهروندی را خدشه‌دار کند.
 
  پنج راهکار سبک‌سازی جمعیت پایتخت
در حاشیه جلسه شورای شهر دیروز رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» اولین راهکارهای ممکن را برای جلوگیری از افزایش ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر تهران بیش از طرح جامع در پنج محور تشریح کرد.

محمد سالاری با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک از دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی، شهرداری و شورا اظهار کرد: بنا داریم در این کارگروه در مورد راهکارها و مکانیزم‌های عملیاتی برای کنترل سقف جمعیتی در مرز 5/10 میلیون نفر کار کاشناسی انجام دهیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر به تاخیر شهرداری تهران در تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه طرح تفصیلی به شهرداری تهران تکلیف کرده تا 6 ماه پس از ابلاغ طرح، ضوابط بلندمرتبه‌سازی را ارائه دهد؛ این ضوابط پس از دو سال، سه هفته پیش به کمیسیون ماده پنج ارائه شده است.

به همین دلیل چون هنوز این ضوابط در دستورالعمل طرح تفصیلی قرار نگرفته است، می‌توان آن را مورد بازنگری قرار داد تا از بارگذاری‌های اضافه جمعیت در مناطق مختلف شهر جلوگیری شود، چراکه اگر در ضوابط، بلندمرتبه‌سازی محدودیت ایجاد شود، عملا رقم قابل‌توجهی از بارگذاری اضافه حذف خواهد شد. 

او راهکار دوم را ایجاد محدودیت در حوزه اختیارات شورای معماری مناطق عنوان کرد. سالاری در این خصوص گفت: رویکرد گذشته شوراهای معماری مناطق باید کاملا متوقف شود چرا که در سال‌های اخیر در شورای معماری مناطق، مجوز طبقات اضافی بدون ضابطه برای برخی مالکان صادر می‌شد که به نظر می‌رسد این موضوع در بارگذاری جمعیت 13 میلیون نفری بی‌تاثیر نباشد.

این عضو شورای شهر تهران به پهنه‌های R241 که مربوط به باغات به هم پیوسته تهران است، اشاره کرد و افزود: تا قبل از مصوبه معروف هشت‌بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری دولت گذشته، برای این پهنه‌ها مجوز 15 درصد سطح اشغال صادر می‌شد، اما در حال حاضر به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد می‌توان با اعمال محدودیت در این بخش به کنترل بارگذاری جمعیت کمک کرد. او راهکار دیگر را فریز کردن تراکم در شهرک‌های شهر تهران دانست و اظهار کرد: در ابتدای تصویب طرح تفصیلی بنا بود شهرک‌های محدوده شهر تهران از ضوابط طرح تفصیلی مستثنی شوند و حداکثر تراکم مجاز در این شهرک‌ها 3 طبقه باشد، اما بعد از گذشت مدتی این موضوع کنار گذاشته شد؛ اما در این مرحله می‌توان صدور مجوز ساخت در شهرک‌ها را تا 3 طبقه فریز کرد.

نماینده شورای شهر در شورای‌عالی شهرسازی تاکید کرد: علاوه‌بر این بسیاری از مجوزهای برج‌های در حال احداث منطقه 22 مطابق قانون نیست. به همین دلیل پیگیر هستیم تا از صدور مجوزهای خلاف طرح تفصیلی در این محدوده نیز جلوگیری شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.