| کد خبر: 12120 |

علاقه‏ مندی قزاقستان به توسعه همکاری‏های بندری و دریایی با ایران

تین نیوز | چهارمین نشست کمیته مشترک همکاری‏های بندری و دریایی ایران و قزاقستان در حالی در تهران و در سازمان بنادر و دریانوردی شروع به کار کرده که «مذاکره برای ایجاد شرایط یکسان برای کشتی‏ها در بنادر دو طرف»، «رفع مشکل تأخیر در نوبت پهلوگیری در بندر آکتائو» و «پرداختن به برخورد نامتعارف نیروی نظامی قزاقستان با خدمه کشتی‏های ایران به هنگام بازرسی کشتی» از جمله مهمترین دستورکارهای این نشست دوروزه قلمداد می‏شود.
 
جلیل اسلامی، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر، با بیان اینکه «اجلاس چهارم همکاری‏های بندری و دریایی ایران و قزاقستان به دنبال توسعه همکاری‏های بندری و دریایی و افزایش روابط تجاری بین د کشور و توسعه زمینه‏های آموزشی و فنی است»، از علاقه مندی طرف قزاق و مسؤولان بندر آکتائو جهت افزایش تعاملات و روابط تجاری به بیش از 25 درصد عملکرد فعلی خبر داد.
 
در این نشست که مدیران بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد نیز حضور داشتند، تازه ترین اقدامات توسعه ای و امکانات و تجهیزات این بنادر و همچنین ظرفیت‏های عملیاتی بنادر شمال ایران برای طرف قزاقستان تشریح شد.
 
میخایل یوریویچ، رئیس شرکت سهامی بندر بین‏المللی تجاری دریایی آکتائو، نیز ضمن اعلام علاقه مندی مسئولان دولتی و شرکت‏های فعال حمل و نقل دریایی کشور قزاقستان به توسعه روابط تجاری و بندری بین دو کشور، گفت: در حال حاضر بندر آکتائو قابلیت تخلیه و بارگیری 5/17 میلیون کالا را دارد که 12 میلیون تن آن کالاهای نفتی و بقیه کالاهای خشک از جمله غلات است.
 
رئیس بندر آکتائو با بیان اینکه «این بندر قابلیت تخلیه و بارگیری 600 هزار تن غلات را دارد»، از آغاز اجرای فاز اول توسعه بندر آکتائو با مشارکت یک شرکت ترکیه ای خبر داد و گفت: در فاز اول توسعه بندر آکتائو، 3 پست اسکله برای کالاهای خشک و احداث ترمینال غلات به ظرفیت 1 میلیون تن در دست انجام است.
 
وی با بیان اینکه «با اتمام فاز اول توسعه بندر، به ظرفیت آکتائو 5/1 میلیون تن افزوده می‏شود»، خاطرنشان کرد: بخش عمده‏ای از صادرات قزاقستان توسط بنادر ایران انجام می‏شود. به طوری که 85 درصد کالاهای خشک از جمله آهن آلات و چوب از طریق بندر آکتائو به بنادر ایران ارسال می‏شود.
 
یوریویچ با تأکید بر اینکه «بعنوان نمایندگان بندر آکتائو به دنبال بهبود جریان کالا و افزایش این جریان به بیش از 25 درصد تعاملات تجاری فعلی با ایران هستیم»، از حل و فصل اختلافات و موانع همکاری در نشست چهارم در تهران خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، در نشست تهران درخصوص «هزینه‏های بندری در بنادر کشور»، «عدم پهلودهی فوری کشتی‏های حامل محصولات صادراتی فاسدشدنی و ترانزیت به محض ورود به لنگرگاه بندر آکتائو»، «مشکلات شناورهای ایران در بندر آکتائو» نیز بحث و تبادل و نظر می‏شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.