| کد خبر: 12096 |

از صفر تا صد پروژه قطار حومه ای ورامین / دود اختلاف مسئولان به چشم مردم می رود

تین نیوز | پروژه متروی ورامین - تهران همچنان به عنوان مهم ترین موضوع مورد بحث محافل خبری و رسانه ای جنوب شرق استان تهران مطرح می شود، پروژه ای که برخی آن را اصلا مترو نمی دانند و اعتقاد دارند باید واقعیت را به مردم گفت و عده ای دیگر در نقطه مقابل با قاطعیت اعلام می کنند آنچه به سمت ورامین خواهد آمد مترو است، در هر صورت اختلاف نظر مسئولان موجب اخلال در روند پیشرفت این پروژه شده است.
 
اختلاف نظر مدیران شهری ورامین با برخی دیگر از مسئولان شهرستان مبنی بر زیرزمینی با روزمینی شدن مترو یا قطار شهری ورامین سبب شده است تا این پروژه با اما و اگرها و سوالات بسیاری روبرو شود، پروژه ای که برخی آن را اصلا مترو نمی دانند و اعتقاد دارند باید واقعیت را به مردم گفت و عده ای دیگر در نقطه مقابل با قاطعیت اعلام می کنند آنچه به سمت ورامین خواهد آمد، مترو است.
 
اما آنچه که واضح است مسئولان شهرستان در زمینه نیاز شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک به مترو اتفاق نظر دارند زیرا روزانه ده ها هزار سفر از این منطقه به سمت تهران صورت می گیرد که با تکمیل پروژه مترو یا قطار حومه ای می تواند در صرفه جویی سوخت و هزینه های مردم موثر باشد.
 
در این میان خبرگزاری مهر در نظر دارد از طریق گفتگو با مسئولان شهرستان زوایای مختلف این پروژه را مطرح و مردم را در جریان آخرین وضعیت متروی ورامین - تهران قرار می دهد
 
تأکید نماینده ورامین بر اجرای مترو/ انتقال راه آهن از ورامین به زودی ممکن نیست
در این راستا سید حسین نقوی حسینی با صراحت اعلام کرد: آنچه که در شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک اجرایی خواهد شد، مترو است و دستگاه متولی آن نیز شرکت متروی تهران و حومه خواهد بود و در این  زمینه بحثی وجود نخواهد داشت.
 
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان برخی مسئولان شهری مبنی بر ضرورت خروج راه آهن از شهر ورامین بر اساس طرح تفصیلی متذکر شد: برای جابجایی راه آهن شهری از ورامین به اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان نیاز است و بودجه سالانه شهرداری در بالاترین حالت، 40 میلیارد تومان خواهد بود که باید حقوق و مزایای پرسنل، آسفالت و جدول کشی معابر و احداث پارک ها را با این بودجه انجام دهد.
 
وی افزود: اگر فرض کنیم که شهرداری برای تأمین بودجه هزار میلیارد تومانی انتقال راه آهن شهری از ورامین، کل درآمدهای خود را به این امر اختصاص داده و به کارمندان خود حقوق نداده و کار عمرانی هم صورت ندهد، 30 سال زمان نیاز است تا این هزینه تأمین شود.
 
فرماندار ورامین درباره آخرین وضیت پروژه مترو توضیح نداد
در این زمینه تلاش کردیم تا با محسن خوانساری فرماندار ورامین درباره آخرین وضعیت مترو گفتگویی را انجام دهیم که وی اعلام کرد پیش از این سخنان خود را در این باره بیان کرده است، به همین دلیل حاضر به مصاحبه  نشد.
 
قرار نیست مترو به ورامین بیاید/ پروژه کنونی قطار شهری است
پس از این به سراغ مسئولان شهری ورامین رفته و در گفتگویی سه ساعته با علی حیدریان شهردار ورامین و سید رضا احمدی عضو شورای شهر آخرین وضعیت پروژه مترو را جویا شدیم، نکته قابل توجه در این مصاحبه تأکید مسئولان شهرداری ورامین بر عدم اجرای مترو در این شهرستان بود به همین خاطر در طول مصاحبه از کلمه قطار شهری به جای مترو استفاده می کردند.
 
علی حیدریان در این زمینه اظهار داشت: در جلسه ای که چندی پیش با معاون عمرانی استانداری تهران و مشاور مترو و کارشناس برجسته این حوزه برگزار شد، تأکید داشتند که به مردم تفاوت مترو و قطار شهری را بازگو کنیم.
 
شهردار ورامین افزود: آنچه اکنون در شهرستان ورامین اجرا می شود، قطار حومه ای است که بیش از 600 تن وزن داشته و از کابل برق استفاده نمی شود در حالی که برای راه اندازی مترو نیاز به برق است.
 
اجرای قطار شهری بر روی زمین به املاک مردم آسیب وارد می کند
وی ادامه داد: همچنین این قطار حومه ای زمانی که با وزن 600 تن و با سرعت بالا حرکت می کند، ارتعاشات آن بیش از 35 متر حریم می خواهد که این مسأله در آینده به ملک و خانه های مردم آسیب جدی وارد خواهد کرد.
 
این مسئول اضافه کرد: من به عنوان شهردار ضامن هستم تا شهری که به من سپرده می شود را مترقی کنم و نمی توانم به خاطر یک شهر یا شهرستان دیگر، شهر خودم را نادیده بگیرم و آن را چند دهه عقب بیاندازم تا با میل برخی آقایان پروژه انجام شود.
 
اجرای قطار شهری بر روی زمین، ورامین را چند دهه عقب خواهد انداخت
شهردار ورامین عنوان کرد: مسئولان استان با برگزاری جلسات متعدد به خوبی ما را درک کرده اند و می دانند که اجرای طرح تفصیلی و طرح جامع یک شهر چه مقدار ضروری است و تمام اصرار شهرداری و شورای شهر مبنی بر زیرزمینی بودن قطار حومه ای این است که طرح جامع و طرح تفصیلی به مرحله اجرا برسد.
 
حیدریان بیان کرد: برخی می گویند که اگر شهرداری و شورای شهر بر زیزرمینی بودن قطار حومه ای تأکید کنند، این پروژه از بین خواهد رفت حرف نادرست و غیر کارشناسی است زیرا این طرح یک طرح ملی بوده و درصد قابل توجهی برای آن هزینه شده است و قطعا اجرای قطار شهری تعطیل نخواهد شد.
 
مابه التفاوت ریالی رو گذر و زیر گذر شدن قطار حومه ای تنها 10 درصد است
سید رضا احمدی نیز با انتقاد از برخی که معتقدند زیرزمینی شدن قطار حومه ای، هزینه ها را چند برابر می کند، عنوان کرد: باید توجه داشت که بابت زیرزمینی شدن قطار حومه ای نسبت به زیرگذر شدن آن، 10 درصد مابه التفاوت ریالی وجود دارد و این صحبت متعلق به مسئولان شهری ورامین نیز بلکه کارشناسان مترو بر آن تأکید دارند.
 
عضو شورای اسلامی شهر ورامین افزود: مدیر عامل مترو در ملاقاتی بیان کرد برای جذب اعتبار مشکلی وجود ندارد فقط مسئولان شهرستان تصمیم واحدی را اتخاذ کنند و جذب بودجه اضافی را این شرکت پیگیری خواهد کرد اما متأسفانه برخی دوست ندارند وحدت ایجاد شود و دود اختلافات بر چشم مردم خواهد رفت.
 
برخی نباید به خاطر نفع یک شهر، آینده شهر دیگری را خراب کنند
وی بیان کرد: نماینده کنونی مجلس، نماینده سه شهرستان است و نباید برای نفع بردن شهرستانی، آینده شهر دیگری را نابود کند، امروز رسیدن قطار شهری تا ورامین هیچ مشکل و مانعی ندارد و شورای شهر و شهرداری تمام همت خود را در ایجاد و راه اندازی کارگاه ساخت قطار حومه ای و تجهیزاتی که باید در اختیار پیمانکار قرار بگیرد انجام داده است.
 
احمدی متذکر شد: اکنون مشکل اصلی در این پروژه، شهر ورامین است زیرا شورای شهر ورامین در طرح جامع و تفصیلی مصوب کرده است که ریل راه آهن باید از ورامین خارج شود و اینکه برخی می گویند باید بودجه 30 ساله شهرداری را در این باره کنار گذاشت، سخن ناصحیحی است.
 
برای خارج کردن ریل راه آهن از ورامین، شهرداری هزینه ای نمی پردازد
این مسئول ادامه داد: اصولا برای خارج کردن ریل راه آهن از شهر ورامین، شهرداری و شورای شهر هزینه ای را پرداخت نمی کند بلکه شرکت راه آهن می تواند مسیر را تغییر داده و قطار از خارج شهر عبور کند و در مقابل طول مسیری که قطار در شهر عبور می کند، امتیازات مسکونی و تجاری از طرف شهرداری به راه آهن داده می شود که با این طرح، شرکت راه آهن سود خواهد برد.
 
وی اضافه کرد: بهتر است آقایان به جای موضع گیری های غلط با اعضای شورای شهر که نمایندگان مردم هستند و بنابر طرح جامع و تفصیلی آینده 20 ساله شهر ورامین را می بییند، وحدت نظر داشته باشند تا مردم ورامین به آنچه استحقاق دارند برسند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.