| کد خبر: 12088 |

با حذف محدودیت‌ معاملات مسکن مهر

دستورالعمل اجرایی معاملات ثانویه مسکن مهر ابلاغ شد

تین نیوز| با مجوز جديد وزارت راه‌ و شهرسازي درخصوص ساده‌سازي خريد و فروش آپارتمان‌هاي آماده در مسكن‌مهر، براي اولين‌بار امكان مبادله امتياز واحدهاي ناتمام فراهم شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمد حدیدی گفت: وزارت راه‌ و شهرسازي دستورالعملي را كه دي‌ماه سال گذشته براي ارائه مجوز خريد و فروش مسكن‌مهر صادر كرده بود اصلاح كرده و ضوابط جديد نقل‌ و انتقال اين نوع آپارتمان‌ها را در قالب «دستورالعمل اجرايي معاملات ثانويه واحدهاي مسكوني‌مهر» نهايي كرده است.

وی افزود: در نسخه جديد مجوزي كه براي فروش مسكن‌مهر تنظيم شده و به امضاي وزير راه‌ و شهرسازي نيز رسيده، آخرين مانع از جلوي پاي صاحبان اين خانه‌ها براي تصميم‌گيري آزادانه، حذف شده است.

مدیرمسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره دستورالعمل جديد تازه تصويب‌ شده اعلام كرد: پيش‌تر با استناد به دستورالعمل زمستان 92، فقط صاحبان آن دسته از واحدهاي مسكوني‌مهر كه ساختمان‌شان تكميل شده بود و براي آن دفترچه اقساط بانكي صادر شده بود، مي‌توانستند واحد خود را به متقاضيان بازار مسكن، عرضه كنند و به فروش برسانند، اما در مجوز جديد، امكان «معامله واحدهاي نيمه‌تمام به شرط اتمام سفت‌كاري ساختمان‌ها» نيز فراهم شده است. اين مجوز به معامله غيرقانوني امتيازها پايان مي‌دهد و اين امكان را به پيش‌خريداراني كه توان مالي تكميل واحدها را ندارند مي‌دهد تا امتياز خود را واگذار كنند.

وی ادامه داد: در مجوز قبلي، صاحب مسكن‌مهر پيش‌از اقدام براي فروش، ابتدا بايد 10درصد از مانده تسهيلات بانكي را با بانك‌مسكن تسويه مي‌كرد، اما در مجوز جديد اين شرط نيز حذف شده است تا مالكان اعيان اين واحدها در يك بازار ثانويه بتوانند بدون محدوديت‌هاي زايد، در مسيري قانوني و ساده، آنچه را صاحب هستند به متقاضي ديگر، واگذار كنند.

حدیدی در عين حال با بيان اينكه «بدهي از بابت اقساط ماهانه»، خط قرمز فروش اين واحدها است، تصريح كرد: هر نفر فقط اجازه دارد يك واحد مسكوني‌مهر از اين بازار خريداري كند و اين سقف براي جلوگيري از دلالي و سفته‌بازي در مسكن‌مهر، پيش‌بيني شده است تا جلوي فردي كه با خريد چندين مسكن‌مهر و فروش آن قصد سوداگري دارد، گرفته شود.

وي درخصوص نقل و انتقال عرصه واعیان مسکن مهر ملکی (خودمالک) که فروش اقساط قطعی یا تدریجی آن انجام گرفته باشد گفت: متقاضیان نقل و انتقال مي توانند به صورت همزمان برای تغییر نام مدیون به بانک مراجعه كنند و بانک عامل پس از انجام تشریفات قانونی و تسویه بدهی معوقه و به روز رسانی اقساط نسبت به تغییر نام مدیون در دفترچه فروش اقساطی اقدام مي کند.

بنابر این گزارش نقل و انتقال اعیان واحدهای مسکن مهر در اراضی دولتی (99 ساله) در مواردی که دفترچه فروش اقساطی صادر شده است متقاضیان نقل وانتقال برای تغییر نام مدیون همزمان به بانک مراجعه و بانک پس از انجام تشریفات قانونی و تسویه بدهی معوقه وبروز رسانی اقساط مراتب را به مرجع صدور معرفی نامه (اداره کل راه وشهرسازی، شرکت عمران شهرجدید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) برای جایگزینی مستاجر در قرارداد اجاره اعلام می کند؛ پس از تغییر نام مستاجر و اعلام مراتب به بانک، بانک برای تنظیم سند رسمی انتقال اعیان و مرجع صدور معرفی نامه برای تنظیم سند رسمی اجاره عرصه متقاضیان را به دفترخانه رسمی معرفی کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.