| کد خبر: 12054 |

رتبه ۱۱ ایران در بین ۱۲ کشور منطقه

وبلاگ تین نیوز، علی محمد نوریان |  27 کشور در منطقه وجود دارد  و صنعت حمل و نقل هوایی کشور در بین 12 کشور اطراف ایران در منطقه دارای رتبه 11 است. 
ایران همزمان با دبی در سال 1345 فعالیت فرودگاهی خود را آغاز کرد و اکنون فرودگاه دبی بین 20 فرودگاه برتر دنیا مقام دهم را به خود اختصاص داده است. 
فرودگاه استانبول در ترکیه نیز دارای رتبه دهم است و بر اساس برنامه ای که فرودگاه های دبی و استانبول برای خود تعریف کرده اند، باید تا سال 2016 فرودگاه استانبول به مقام سوم و دبی به مقام چهارم در دنیا دست یابند.
مسئولان فرودگاه دبی برای اینکه 26 میلیون مسافر سالانه خود را به 90 میلیون ارتقا دهند، 8/7 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند، همچنین فرودگاه استانبول برای رساندن 5/44 میلیون مسافر به 150 میلیون مسافر، 7 میلیون یورو اعتبار هزینه نیاز دارد. 
قطر برای شهر فرودگاهی خود 5/15 میلیارد دلار هزینه کرده و ایران برای اینکه 6 میلیون مسافر فرودگاه امام خمینی را به 20 میلیون مسافر ارتقا دهد به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 
اما در کشور ما در 50 سال گذشته فقط حدود 500 میلیون دلار برای بخش حمل و نقل هوایی هزینه شده است.
در حالی که حمل و نقل هوایی در توسعه کشور جایگاه ویژه ای دارد و می تواند بخش های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را به هم متصل کند و اگر نظام حمل و نقل در کشور کارآمد باشد می تواند به عنوان نیروی محرکه توسعه، نقش مهمی ایفا کند.
در سطح جهانی نیز به توسعه حمل و نقل تاکید فراوان شده و ایران نیز با داشتن پتانسیل بالا در این زمینه می تواند به جایگاه خوبی دست یابد که این مساله نیازمند برنامه ریزی، ارتقای امنیت، تقویت و توسعه اقتصادی است. ایمنی و حرکت منظم، کارآمد و به موقع، اولین اصل در صنعت هوایی است؛ باید در نظام جهانی حمل و نقل هوایی به تعهدات بین المللی عمل کنیم و همگام با پیشرفت های جهانی پیش رویم.
نگاهی به سرمایه گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه صنعت حمل و نقل نشان می دهد که این مساله از اهمیت زیادی برای کشورهای منطقه برخوردار است و ما باید تلاش کنیم فاصله خود را با منطقه و دنیا کاهش دهیم.
به رغم اینکه موقعیت جغرافیایی ایران برای گذر هواپیماهای کشورهای اطراف بسیار مناسب است؛ باتوجه به مقرون به صرفه بودن این عبور اما هواپیماها از مرزهای ایران عبور نمی کنند و ما این فرصت را از دست داده ایم.
نداشتن یک برنامه منسجم در صنعت هواپیمایی کشور و نبود جامع نگری و همسویی برخی از مشکلات در این زمینه است. 

برگرفته از خبر روابط عمومی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.