| کد خبر: 12053 |

نابسامانی حمل و نقل مسافران روستایی در فردوس

تین نیوز | روزانه تعدادی زیادی از مردم روستاهای اطراف فردوس برای انجام امور مختلف به این شهر مراجعه می‌کنند که به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای پیاده و سوار شدن در فصل تابستان و زمستان از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند.
 
روزانه 20 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس کار جابه‌جایی مسافران روستاهای شهرستان فردوس نظیر کجه، چاهنو، خانکوک، ابراهیم‌آباد، طاهرآباد، مصعبی، بغداده، مهوید، برون، انارستانک، مهرانکوشک و دوحصاران را به عهده دارند که این مسافران به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای پیاده و سوار شدن در فصل تابستان و زمستان از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند.
 
تعدادی از مسافران در حاشیه بلوار شفا و تعدادی دیگر نیز در محوطه خاکی حاشیه خیابان انقلاب هر روز صبح ساعت هشت از اتوبوس روستا پیاده می‌شوند و برای انجام امور بانکی، خرید، دارو و درمان به داخل شهر می‌روند و پس از اتمام کار خود مجدداً برای بازگشت به روستا به محل توقف اتوبوس‌ها مراجعه می‌کنند و گاهی مجبور هستند چند ساعتی را منتظر حرکت اتوبوس بمانند.
 
یکی از مسافران که از روستای بغداده برای درمان فرزندش به فردوس مراجعه کرده است، در این ارتباط گفت: در طول هفته برای کارهای مختلف دو یا سه مرتبه به فردوس مراجعه می‌کنم که به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای توقف اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها به همراه فرزند خردسالم بسیار اذیت می‌شویم.
 
زهرا عرب‌زاده افزود: همسرم کشاورز است و نمی‌تواند همراه من و فرزندم به فردوس بیاید بنابراین مجبور هستم این کار را به تنهایی انجام دهم و زمانی که کارهایم در داخل شهر تمام می‌شود باید دو ساعت کنار پله مغازه‌ای در سایه کوچکی بنشینم تا زمان حرکت اتوبوس فرا برسد و در این مدت از سرویس بهداشتی، آبسردکن و حتی سایبان هیچ خبری نیست.
 
وی تصریح کرد: در فصل زمستان نیز سرمای هوا در انتظار مسافران روستا است و هیچ استراحتگاه و یا سرپناهی وجود ندارد.
 
یکی دیگر از مسافران روستایی که برای خرید روزانه به شهر فردوس آمده بود، به خاکی‌ بودن محوطه توقف اتوبوس‌ها و اقامت موقت مسافران اشاره کرد و یادآور شد: مسافران و فرزندان خردسال آنها باید در این محوطه که تابستان دارای آفتاب سوزان و فاقد سایبان و زمستان نیز پر از گل و لای است منتظر حرکت اتوبوس‌ها بمانند.
 
عباسعلی قلی‌زاده گفت: شهرداری هیچ سایبان و صندلی برای نشستن مسافران در نظر نگرفته است و مسافران باید روی زمین کنار دیوار و یا پله مغازه‌های اطراف بنشینند.
 
وی نبود امکانات لازم برای مسافران نظیر سایبان، سرویس بهداشتی، آبسردکن و اتاق استراحت رانندگان را از مهم‌ترین مشکلات این محل عنوان کرد و افزود: تقاضای ما از شهرداری این است که برای رفع مشکلات روستاییان اقدام کنند چرا که به دلیل عدم وجود مکان مناسب، بسیاری از روستاییان به جای مراجعه به فردوس به شهرهای همجوار مراجعه می‌ِکنند.
 
یکی از رانندگان که روزانه کار جابه‌جایی مسافران را از روستای دوحصاران به عهده دارد، گفت: رانندگان پس از طی مسافتی در دل کویر و گرمای تابستان نیاز به استراحت دارند تا بتوانند با سلامت مسافران را به مقصد برسانند.
 
عباس کریم‌زاده اضافه کرد: شهرداری از رانندگان عوارض دریافت می‌کند بنابراین باید در قبال این عوارض، خدماتی را به آنان ارائه دهد و امکانات لازم را برای رفاه حال مسافران و رانندگان فراهم کند.
 
وی افزود: یک راننده که مسافران را از روستا به شهر می‌آورد باید از ساعت هشت صبح تا 11:30 کنار خیابان روی زمین بنشیند و منتظر بازگشت مسافران خود باشد که این بسیار خسته‌کننده است.
 
آلودگی صوتی و گرد و خاک
یکی از ساکنان منطقه نیز از توقف اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های روستا جلوی درب منزلش بسیار ناراضی است و از شهرداری می‌خواهد تا مکان دیگری را برای توقف اتوبوس‌های روستایی در نظر بگیرد.
 
جعفر نوایی که منزلش همیشه در میان سروصدای اتوبوس‌ها و گرد و خاک ناشی از حرکت آن است، افزود: آلودگی صوتی و زیست محیطی، زمین آغشته به روغن خودروها، شلوغی منطقه و گرد و خاک ناشی از حرکت اتوبوس‌ها سبب رنج ساکنان منطقه شده است.
 
وی از شهرداری خواست تا جابه‌جایی مسافران روستا از محل دیگری انجام شود و یا در غیر این صورت مکان فعلی ساماندهی و محوطه توقف اتوبوس‌ها آسفالت شود.
 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل درون‌شهری فردوس و حومه در این ارتباط گفت: شهرداری با توقف اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های روستا در داخل شهر به طور کلی مخالف است و براساس قانون خودروهای حمل و نقل عمومی باید در ترمینال مسافربری توقف کرده و مسافران را پیاده و سوار کنند.
 
مهدی بیکی‌زاده افزود: تاکنون چند بار رانندگان اتوبوس‌های روستایی را ملزم به توقف در ترمینال مسافربری کرده‌ایم که این اقدام با مخالفت شدید مسافران روستا مواجه شده است و آنان مسئله دور بودن ترمینال از مرکز شهر را مطرح می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: مسافران و رانندگان باید در گرمای تابستان و سرمای زمستان برای چند ساعت در مکانی که هیچ امکاناتی ندارد منتظر حرکت اتوبوس‌ها بمانند که این مسئله سبب نارضایتی مسافران، رانندگان و حتی ساکنان منازل اطراف خیابان انقلاب شده است.
 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل درون‌شهری فردوس و حومه یادآور شد: نبود سرویس بهداشتی، آبسردکن، مبلمان شهری و سایبان و همچنین خاکی بودن محوطه مشکلات زیادی را برای مسافران و ساکنان اطراف فراهم کرده است.
 
بیکی‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه زمین محل توقف اتوبوس‌های روستایی در خیابان انقلاب متعلق به اداره آموزش و پرورش است، شهرداری نمی‌تواند برای آسفالت و ساخت و ساز در این محل اقدامی انجام دهد بنابراین باید تدبیری برای انتقال روستاییان به محل مناسب دیگر و یا ترمینال مسافربری انجام شود.
 
وی افزود: در حال حاضر شهرداری به منظور رفاه حال مسافران اقدام به نصب یک عدد سایبان در محل توقف اتوبوس‌های روستایی کرده و به زودی نیز دو باب سرویس بهداشتی سیار چهارچشمه با اعتبار 12 میلیون تومان خریداری و در محل نصب خواهد شد تا بخشی از مشکلات مسافران روستایی برطرف شود.
 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل درون‌شهری فردوس و حومه تصریح کرد: طرحی برای انتقال اتوبوس‌های روستایی به حاشیه بلوار شفا پیشنهاد شده که شورای ترافیک این شهرستان به دلیل کم‌عرض بودن خیابان‌های اطراف این بلوار با این طرح مخالفت کرده است.
 
بیکی‌زاده یادآور شد: در صورت موافقت شورای ترافیک این شهرستان، هم‌اکنون امکانات لازم نظیر سرویس بهداشتی، اتاق استراحت رانندگان و مسافران و نیز محوطه آسفالت در حاشیه بلوار شفا برای ساماندهی اتوبوس‌های روستایی و مسافران فراهم است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.