| کد خبر: 12033 |

◄ آخرین وضعیت هما در زمینه خرید هواپیما و قطعات یدکی

تین نیوز | با پایان جولای (اواخر تیرماه) فرصت پیش آمده برای صنعت هوانوردی در رابطه با واردات قطعه و هواپیما، به اتمام می رسد، هرچند با توجه به ادامه مذاکرات ژنو، به نظر می رسد فرصت های ارزشمند دیگری نیز برای ایران، پیش خواهد آمد.

به گزارش تین نیوز، پس از توافق ایران و گروه 5+1 در ژنو، مبنی بر کاهش برخی تحریم های ایران و از جمله صنعت هوانوردی به مدت شش ماه، علی محمو نوریان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی، اعلام کرد که قطعات مورد نیاز هواپیماهای ایران، تا چند هفته دیگر در ایران خواهد بود.

وی اظهار کرد: مشکل اکثر هواپیماهای غیرفعال، قطعه و لوازم یدکی است که پس از توافق ژنو قرار شد لوازم یدکی هواپیماها از شرایط تحریم خارج شود.

به گفته وی، تمام کارخانه های تولید کننده قطعه برای فروش قطعه پس از توافقنامه ژنو اعلام آمادگی کردند و همه کارهای خرید انجام شده است، ظاهراً اعلام شده که آمریکا توافق کرده و تا سه هفته آینده محموله های خریداری شده وارد می شود.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنا نبوده و به نظر می رسد طی این مدت، تلاش های ویژه ای در راستای ورود قطعه و تعمیر موتور انجام داده است، هرچند چنانکه پرورش، مدیرعامل هما می گوید، شش ماه زمان خوبی برای اینکار نیست، اگرچه تلاش شده به خوبی از این زمان استفاده شود.

پرورش معتقد است مباحثی مانند واردات قطعات هواپیما به ایران، زمان بر است، به گفته وی، نمی توان امروز سفارش داد و فردا تحویل گرفت، ضمن آنکه تاکنون هم مشکلاتی در بین بوده است.

مدیرعامل ایران ایر معتقد است باید تسهیلاتی برای انتقال پول وجود داشته باشد و می افزاید: ورود قطعات به بخشی از هواپیماهای زمین گیر هما کمک می‌کند اما چون زمان ما برای درخواست قطعه کافی نبوده، باید منتظر ماند تا کارها براساس برنامه ریزی پیش برود.

چنانکه مدیرعامل هما می گوید این شرکت به خرید ۱۰۰ هواپیما نیاز دارد و در صورت عدم دستیابی به توافق جامع هسته ای، این شرکت به روسیه و چین برای تامین نیاز خود روی خواهد آورد.

از سوی دیگر شرکت های آمریکایی بوئینگ و جنرال الکتریک، پیش تر اعلام کردند که به دنبال صدور قطعات هواپیما به ایران بر اساس توافق موقت ژنو هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.