| کد خبر: 120059 |

مدیرکل راه‌آهن یزد اعلام کرد

رایزنی برای همه ‌روزه شدن قطار «یزد – مشهد»

تین نیوز| مدیرکل راه‌آهن منطقه یزد با اشاره به نقش شبکه ریلی کشور در توسعه اقتصادی کشور، گفت: استان یزد با بارگیری و حمل روزانه قریب 50 هزار تن ماده معدنی، 37 درصد عملیات حمل بار کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، «سیدمصطفی داودی» در هشتمین روز از ایام‌الله دهه فجر در جمع خبرنگاران پیرامون وضعیت شبکه ریلی استان یزد اظهار کرد: استان یزد در بحث حمل بار در جایگاه نخست کشور قرار دارد به نحوی‌که هم‌اکنون 37 درصد عملیات حمل بار شبکه ریلی کشور در استان یزد اتفاق می‌افتد.

وی با انتقاد از این که گاهاً در مورد درآمدهای بالای راه‌آهن استان مباحثی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: در واقع راه‌آهن جمهوری اسلامی یک دستگاه دولتی است و مهم‌ترین وظیفه خود را کمک به توسعه کشور می‌داند به نحوی که در بسیاری از بخش‌ها با وجود زیان‌ده بودن برای تحقق این هدف فعالیت می‌کند.

داودی در همین رابطه تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه حدود 40 تا 50 هزار تن ماده معدنی در استان یزد از طریق شبکه ریلی بارگیری و به مقاصد مختلف کشور حمل می‌شود و این در حالی است که حمل همین اندازه بار از طریق جاده نیازمند قریب 2000 کامیون و تریلر است که با وضعیت کنونی راه‌های مواصلاتی امکان آن وجود نداشت.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به هزینه‌بر بودن حمل  و نقل جاده‌ای در مقایسه با حمل و نقل ریلی شاید برای بسیاری از مراکز صنعتی استفاده از این روش به صرفه نباشد که قطعاً مانعی در برابر توسعه این مناطق خواهد بود و به عبارتی شاید حذف راه‌آهن بسیاری از طرح‌های صنعتی فعال امروز را به لحاظ اقتصادی غیر قابل توجیه کند.

این مسئول با ابراز خرسندی از رشد عملکردی راه‌آهن استان طی سک سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی متعدد، گفت: خوشبختانه با وجود افزایش 30 درصدی عملکرد راه‌آهن یزد که قائدتاً به‌علت افزایش فعالیت‌ها، رشد سوانح را نیز به‌دنبال دارد، در یک سال گذشته کاهش 54 درصدی سوانح را در راه‌آهن یزد شاهد هستیم.

وی در این خصوص تصریح کرد: البته این سوانح شاید از منظر بیرونی در راه‌آهن یزد اتفاق نیافتده باشد، اما از نگاه داخل مجموعه‌ای حتی تغییر اشتباه خطوط ریلی که به بروز هیچ حادثه‌ای هم منجر نشده، یک سانحه تلقی و ثبت می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن یزد در ادامه نیز با اشاره به تردد 100 تا 120 رام قطار به‌صورت شبانه‌روز در راه‌آهن یزد که بیش از 30 رام آن مسافربری هستند، خاطرنشان کرد: در یکسال گشته، قطار مسافری شب رو یزد به تهران به‌علت کیفیت نامطلوب با پیگیری‌های زیاد بهبود یافته و هم‌اکنون به صورت یک شب در میان شاهد حرکت قطارهای چهار تخته و شش تخته در این مسیر هستیم که مسافران برحسب هزینه‌کردشان از آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی همچنین از انجام تعمیرات یک قطار ترنست یزد به تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه با وجود این که تنها 11 قطار سریع‌السیر در کشور قرار دارد، این قطارها به استان یزد نیز اختصاص یافته و پس از انجام تعمیرات در موعد مقرر مجدداً به شبکه ریلی استان بازگشت.

داودی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش قطارهای استان، خاطرنشان کرد: البته با وجود پیگیری‌ها، دو مانع تکمیل بودن ظرفیت ریلی استان و کمبود واگن در کشور بر سر راه این موضوع قرار دارد که امیدواریم با اتمام طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان تا سال آینده که افزایش 25 تا 30 درصدی ظرفیت ریلی استان را رقم می‌زند و ورود واگن‌های جدید به شبکه ریلی کشورمان، شاهد تحقق این موضوع باشیم.

وی در همین رابطه به رایزنی‌های صورت گرفته برای هر روزه کردن قطار یزد – مشهد در سال آینده اشاره کرد و گفت: البته قول‌هایی نیز در رابطه با راه‌اندازی هر روز این قطار در ایام نوروز سال آینده نیز گرفته شده که البته هنوز قطعی نیست.

وی در ادامه به مهم‌ترین اقدامات در دست اقدام راه‌آهن یزد برای میزبانی مسافران نوروزی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در این رابطه کاهش تأخیرات سفرهای ریلی در این ایام است هر چند که هم‌اکنون نیز تأخیر قطارهای حرکت از مبدأ یزد تقریباً صفر است.

مدیر کل راه‌آهن یزد اضافه کرد: تأخیر قطارها در محدوده استان نیز از 30 دقیقه در ابتدای سال به کمتر از 10 دقیقه کاهش داشته است که البته غالباً ناشی از مشکلات احتمالی و خارج از حیطه اختیارات استان روی می‌دهد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد نوروزی  راه‌آهن استان گفت: ضمن این که اقداماتی در زمینه بهبود مسجد و سرویس‌های بهداشتی ایستگاه‌های استان در دستور کار است، اما از طریق ستاد نوروزی در حال بررسی و شناسایی مشکلات احتمالی به‌ویژه در مورد نظافت ایستگاه‌ها هستیم تا در زمان اوج سفرهای نوروزی که از 25 اسفندماه تا 16 فروردین افتاق می‌افتد، مشکلی در این باره نداشته باشیم.

داودی با اشاره به وجود چهار ایستگاه مهم در استان شامل ایستگاه‌های یزد، بافق، اردکان و میبد، گفت: نظر به دو سکو بودن ایستگاه‌ها در حال نصب آسانسور برای تردد راحت‌تر مسافران به ویژه افراد ناتوان و سالمند هستیم.

وی با اشاره به این‌که اغلب قطارهای استان در بهترین زمان وارد مقصد یا از مبدأ خارج می‌شوند، اظهار کرد: سعی داریم با پیگیری برای تغییر ساعت برخی قطارها مانند ورود قطار یزد به مشهد که در ساعت یک بامداد اتفاق می‌افتد و مشکلاتی را برای زائران یزدی به وجود می‌آورد، این ساعت ورود را به صبح انتقال دهیم.

مدیر کل راه‌آهن یزد در مورد سفر اخیر مدیرکل راه‌آهن کویته پاکستان به یزد نیز گفت: این سفر در راستای آغاز فعالیت‌ها و انتقال تجارب خطوط ریلی کشورمان در زمینه‌های‌ گوناگون به کشور دوست و همسایه پاکستان و برای آشنایی آنها با توانمندی‌های صنعت ریلی کشورمان که استان یزد در صدر آن قرار دارد، انجام شد.

به گفته داودی، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جهت نصب و راه‌اندازی علائم الکتریکی، سیگنالینگ، تعمیر و نگهداری لکوموتیو به خودکفایی رسیده و می‌تواند در انتقال این تکنولوژی‌ها و تجارت به خارج از کشور نیز ورود موفقی داشته باشد.

وی در ادامه در مورد طرح دو خطه شدن شبکه ریلی استان نیز اعلام کرد: این طرح با طول 220 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان در استان یزد در حال اجراست و تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

داودی با تأکید بر این‌که خط دوم راه‌آهن یزد در حریم خط اول و در فضای ملکی راه‌آهن یزد در حال ساخت است، در خصوص مشکلات ترددی شهروندان در برخی محدوده‌های ریلی اظهار کرد: بر اساس قانون و با توجه به مقدم بودن شبکه ریلی به لحاظ قدمت، شهرداری به‌عنوان متقاضی ایجاد پل در محدوده خطوط ریلی راه‌آهن یزد باید همه هزینه‌های مربوطه را تأمین کند، اما با این وجود راه‌آهن یزد با تأمین 40 درصد اعتبار لازم در این رابطه اعلام آمادگی کرده است.

مدیرکل راه‌آهن یزد در بخش دیگری از سخنانش از برنامه‌ریزی برای انتقال شبکه ریلی قطارهای باری به بیرون از محدوده شهری یزد خبر داد و ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح تنها قطارهای مسافری در محدوده شهر تردد کنند و ظرفیت‌ آزاد شده ناشی از انتقال قطارهای باری برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای‌ در استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

داوودی در این‌باره تصریح کرد: راه‌اندازی قطار حومه‌ای در مسیر عقدا، اردکان، میبد، ‌یزد و مهریز در راستای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم استان مد نظر است و در دستور کار راه‌آهن یزد قرار دارد، اما تحقق آن تعامل برخی دستگاه‌های دیگر استان را نیز می‌طلبد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.