| کد خبر: 120057 |

احتمال افزایش سقف وام قرض الحسنه از ١٥ به ٣٠ میلیون تومان

تین‌نیوز| یک مدیر بانکی از مذاکره با شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام قرض الحسنه از ١٥ به ٣ میلیون تومان خبر داد و گفت: مذاکرات نهایی با معاونت نظارتی بانک مرکزی در این خصوص انجام شده است.
 

 گزارش خبرنگار مهر، مرتضی اکبری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه جذب منابع سپرده قرض الحسنه کار سختی است گفت: گردش منابع قرض الحسنه کاهش داشته ولی به هرحال ما تلاش در جهت جذب منابع بابت گردش حساب اشخاص حقوقی را آغاز کردیم و البته طرح های مرتبط با وجوه اداره شده نیز در دستور کار قرار گرفته است. در این میان باید توجه داشت که منابع قرض الحسنه همگی به وام های قرض الحسنه پرداخت شده و حتی یک ریال هم خارج از این نیست. این در حالی است که میانگین تسهیلات هم نود میلیون ریال بوده و تلاش داریم به سقف بانک مرکزی برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج بر اساس تعیین تکلیف بانک مرکزی افزود: سهمیه تعیین شده بانک مرکزی ٣٢ هزار فقره است که تاکنون هجده هزار فقره پرداخت شده و چهار هزار نفر در صف هستند که طبق زمان بندی انجام می شود؛ بر این اساس ١٣ میلیارد تومان پرداخت شده است.  

به گفته اکبری، نسبت مطالبات معوق به کل مطالبات بانکی در تسهیلات قرض الحسنه ما یک درصد است و مصارف به منابع نیز نسبت نود درصدی دارد. در این میان شش طرح جدید بانکی برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده است که بر این اساس از یکماه قبل، طرح ویژه ازدواج آغاز شده که بر اساس آن، دوره پس انداز یکساله و حداکثر سه سال پیش بینی شده تدارک دیده شده است. این تاکید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است.

مدیرعامل بانک مهر ایران تصریح کرد: همچنین به موازات آن طرح دیگری با حداقل ٥ سال و حداکثر ده سال است که پس از آن ٣٥ تا ٤٥ میلیون تومان در طرح اول، در عین حال برای طرح دوم بین ٤ تا ٨ میلیون تومان است که نرخ سود آن هم ٤ درصد است. البته رسوب به صورت حداقل در نظر گرفته می شود.

به گفته اکبری، قرار است ۲۲ هزار تسهیلات سه میلیون تومانی به مددکاران کمیته امداد پرداخت شود که مذاکرات نهایی شده است؛ این در حالی است که در برخی وام ها، پرداخت یک تا سه درصدی کارمزد را داریم.  
وی افزود: با وزارت کار برای اشتغال خرد و خوشه ای مذاکراتی صورت گرفته که امید می رود کارها با حمایت وزارت کار، سرعت بیشتری پیش رود.

وی مانده کل تسهیلات قرض الحسنه اعطایی را ٤١ هزار و ٩٨٢ میلیارد و ٦٨٣ میلیون در سال ٩٤ عنوان کرد و گفت: این رقم تا نیمه دی ماه امسال به ٥١ هزار و ٣٥٧ میلیارد و ٣٧٣ میلیون ریال رسیده است.
وی اظهار داشت: دلیل برخی مشکلات بانکها بالا بودن مطالبات معوق است. البته ما هم برنامه داریم که تا شش ماه آینده وارد بورس شویم.  

اکبری در خصوص سقف تسهیلات قرض الحسنه با یادآوری اینکه به اشخاص حقوقی وام قرض الحسنه داده نمی شود، گفت: سقف پانزده میلیون تومان است که از شورای پول و اعتبار درخواست شده که سقف را به سی میلیون تومان افزایش دهیم به هرحال امیدواریم در سال جاری اجرایی شود ولی بعید به نظر می رسد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.