| کد خبر: 116967 |

استاندار گیلان خبر داد:

اتصال هلسینکی‌ فنلاند به راه‌آهن بین‌المللی ایران

تین نیوز| استاندار گیلان گفت: «هلسینکی» پایتخت فنلاند در اروپا با خط آهن بین المللی آستارا – آستارا به جمهوری اسلامی ایران متصل می شود.

به گزارش ایلنا از آستارا، محمد علی نجفی در آیین تکریم از فرماندار پیشین و معارفه فرماندار جدید تالش که در سالن کوثر فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: 26 دی در تقویم به عنوان روز نمایان شدن عزت و استقلال کشور و پاره شدن قفل ها و زنجیرهای تحریم نامگذاری شده است.

وی ضمن تبریک این روز مهم، به تشریح دستاوردهای برجام پرداخت و افزود: موفقیت برجام متعلق به حزب و جناح خاصی نیست، بلکه متعلق به عموم ملت ایران است.

نجفی به اولویت دولت در بهره مندی از تذکرات مقام معظم رهبری در همه امور اشاره کرد و با تأکید بر اینکه در برجام تثبیت حقوق مسلم هسته ای ملت ایران تحقق پیدا کرد، افزود: در روزی که  همه دشمنان به خصوص صهیونیسم و امپریالیسم با حربه های خود دنیا را بر علیه ایران عزیز منسجم و بحث ایران هراسی را ایجاد کرده بودند، برجام همه فرصت ها را از آنان گرفت و در حال حاضر هیچ کشوری جرأت نمی کند به تنهایی با آن مخالفت کند.

وی از اعتقاد 1 + 5 به برجام و پذیرفتن آن به عنوان یک قرارداد و معاهده بین المللی سخن گفت و تأکید کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که کسی حق ندارد با آن مخالفت کند و یا آن توافق را بر هم بزند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه نتایج مثبت برجام را در لغو مسایل مالی و تحریم های بانکی، سرمایه گذاری، نفت، گاز، کشتیرانی، ترانزیت و سایر مسایل نیز شاهد هستیم، یادآور شد: از سال 2008 ایران در اوپک حرفی برای گفتن نداشت و برای اولین بار سیاست گذاری تعیین قیمت نفت توسط وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران محقق می شود، زیرا که تولید ما به 4 میلیون بشکه رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه حدود 10 سال بود که با کشور همسایه جمهوری آذربایجان کمیسیون مشترک برگزار نمی‌شد، عنوان کرد: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سومین کمیسیون مشترک را برگزار کرده‌ایم و علاوه بر این با کشور روسیه مشکلات اقتصادی را به حداقل رسانده ایم.

وی از سرمایه گذاری 24 کشور دنیا در گیلان که اکثریت آنها اروپایی هستند، سخن گفت و افزود: نام کشورهای نروژ، آلمان، سوئیس، چین، ترکیه، فرانسه و سایر کشورهای همسایه در لیست سرمایه گذاران دیده می شود.

محمدعلی نجفی، حجم تجارت خارجی یکسال گذشته استان گیلان را دارای رشد 130 درصدی برشمرد و خاطر نشان کرد: ترانزیت ورودی و خروجی کالا از گمرکات استان 66 درصد رشد داشته و مبلغ آن از 54 میلیون دلار به 90 میلیون دلار ارتقا یافته است.

وی از اعلام آمادگی کشورهای همسایه در سرمایه گذاری جهت احداث راه آهن رشت – آستارا، خبر داد و توضیح داد: دو کشور روسیه و آذربایجان برای سرمایه گذاری 500 میلیون یورویی اعلام آمادگی کرده‌اند که مسیر شمال - جنوب (نوستراک) را به هم متصل می کند.

استاندار گیلان آغاز عملیات احداث خط‌آهن بین‌المللی آستارا – آستارا را دستاوردی بسیار مهم در صنعت ریلی کشور برشمرد و با بیان اینکه «هلسینکی» پایتخت کشور فنلاند در اروپا با این خط‌آهن به جمهوری اسلامی ایران وصل می‌شود، افزود: پس از 50 سال، راه آهن سراسری شوروی سابق که به هلسینکی وصل شده بود، به آستارای ایران هم متصل می شود.

وی نداشتن فناوری تولید هواپیما را مشکل بسیاری از کشورهای جهان برشمرد و افزود: پس از 41 سال قرارداد بزرگی برای خرید هواپیما منعقد شد که نوع تنظیم مفاد پرداخت آن از راه درآمد جابجایی مسافران، بسیار منحصر به فرد است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.