| کد خبر: 116847 |

طلا گران‌تر خواهد شد

تین‌نیوز| اونس طلا در هفته دوم سال 2017 نیز مانند هفته نخست، 2 درصد رشد کرد تا امید به روند کوتاه‌مدت پابرجا بماند. اونس طلا هفته گذشته تا بهای 1197 دلار بالا آمد تا کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار ادامه رشد قیمت‌ها در سومین هفته ژانویه را داشته باشند. آخرین نظرسنجی‌های دوقلوی کیتکو هم تاییدکننده همین خوش‌بینی هستند. تحلیلگرانی که انتظار گران‌تر شدن فلز زرد را دارند عمدتا به عدم قطعیت سیاسی در آستانه شروع به کار دولت جدید آمریکا اشاره می‌کنند. کارشناسان کاهشی نیز سودگیری بالقوه معامله‌گران و جهش احتمالی دلار در پی تعدیل روند را موردنظر قرار می‌دهند.

 
نظرسنجی‌های دوقلو
در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 18نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 11 نفر معادل 61 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 6 نفر معادل 33 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند. یک نفر معادل 6 درصد هم نظری خنثی داشته است. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 495نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 333 نفر معادل 67 درصد، افزایش و 117 نفر معادل 24 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 45 نفر معادل 9 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.
 
تحلیل‌های افزایشی
کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» می‌گوید: «من در مورد این هفته افزایشی هستم. ریسک سیاسی بازگشته است. برخی به ترامپ امید بیش از حدی داشته‌اند، اما نشست خبری این هفته نشان می‌دهد که اقتصاد یکی از اولویت‌ها است. با سوگند خوردن ترامپ در روز جمعه، مردم می‌فهمند که سیاست به سرعت بازار پیش نمی‌رود.» او دلار را هم «آسیب‌پذیر» می‌بیند.

علاوه‌بر اینها، چیزینسکی به تاثیر «برگزیت» هم اشاره می‌کند: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این هفته دوباره در مرکز توجه‌ها خواهد بود.» نخست وزیر بریتانیا بنا است سه‌شنبه در یک سخنرانی، برنامه‌های خود را برای خروج ارائه دهد. شان لوسک، از مدیران ارشد «والش‌تریدینگ» هم با اشاره به افت اونس از اوج 1207 دلاری در هفته گذشته می‌گوید: «افت طلا از اوج هفتگی، این هفته جبران خواهد شد. عدم‌قطعیت موجود بسیار زیاد است و این باعث تنش در بازارها خواهد شد.»

هنری تو، تحلیلگر «سی‌بی‌کپیتال پارتنرز» هم انتظار رشد طلا را در هفته سوم سال جدید دارد. او می‌گوید: «اونس در ماه‌های نوامبر و دسامبر با فروش بیش از حدی روبه‌رو بوده است. علاوه‌بر این، رشد حداقل دستمزد در ایالات‌متحده اکنون در وضعیتی خوب و همچنان شگفتی‌ساز است که نشان می‌دهد فشارهای تورمی بیشتری در راه است که در کوتاه‌مدت به نفع قیمت طلا خواهد بود.»جرج گرو، مدیر اجرایی «آر‌بی‌سی ولث منجمنت» معتقد است از آنجا که بازار پیش‌تر اثر انقباض پولی فدرال رزرو آمریکا را در قیمت‌ها لحاظ کرده است، طلا می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. به باور او، احتمال تشدید روند افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا در اواخر سال 2016 اثر خود را گذاشته است.

اوله‌هانسن، تحلیلگر ارشد «ساکسو بانک» هم بر این باور است: «ترامپ بهترین دوست طلا در هفته جدید خواهد بود. ما هنوز اطلاعات زیادی درباره ریاست‌جمهوری ترامپ نداریم و این نگرانی و نااطمینانی به نفع فلز زرد خواهد بود.» دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد موسسه «دی‌تی‌ان» نیز می‌گوید: «عدم قطعیت سیاسی در کوتاه‌مدت موجب رشد ارزش طلا خواهد شد. از سوی دیگر، هنوز 3 هفته تا برگزاری اولین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در سال 2017 مانده است. قیمت اونس در کوتاه‌مدت بین 1221 تا 1251 دلار در نوسان خواهد بود.»

آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منیجمنت» هم با آنکه درباره روند کوتاه‌مدت کاهشی است، در مورد روند درازمدت افزایشی مانده است. او می‌گوید: «عقب‌نشینی معتدلی از اوج‌گیری‌های اخیر ممکن است در جریان باشد، ولی ما اساسا افزایشی مانده‌ایم. عواملی که در نیمه دوم سال گذشته به طلا آسیب زدند- رشد نرخ‌های بهره، دلار قوی، خوش‌بینی به احیای اقتصاد در دولت ترامپ- دیگر کارآمد نیستند. عواملی چون پول ارزان در گرداگرد جهان، رشد تقاضای چین و هند و بی‌ثباتی جهانی به طلا کمک خواهند کرد.»
 
تحلیل‌های کاهشی
کوین گرادی، رئیس «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» عقب‌نشینی قیمت‌ها با سودگیری معامله‌گران را پیش‌بینی می‌کند. او با اشاره به جهش اخیر قیمت می‌گوید: «ما در مدت بسیار کوتاهی راه بسیار درازی پیموده‌ایم. با هر تقویتی در دلار، قیمت‌های پایین‌تری در راه خواهد بود.» باب ‌هابرکورن، دلال ارشد کالا در موسسه «آر‌جی او فیوچرز» می‌گوید افزایش تورم می‌تواند به حمایت از طلا تمام شود، اما می‌افزاید که ادامه توجه به افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند دلار را تقویت و طلا را تضعیف کند. بازه قیمتی پیرامون 1200 دلار هم مقاومت را نشان داده است.

او می‌گوید که طلا در هفته گذشته از کانال 1200 دلار پایین آمد و در نهایت هم نتوانست شتاب رشد تازه‌ای را برای خود ایجاد کند. ‌هابرکورن اضافه می‌کند: «فکر می‌کنم که شاهد جهش دلار خواهیم بود و این موضوع فشاری بر فلزات وارد خواهد کرد.» تحلیلگران موسسه «سی‌ای بی‌سی» نیز اعلام کرده‌اند که بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا موجب تقویت ارزش دلار خواهد شد و این مساله می‌تواند به ضرر قیمت طلا باشد.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.