| کد خبر: 115606 |

آخوندی: ۵ آذر به‌عنوان روز ایمنی راه‌آهن تعیین شود

◄ برآمدن ققنوس ایمنی راه‌آهن از دل آتش حادثه سمنان

تین‌نیوز|

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جشنواره ایده و اقدام و بهره‌برداری از پروژه نت و توانمندسازی نیروی انسانی شرکت راه‌آهن به مناسبت چهلم درگذشتگان ریلی سمنان، پیشنهاد داد پنجم آذر به‌عنوان روز ایمنی راه‌آهن تعیین شود و وظیفه خانواده حمل‌ونقل را پس از سوانح، بررسی و تعیین قصور و نیز عبرت و یادگیری دانست.

 به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مراسم بهره‌برداری از سه رویداد جشنواره ایده و اقدام، پروژه نت و توانمندسازی نیروی انسانی با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، سعیدمحمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن و مدیران ستادی و مناطق راه‌آهن که به شکل ویدئو کنفرانس برای مدیران استانی راه‌آهن نیز پخش می‌شد در سالن غدیر ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد.

عباس آخوندی در این مراسم با بیان اینکه بزرگ‌ترین آرزوی من آبادی ایران است اظهار داشت: امروز چهلمین روز سانحه تلخ برخورد دو قطار در ایستگاه هفتخوان سمنان بوده که طی آن تعدادی از هم‌وطنان خود را از دست دادیم. به همین خاطر به‌هیچ‌وجه نباید این روز را از یاد ببریم بلکه مدیرعامل راه‌آهن نیز باید این روز را روز «ایمنی راه‌آهن» نام‌گذاری کند تا هر سال در این روز ضمن گرامیداشت، تجربیات خود را در جهت توسعه ایمنی به اشتراک بگذاریم. وظیفه ما در پس سوانح، بررسی و تعیین قصورها و از طرفی عبرت و یادگیری است.

حمل‌ونقل حومه‌ای موجب کاهش شدت علاقه مردم به زندگی در کلان‌شهرها خواهد شد
آخوندی در ابتدای این مراسم با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تأسیس شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای که زیر نظر شرکت راه‌آهن فعالیت می‌کند اظهار داشت: با توجه به تغییر مدل سکونت‌پذیری و شکل‌گیری کلان‌شهرها، هم‌اکنون ۵۰ درصد جمعیت در ۱۰ کلان‌شهر کشور زندگی می‌کنند که با توجه به وضعیت آلودگی هوا و جابه‌جایی از پیرامون به این مناطق حمل‌ونقل حومه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حومه وارد تهران می‌شوند، بنابراین توجه به حمل‌ونقل عمومی بسیار مهم و کاری ضروری و بنیادین است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: با این مصوبه ما شاهد تحول نظام و ساختار حمل‌ونقل مسافر خواهیم بود که شرکت راه‌آهن باید خود را برای این مصوبه آماده کند. اگرچه این مصوبه باید از ابتدای سال ۹۶ اجرا شود اما توقع دارم شرکت راه‌آهن از همین لحظه شروع به برنامه‌ریزی برای تعریف ساختار شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای کند. یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش آلودگی هوا همین تأسیس شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای به شمار می‌رود. علاوه بر این هرچه تردد خودرو کم‌تر شود ایمنی، آسایش، دقت و نظم در زندگی مردم افزایش خواهد یافت.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه حمل‌ونقل حومه‌ای فقط جابه‌جایی مسافر موجود نیست گفت: حمل‌ونقل حومه‌ای در واقعیت قادر به تغییر رابطه سکونت‌گزینی و پیرامون خواهد بود به‌طوری‌که موجب کاهش شدت علاقه مردم به زندگی در کلان‌شهرها خواهد شد. در صورتی‌ که مدیران مناطق از فردا موظف به مدیریت قطارهای حومه‌ای شوند با مدل‌های برنامه‌ریزی و ساختاری کاملاً متفاوتی روبه‌رو خواهند شد، لذا پرورش مدیرانی که بتوانند بار مسئولیت‌های موجود را پوشش دهند از اهمیت بالایی برخوردار است.

امیدوارم یک لحظه از خدمت کردن و توسعه راه‌آهن دریغ نکنیم
آخوندی با اشاره به پروژه نت (نگهداری و تعمیر) اظهار داشت: نگهداری دارایی‌های فیزیکی و مدیریت دارایی‌های عمومی در ایران بسیار مهم است و درصورتی‌که مدیریت دارایی‌های راه‌آهن به سایر بخش‌ها اضافه شود مجموع این دارایی‌ها به هزاران هزار میلیارد می‌رسد. در خصوص چگونگی افزایش نرخ بهره‌وری از مدیریت دارایی و همچنین نرخ بهره‌وری اقتصادی و مالی نیز باید گفت مدیریت دارایی یکی از بحث‌های اصلی مدیریت کلان در ایران بوده که در این خصوص اقدامات گسترده‌ای در دولت صورت گرفته است. همچنین پرداختن راه‌آهن به این موضوع از حیث تعمیر و نگهداری باعث خرسندی است.
 
وی در پایان سخنان خود با اشاره به وقوع حادثه ریلی دو قطار اظهار داشت: هرچند با وقوع این حادثه همه از نظر روحی و روانی در تنگنا قرار گرفتیم اما امیدوارم یک لحظه از خدمت کردن و توسعه راه‌آهن دریغ نکنیم زیرا این سازمان بزرگ‌تر از آن است که متوقف شود. امیدواریم با عبرت گرفتن از این حادثه در جهت بهبود و توسعه راه‌آهن کشور گام برداریم.

در پایان این مراسم هنگامی‌که مجری از آخوندی خواست تا بزرگ‌ترین آرزویش را بیان کند وی بزرگ‌ترین آرزوی خود را آبادانی برای ایران دانست.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.