| کد خبر: 115599 |

رزمایش تجاری در عرصه گردشگری

تین‌نیوز|  کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری سال ۲۰۱۷ به میزبانی ایران از ۶ تا ۱۸ بهمن با حضور ۴۱۱ راهنمای گردشگری داخلی و خارجی برگزار می‌شود.
 
این برنامه در راستای برگزاری دوره هفدهم کنوانسیون پراگ است که این بار در ایران برگزار خواهد شد. به عقیده بسیاری این کنوانسیون می‌تواند فرصت مناسبی برای اصلاح تصویر ایران در ذهن فعالان گردشگری جهان باشد و جذابیت‌های گردشگری کشور را به منتخبان راهنمایان گردشگری معرفی کند. همچنین برگزاری تورهای گردشگری و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند فرصتی مناسب برای راهنمایان گردشگری ایران باشد تا با الگو گرفتن از این افراد به ارتقای مهارت‌ها و افزایش توانایی‌های خود بپردازند.

 شاید حضور منتخبان راهنمایان گردشگری جهان در ایران به فعالان گردشگری نشان دهد که نیروی انسانی فعال در این صنعت به چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارد.

 کنوانسیون جهانی راهنمایان زیر نظر فدراسیون جهانی راهنمایان از سال ۱۹۸۵میلادی هر ۲سال یکبار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود که مهم‌ترین گردهمایی جهانی راهنمایان به‌شمار می‌رود.

 در آخرین مراسم کنوانسیون پراگ که در سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار شد، ایران موفق شد با کسب ۱۸ رای حق میزبانی کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری را برای سال ۲۰۱۷میلادی به‌دست آورد. هرسال این مراسم در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود و در سال ۲۰۱۷میلادی قرار است در ایران برگزار شود.

خوش‌بینی بخش دولتی به کنوانسیون ۲۰۱۷
مدیران گردشگری از این کنوانسیون استقبال کرده و همواره همراه و همکار بخش خصوصی در اقدامات اجرایی و برنامه‌های مرتبط با کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری ۲۰۱۷میلادی بوده‌اند.

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم نشست هم‌اندیشی راهنمایان گردشگری سراسر کشور برای کنوانسیون۲۰۱۷ گفت: برگزاری این کنوانسیون در دوره‌ای که شاهد تحقق برجام هستیم، تاثیر بسیاری بر تداوم اطمینان خاطر مردم جهان و همچنین معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر کشورمان به دنیا خواهد داشت. رحمانی‌موحد گفت:

مسئولیت ما پس از این رزمایش بزرگ و همبستگی که در اجرای کنوانسیون وجود دارد، بیشتر خواهد شد. در این رزمایش بزرگ حدود ۳۰۰ راهنمای گردشگری خارجی از ۴۵ کشور حضور دارند و مسئولیت ما در برابر حفاظت از دستاوردهای این رویداد، چند برابر خواهد شد. وی با اشاره به فرصت مناسب کنوانسیون برای معرفی ایران بیان کرد: در ۲ هفته‌ای که این مهمانان در ایران حضور دارند، ما فرصت داریم با تلاش بیشتر و نگاه بهتر و صمیمانه‌تر در روند اجرای این کنوانسیون گام‌های بعدی را مطمئن‌تر و با ارزش‌تر برداریم تا در روز افتتاح شاهد یک برنامه خوب و کم‌نظیر در حوزه گردشگری باشیم، چراکه این رویداد از نظر داخلی و بین‌المللی بسیار مهم است و تا سال‌ها از نحوه مهمان‌نوازی و رفتارهای ما صحبت به میان خواهد آمد.

معاون گردشگری کشور همچنین تصریح کرد: چه بهتر که ما بتوانیم زمینه‌ساز دوران خوبی از نام ایران در حوزه‌های تاریخی، میراثی و طبیعی باشیم و مسئولیت راهنمایان ما که نقش تعیین‌کننده‌ای دارند این است که بتوانند در این برنامه موفق عمل کنند. من از بخش خصوصی، تشکل‌ها، فعالان گردشگری و مدیران استانی که درگیر میزبانی این برنامه هستند و همچنین تشکل‌های مربوط دیگر می‌خواهم دعوت کنم در این برنامه ملی حضور داشته باشند چون این یک برنامه ملی است و کسی اجازه ندارد با این برنامه ملی قهر کند. همه باید دست در دست هم، ارزش‌های والای مهمان‌نوازی و انسانیت این مرز و بوم را عرضه کنیم. بنابراین اگر کسی در این جمع غایب است، امیدواریم به زودی حضور پیدا کند؛ این پیامی است که از دل گفتم امیدوارم بر دل نیز بنشیند.

 
تورهای استانی برای راهنمایان گردشگری جهان
به جز نهادهای دولتی و خصوصی، مدیران استانی نیز در حال آماده‌سازی امکانات و شرایط لازم برای پذیرایی از راهنمایان گردشگری سراسر جهان هستند.
محمدباقر نعمتی‌زرگران، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاون گردشگری گفت: بخش اجرایی این کنوانسیون بر عهده کانون راهنمایان گردشگری است و حمایت، پشتیبانی و سیاستگذاری کنوانسیون را سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر عهده دارد.

او افزود: تمام شرایط و امکانات لازم چه در تهران و چه در استان‌هایی که میزبان این راهنمایان خواهند بود برای پذیرایی و خدمات‌رسانی به آنها فراهم است.
نعمتی زرگران در ادامه به برگزاری تورهای پیش از برگزاری کنوانسیون در استان‌های همدان و زنجان اشاره و بیان کرد: برگزاری این تورها پیش از برنامه اصلی کنوانسیون، می‌تواند نقش مثبت و سازنده‌ای در ذهن راهنمایان گردشگری داشته باشد.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری همچنین به برگزاری تور پس از اجرای کنوانسیون در استان‌های یزد، فارس و اصفهان اشاره کرد و افزود: برگزاری این تورها بهانه‌ای است تا استان‌های میزبان، آمادگی خود را برای میزبانی از گردشگران ارتقا دهند.

پایتخت اعلام آمادگی کرد
تهران به عنوان پایتخت ۲۰۰ ساله کشور قصد دارد در مقابل راهنمایان گردشگری سراسر جهان خودنمایی کند و بهترین چهره خود را به آنها نشان دهد البته اگر ترافیک و آلودگی هوا اجازه بدهند.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز در این مراسم گفت: اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران از روزهای نخست آمادگی خود را برای مشارکت، همکاری و پشتیبانی برگزاری این کنوانسیون اعلام کرده است. او همچنین از انجام هماهنگی‌های لازم با استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری کنوانسیون خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آسایش و امنیت گردشگران می‌تواند دستاورد خوبی برای گردشگری کشورمان باشد، کمیته امنیت گردشگری در تهران فعالیت‌های خود را آغاز کرده تا در زمان اجرای کنوانسیون، مشکلی در این حوزه پیش نیاید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه اقامت راهنمایان گردشگری ۴۵ کشور جهان در تهران بر عهده گروه هتل‌های هما خواهد بود، یادآور شد: برگزاری تورها و بازدید از اماکن تاریخی استان تهران از دیگر برنامه‌هایی است که برای مهمانان کنوانسیون در تهران تدارک دیده‌ایم.
 
۵ هزار مکاتبه برای کسب میزبانی
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری جهان می‌تواند ارائه تصویر مناسب و واقعی از ایران و رفع ایران هراسی باشد. به گفته محسن حاجی‌سعید، دبیر شورای سیاستگذاری کنوانسیون ۲۰۱۷ راهنمایان گردشگری برای کسب این میزبانی بیش از ۲ سال تلاش کردیم. مهمانان این کنوانسیون به‌طور قطع در کشورهای‌شان به تبلیغ ایران واقعی خواهند پرداخت که پیش از این به دلیل پروژه ایران هراسی غرب، هیچ نمود حقیقی در رسانه‌های‌شان نداشته است. برای اینکه میزبان شایسته‌ای باشیم از لحظه ورود به فرودگاه تا لحظه خروج راهنمایان برنامه مدونی داریم. نایب‌رییس کانون صنفی راهنمایان گردشگری کشور گفت: این همایش مفتخر است در روز افتتاحیه میزبان دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به‌عنوان عالی‌ترین مقام گردشگری دنیا باشد. او افزود: برای موفقیت در کسب میزبانی این همایش، ۵هزار مکاتبه با راهنمایان جهان انجام شد و اکنون که برای برپایی این دستاورد بزرگ و به یادماندنی فقط یک ماه فرصت داریم باید تمام تلاش خود را برای میزبانی شایسته آن به کار ببندیم.

کسب میزبانی در زمان تحریم‌ها
عنوان میزبانی کنوانسیون راهنمایان گردشگری ۲۰۱۷ در زمان تحریم‌ها و اوج ایران‌هراسی وتبلیغات منفی رسانه‌های بیگانه علیه ایران کسب و تلاش‌های بسیاری برای میزبانی کنوانسیون در سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شد. آرش نورآقایی، رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری به «گسترش تجارت» گفت: زمانی که کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسرکشور ایجاد شد با تلاش‌های بسیار آن را به عضویت فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در آوردیم. این فدراسیون هر ۲سال یک کنوانسیون را در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌کند و سال ۲۰۱۵میلادی در کنوانسیون پراگ در کشور چک شرکت کردیم و با تلاش گروه ۹ نفری توانستیم برای میزبانی سال ۲۰۱۷میلادی برنده شویم. او افزود: کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری رویداد بسیار مهمی است و در صنعت گردشگری ایران بسیار تاثیرگذار است.

سال ۲۰۱۵میلادی زمانی که برای میزبانی کنوانسیون به رقابت پرداختیم برجام به فرجام نرسیده بود و در اوج حملات رسانه‌ها بودیم. دلیل برنده شدن ما برای میزبانی این کنوانسیون معرفی مناسب و خوب از جاذبه‌های گردشگری ایران با کلیپ گردشگری مناسبی که تهیه کردیم، بود. نورآقایی بیان کرد: به‌طور کلی تلاش کردیم تمام معیارهای داوران کنوانسیون را رعایت کرده و آنها را به خوبی به کار ببریم. پیش‌بینی می‌کنیم در کنوانسیون ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۳۰۰ و حتی ۳۵۰ نفر از راهنمایان جهان ثبت‌نام کنند. او با اشاره به دستاوردهای این کنوانسیون برای گردشگری کشور اظهار کرد: نخستین دستاورد میزبانی این کنوانسیون برای ایران آن است که ایران به مدت یک‌سال و نیم تیتر یک سایت فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری است و این خود تبلیغ بزرگی برای ایران به شمار می‌رود چراکه این سایت ۲۰۰هزار نفر عضو با عنوان راهنمای گردشگری دارد. راهنمایان گردشگری داخل کشور نیز با انگیزه و تلاش بیشتری به فعالیت می‌پردازند و موفق شده‌اند با همتایان خود در جهان ارتباط برقرار کنند. نورآقایی گفت: همچنین راهنمایان گردشگری دنیا با شهرهای مختلف ایران آشنا خواهند شد و این کنوانسیون اگر به خوبی برگزار شود می‌تواند تفکر مثبتی را در سطح جهانی درباره گردشگری ایران ایجاد کند.

اگر ۳۰۰ راهنمای گردشگری جهانی راضی از کشور خارج شوند اخباری که درباره امنیت و گردشگری پایدار ایران منتشر می‌شود تبلیغات عظیمی برای گردشگری کشور در سطح جهانی است. رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری بیان کرد: به‌طور کلی راهنمایان گردشگری جهان به مدت ۱۲ تا ۱۳ روز در ایران اقامت دارند. در این مدت برنامه‌های کنوانسیون را به ۳ بخش تقسیم کرده‌ایم.

 «برنامه‌های سفری» که پیش از کنوانسیون برگزار می‌شود، برگزاری کنوانسیون و مرحله سوم شامل سفرهایی است که پس از کنوانسیون برگزار می‌شود. او افزود: تورهای پیش از کنوانسیون شامل سفر به شهرهای قزوین، زنجان و همدان است. کنوانسیون در تهران برگزار می‌شود و شامل مراسم افتتاحیه، کارگاه‌های آموزشی، اختتامیه، شام خداحافظی، انتخابات دوسالانه هیات مدیره جدید برای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میلادی و انتخاب میزبان برای کنوانسیون ۲۰۱۹ میلادی است که کشورهای امریکا، پرو، تایلند و گرجستان برای میزبانی اعلام آمادگی کرده‌اند. سفرهای پس از کنوانسیون نیز شامل بازدید از شهرهای شیراز، اصفهان، یزد و کاشان است.

سخن پایانی
به جز دستاوردهای کنوانسیون برای گردشگری کشور، همکاری و همراهی بخش خصوصی و نهادهای دولتی و اعتماد آنها به یکدیگر بسیار مثبت است. حمایت همه‌جانبه مدیران گردشگری دولتی از کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری و اعتماد بخش خصوصی به نهادهای دولتی می‌تواند آغازگر همکاری و حرکت این دو بخش دوشادوش هم باشد. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.