| کد خبر: 115597 |

پیشنهاد پارلمان شهری پایتخت برای برگزاری جلسه مشترک با کابینه روی میز دولت قرار گرفت

آلودگی هوا همچنان بدون متولی

تین نیوز| «آلودگی هوای تهران به شرایط اضطرار رسید، در پی تشدید آلودگی هوا مدارس تعطیل شد، وضعیت هوای تهران نامناسب برای همه گروه‌ها» اینها جملاتی است كه شهروندان تهرانی به‌خصوص در روزهای اخیر به دیدن و شنیدن‌شان عادت كرده‌اند.

واقعیت این است كه مانند بسیاری از مشكلات شهرنشینی آلودگی هوا نیز به یكی از وجوه زندگی تهرانی‌ها تبدیل شده و فقط در روزهایی كه آلودگی هوا زیاد می‌شود در محل كار، داخل تاكسی و اتوبوس یكسری حرف‌‌‌های تكراری بین هم رد و بدل می‌كنیم و تا هوای آلوده بعدی همه‌چیز فراموش می‌شود. البته شاید این عكس‌العمل بین شهروندانی كه نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند عادی باشد، اما گویا مسوولان نیز ترجیح می‌دهند فقط در شرایط خاصی با طرح شعار و به‌كارگیری طرح‌های موقت این مشكل را از سر خود باز كنند. زمانی كه آلودگی هوا شدید می‌شود همه ما چه مردم و چه مسوولان منتظر می‌مانیم تا شاید بارش باران و باد به كمك شهر تهران بیاید و نفس تهران باز شود. درواقع باوجودی كه سال‌هاست كلان‌شهرها به‌خصوص تهران با این معضل مواجهند اما در طول سال‌های گذشته اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته و فقط در آستانه فصل پاییز به موضوع وارونگی هوا پرداخته می‌شود و نهایتا یكی، دو روزی مدارس تعطیل می‌شوند یا اینكه محدوده طرح ترافیك افزایش می‌یابد و چندین اقدام كوتاه‌مدت كه هرگز چاره كار نبوده است. درحالی كه بسیاری از كارشناسان معتقدند برای رفع آلودگی هوا باید تدابیر و طرح‌های میان‌مدت و بلند‌مدت اندیشیده شود چراكه طرح‌های ضربتی و كوتاه‌مدت در هیچ موضوعی نتوانسته باعث رفع این معضل شود. تا زمانی كه معضل آلودگی هوا به شكل عمقی موردبررسی قرار نگرفته و یك مدیریت واحد مسوولیت آن را برعهده نگیرد تراژدی ماه‌های پایانی پاییز و زمستان تهران به قوت خود باقی می‌ماند.

اهمیت این موضوع باعث شده تا در جلسات اخیر شورای شهر تهران بحث آلودگی هوا مطرح شود. هر چند اعضای پارلمان شهری نیز ایده‌یی برای رفع آلودگی هوا ندارند و این جلسات بیشتر به گلایه از دولت مبنی بر عدم تامین مالی خرید مترو و اتوبوس می‌گذرد.

برگزاری جلسه شورای شهر در هیات دولت
در جلسه روز گذشته شورای شهر برای چندمین‌بار آلودگی هوا مورد بحث قرار گرفت و اقبال شاكری رییس كمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد تا برای حل آلودگی هوا كه بزرگ‌ترین مطالبه شهروندان درراستای پیگیری حقوق شهروندی است، جلسه شورای شهر در همین زمینه در هیات دولت برگزار شود.

به گفته شاكری، باوجود همه راهكار‌ها و اقدامات عملا مشكل شهروندان حل نشده و فاصله طولانی بین مدیریت شهری و هیات دولت مشكلات مردم را حل نمی‌كند. شاكری با اشاره به اینكه اكنون باید 3هزار اتوبوس به ناوگان افزوده شود، اظهار كرد: علاوه بر این اتوبوس‌های فرسوده زیادی در ناوگان شركت واحد وجود دارد، 25هزار تاكسی فرسوده كه در انتظار نوسازی هستند، پلاك‌گذاری خودروهای فرسوده و موتورسیكلت‌های كاربراتوری همه جزو مشكلاتی است كه امروزه بر معضل آلودگی هوا افزوده و دولت توجهی به آنها ندارد.

رییس كمیته عمران شورا افزود: بیایید یك جلسه شورا را در راستای بررسی حقوق شهروندی در هیات دولت برگزار كنیم تا رییس‌جمهور از وضعیت بد شهر آگاه شود. آن‌قدر وضع خراب است كه ایستگاه‌های سنجش آلودگی كه وضعیت غیرقابل قبول را ثبت می‌كنند، تعطیل می‌شود. این پیشنهاد از سوی رییس شورای اسلامی شهر تهران مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد مقدمات چنین جلسه‌یی برنامه‌ریزی شود.


اتوبوس‌های فرسوده، باری بر دوش مردم
پرویز سروری رییس كمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز مانند همكار خود دولت را خطاب قرار داد و عنوان كرد كه شرایط نامطلوب این روزهای تهران می‌طلبد، دولت فارغ از افكار سیاسی هر چه سریع‌تر به تعهدات خود در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی و كاهش آلودگی هوا عمل كند.

سروری با بیان اینكه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی راهكار جدی برای مقابله با آلودگی هواست ولی دولت تعهدات خود را در این زمینه انجام نداده، افزود: ما در حال حاضر 6هزار اتوبوس داریم درحالی كه طبق برنامه باید 11هزار اتوبوس داشته باشیم، این 6هزار اتوبوس نیز در مرز فرسودگی هستند و سال دیگر این مرز در نوردیده می‌شود، آن وقت است كه این اتوبوس‌های فرسوده خود باری بر دوش مردم در ایجاد آلودگی می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر 1100 واگن مترو داریم كه با راه‌اندازی خطوط جدید نیاز به 2هزار واگن جدید خواهیم داشت این درحالی است كه دولت تا به امروز كمترین میزان از تعهدات خود در این زمینه را عملی كرده است. رییس كمیسیون نظارت و حقوقی گفت: شرایط این روزها بسیار نامطلوب است، كمتر سابقه داشته كه از شنبه تا سه‌شنبه محدوده زوج و فرد هم به محدوده طرح ترافیك اضافه شود، با ادامه این روند باید كل تهران را محدوده ممنوعه اعلام كنند درحالی كه این راهكار نیست بلكه عمل دولت به تعهدات خود می‌تواند راهكاری موثر باشد.

هر چند اعضای شورای شهر دولت را مقصر اصلی آلودگی هوای تهران بر می‌شمارند اما واقعیت این است برای شهروندانی كه در این شرایط سلامتی و جان خود را از دست می‌دهند اینكه چه ارگانی باعث به وجود آمدن شرایط فعلی شده، چندان مهم نیست. استفاده از هوای پاك جزو پیش‌پا افتاده‌ترین حقوق شهروندی است كه از مردم تهران دریغ شده و مردم قربانی دعواهای سیاسی شده‌اند.

بر این اساس باید گفت باتوجه به مشكلات فراوان جامعه و مشكلات اقتصادی، مردم دیگر توان پرداخت هزینه‌های اضافی برای درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را ندارند؛ آلودگی هوا به معنای تحمیل بیماری و هزینه‌های اضافی به مردم است.

پس باتوجه به قوانین موجود در كشور كه رعایت حقوق مردم را در جای جای خود به مسوولان گوشزد می‌كنند، مسوولان نیز وظیفه دارند ضمن رعایت حقوق مردم شرایط زندگی بهتر و دغدغه كمتر را برای آنها فراهم كنند و به عبارت بهتر حق تنفس كه از بدیهی‌ترین حقوق انسان‌هاست را از آنان دریغ نكنند .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.