| کد خبر: 115521 |

ضرورت آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی

تین‌نیوز| وبلاگ رحمت الله مه‌آبادی- وجود گلوگاه ها در راه های هوایی باعث کاهش پروازهای عبوری شد که در حال رفع این گلوگاه ها هستیم.
 

از آنجایی که منابع دولتی محدود است و اولویت‌های بسیار زیادی برای این منابع محدود وجود دارد معتقدم برای عدم وابستگی توسعه فرودگاه های کشور به منابع دولتی باید مدل اقتصادی فرودگاه‌ها تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه باید تعرفه‌های فرودگاهی واقعی شود گفت: باید فرودگاه‌ها متکی به منافع ذینفعان شود.

سیاست دولت این است که فرودگاه‌ها توسط شرکت‌های بخش خصوصی ساخته شوند.

 در حال حاضر شبکه فرودگاهی کشور کامل است و مردم در هر نقطه‌ای از کشور به فاصله 100 کیلومتر به فرودگاه دسترسی دارند و معتقدم نیاز به ساخت فرودگاه جدیدی نیست اما در حال حاضر پنج فرودگاه بدون وابستگی به منابع دولتی در پنج استان کشورمان در حال ساخت است و امیدواریم بخش خصوصی در ساخت این فرودگاه موفق عمل کنند.

تمامی منابعی که از محل پروازهای عبوری برای شرکت فرودگاه‌ها به دست می‌آید به حساب خزانه منتقل می‌شود اما دوباره به شرکت فرودگاه‌ها اختصاص پیدا کند.

 اعتراضی که ما داشتیم این بود که سود سهام نباید از منابع مالی شرکت فرودگاه‌ها خارج شود. همانطور که می دانید تمام فرودگاه‌های کشور زیانده هستند و زیرساخت‌هایی که ایجاد می کنیم در قالب حساب‌های سرمایه ثبت می شود و  این سرمایه بازده تجاری ندارد و سودده نیست، مالیات و سود سهام اخذ می‌شود که ما به این موضوع اعتراض داریم.

این روند باعث می‌شود شرکت هزینه‌های لازم برای اداره امور داخلی را نداشته باشد  در حال حاضر تمامی فرودگاه‌های کشور با مشکل نقدینگی و سرمایه درگردش مواجه هستند و بسیاری از طرح‌های ما برای اجرا نیاز به منابع مالی دارند و شایسته نیست منابع این زیرساخت‌هایی که در اختیار اقتصاد کشور است از مجموعه خارج شود.

 البته در مجلس نهم به تصویب رسید که صددرصد درآمدها این شرکت‌ها قانونی و به خود شرکت فرودگاه‌ها اختصاص پیدا کند و از مجموعه خارج نشود که امیدواریم این مصوبه اجرایی شود.

خوشبختانه در یک و نیم سال گذشته اجازه ندادیم میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه ها افزایش پیدا کند و ایرلاین‌ها هم برای پرداخت بدهی خود در تلاش هستند .

 امیدواریم ایرلاین‌های دولتی هم رفتارشان را اصلاح کنند و برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام کنند.

 خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی در شورای عالی هوایی تمهیداتی را برای وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها اندیشیده شده است و مصوبه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری و به همه ایرلاین‌ها ابلاغ شده که براساس آن فرآیند وصول مطالبات سریع‌تر انجام می‌شود.

پروازهای عبوری از آسمان ایران نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کرده است اما نسبت به بازه زمانی طولانی‌تری کاهش داشته است.

تعهداتی برای افزایش راه‌های هوایی در آسمان ایران داشتیم که البته نتوانستیم هنوز بخشی از این تعهدات را اجرایی کنیم. گلوگاه‌هایی در آسمان ایران وجود دارد که باعث کاهش پروازهای عبوری شده است که این گلوگاه‌ها را باید رفع کنیم و برای رفع آن با شورای امنیت ملی مذاکراتی داشته‌ایم.

برگرفته از خبر ایلنا

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.