| کد خبر: 114798 |

مسیر ترانزیتی اروپایی - آسیایی ایران فرصت طلایی ارمنستان اعلام شد

تین‌نیوز| سه کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و منطقه ای ارمنستان مسیر ترانزیتی اروپایی-آسیایی از دریای سیاه تا خلیج فارس را برای اقتصاد این کشور و استفاده از مزیت های بین المللی آن یک فرصت طلایی خواندند.

روزنامه ایرووانک ارمنستان روز چهارشنبه به نقل از مصاحبه با گوهر اسکندریان کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی ملی علوم این کشور نوشت: حدود یک ماه پیش بار از آلمان به بندر پوتی گرجستان و سپس با راه آهن به یراسخ و سپس به ایران منتقل شد که هزینه آن بین یک تا سه درصد پائین تر از مسیر دیگر است.

وی افزود: اما اکنون مساله این است که آیا راه آهن احداث خواهد شد یا این روند ادامه می یاید؟ تجار ارمنستانی و ایرانی این موضوع را بررسی کرده اند. اگر مبادلات تجاری به اندازه ای برسد که درآمد خوبی داشته باشد، مساله راه آهن هم بررسی خواهد شد. 

اسکندریان گفت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز تاکید کرده که «برقراری ارتباط بین خلیج فارس و دریای سیاه از طریق ریلی و جاده ای اهمیت ویژه ای خواهد داشت» و این سخنان نشان می دهد، تهران در حال بررسی طرح است.

همچنین بنا به نوشته روزنامه ارمنستانی هایکاکان ژاماناک، وورک مِلگُنیان رئیس مرکز تحلیلی علمی «آرِوِلک» (شرق) در این باره گفت: اگر واقع بینانه نگاه کنیم، سخنان رئیس جمهوری ایران بیان یک ضرورت و تمایل بود، زیرا ما راه آهن نداریم، مسیر جاده ای هم بسیار سخت گذر است.

وی ادامه داد: از دیدگاه من باز هم در شرایط کنونی برای ایرانی ها مسیر آذربایجان و ترکیه اولویت دارد، زیرا بار از طریق راه آهن منتقل می شود. فکر می کنم تا زمانی که طرح ترانزیتی شمال-جنوب اجرا نشود، انتقال بار از اروپا به ایران از راه ارمنستان ممکن نیست.

آرتور قازاریان استاد دانشگاه دولتی ایروان و کارشناس سیاسی نیز گفت: اجرای طرح انتقال بار از اروپا به ایران از طریق ارمنستان برای کشور ما بسیار مهم است، اما تا زمانی که راه آهن احداث نشده است، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. آمد.

به گزارش ایرنا، سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان نیز خواستار سرعت بخشی به ایجاد گذرگاه حمل و نقل از خلیج فارس تا دریای سیاه شده است.

ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.