بررسی پنج سال سوانح دریایی از نگاه آژانس ایمنی دریایی اروپا؛
عوامل موثر در سوانح دریایی کدامند؟
تیننیوز| آژانس ایمنی دریایی اروپا (EMSA) گزارش سالانه خود در زمینه حوادث و سوانح دریایی منتشر کرد که بر اساس آن بیش از نیمی از سوانح دریایی در بازه زمانی 2011 تا 2015 میلادی ناشی از خطا در راهبری کشتیها بوده است.
عدم راهبری صحیح کشتیها در این مدت منجر به حوادثی نظیر به گل نشستن کشتیها و برخورد آنها شده است.
بر اساس گزارش EMSA در میان حوادث شغلی نیز 39 درصد از حوادث مربوط به لیز خوردن، زمین خوردن، و سقوط از کشتی می شود.
خطاهای انسانی در 63 درصد از حوادث دریایی پنج سال یاد شده نقش داشته اند. در همین حال 67 درصد از حوادث نیز مربوط به فعالیتهای روی عرشه کشتی میشده است. طی سال 2015 میلادی بیش از یک هزار و 700 سانحه دریایی برای کشتی های تجاری رخ داده است که به مرگ 64 نفر انجامیده است. این آمار به شکل غیر عادی بالاست که دلیل آن غرق شدن کشتی الفارو و جان باختن 33 خدمه آن است.
گرچه در این مدت تعداد حوادث قایق های ماهیگیری همچنان افزایش یافت بطوریکه بیش از 25 قایق در سال گذشته غرق شدند، اما تعداد سانحه دیدگان و مجروحان حوادث به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
در بازه زمانی 2011 الی 2015 میلادی تعداد کشته شدگان کشتیهای مسافری به علت حادثه کشتیهای کاستو کنکوردیا (32 کشته و 17 مجروح در سال 2012) و نورمن آتلانتیک (11 کشته و 31 مجروح در سال 2014) افزایش یافت. در این مدت 65 درصد از قربانیان حوادث کشتی های مسافری، مسافران بوده اند.
بر اساس گزارش EMSA بین سالهای 2011 تا 2015 میلادی اعضای این آژانس در مجموع 749 مورد بازرسی انجام داده و 566 فقره گزارش منتشر کرده اند. در میان یکهزار دستورالعمل ایمنی منتشر شده، 40 درصد مربوط به رویه های کاری و به طور مشخص رویه های ایمنی در کار بوده است. نیمی از دستورالعمل های ایمنی خطاب به شرکتهای کشتیرانی بوده است و نرخ واکنش مثبت به این دستورالعمل ها به 75 درصد رسیده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.