| کد خبر: 114734 |

◄ گشایش فضایی جدید برای دسترسی به بازارهای جهانی

تین‌نیوز| در میان سخنانی كه قائم مقام سازمان هواپیمایی كشوری در پانزدهمین برنامه مهمان هفته بر زبان آورد، شاید حرف‌هایی كه وی درباره خرید هواپیماهای جدید توسط دولت جمهوری اسلامی ایران از شركت‌های پیشرفته خارجی كه ماحصل توافقنامه برجام است و همچنین عملكرد شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حدود یك و نیم سال گذشته، بیش از بقیه حرف‌هایش جلب توجه كرد، جایی كه سخن از گشایش قضایی جدید برای دسترسی به بازارهای جهانی و انجام اقدامات بنیادین و كلیدی در صنعت فرودگاهی به میان آمد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ آرش خدایی پانزدهمین مهمانی بود كه روی صندلی برنامه مهمان هفته نشست، برنامه‌ای كه به ابتكار روابط‌عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اجرا می‌شود.

در برنامه پانزدهم، خدایی به سوالات مختلفی پاسخ داد، از جمله این‌كه "آیا فکر می‎کنید برجام راه را برای نوسازی ناوگان هوایی كشورمان هموار كرده و در این باره موفق عمل كرده است؟
قائم مقام سازمان هواپیمایی كشوری نیز در این باره گفت: "ورود دولت به موضوع خرید هواپیما که از سختگیرانه‎ترین سازوکارها در دنیا محسوب می‎شود، باعث ایجاد تبادلات وسیعی در حوزه صنعت و تبادلات مالی و سیاسی می‎شود و راه بقیه صنایع را هم هموار می‎کند. به نظر من، اتفاقی که در این موافقت‎نامه افتاده، تنها یک گشایش اقتصادی نیست، بلکه گشایشی برای دسترسی به بازار جهانی و توانایی خرید تجهیزات ضروری است."

خدایی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال كه "روند فعالیت و عملكرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را در یکسال و نیم گذشته چطور ارزیابی می‎کنید؟"
گفت:"وقتی از بیرون به صنعت هوانوردی نگاه می‌كنم، به نظرم اقداماتی كلیدی‎ در كل این صنعت صورت گرفته و در شركت فرودگاه‎ها هم به صورت خاص چنین روندی حاكم بوده است. به علاوه موضوعی كه من همیشه آن را به رخ ایكائو و یاتا می‌كشم این است كه ما داریم به سمتی پیش می‎رویم كه دارای منابع پایدار و افزایش اختیار برای مدیران این صنعت شویم كه راز پیشرفت تضمین شده صنعت نیز همین است."

در این برنامه، بسیاری از مدیران و كاركنان شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و همچنین سازمان هواپیمایی كشوری حضور داشتند كه از جمله آنها می‌توان به رحمت‌اله مه‌آبادی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سعید اكبری، معاون عملیات هوانوردی این شركت اشاره كرد.

مه‌آبادی در این نشست طی سخنانی كوتاه درباره شخصیت آرش خدایی گفت: "خدایی یکی از شخصیت‎های موفق این صنعت است و با وجودی که زمان زیادی از آشنایی من با ایشان نمی‎گذرد، اما وی در میان متفاوت‎های این صنعت نیز متفاوت‎تر است. خوشبختانه ایشان در سن خوبی به این جایگاه رسیده است و فرصت زیادی دارد تا با تلاش خود بار مسئولیت‎های بیشتری را به عهده بگیرد. من آقای عابدزاده(معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشوری) را هم فردی متمایز در این صنعت می‌دانم و برای همین توانسته است شخصیت ارزشمندی مانند آقای خدایی را برای این سمت انتخاب کند. امیدواریم علاوه بر موفقیت‌های داخلی، شاهد کسب جایگاه‎های بین‎المللی توسط ایشان باشیم."

شرح كامل این برنامه را با هم می‌خوانیم:
ابتدا قدری درباره خودتان توضیح دهید.
متولد اسفند ۱۳۵۴ در تهران هستم و به‌زودی ۴۱ ساله می‌شوم. البته به‌دلیل اینکه پدرم نظامی بود دوران تحصیلم را در بروجرد پشت سرگذاشتم. به یاد دارم در سال ۱۳۷۳ در مقطع کاردانی رشته الکترونیک هواپیمایی پذیرفته شدم. پس از تحصیل در این رشته در سال ۱۳۷۶ در واحد نصب سیستم‌های ناوبری هوایی در اداره‌کل ناوبری مشغول شدم.

پس از تحصیل در دانشکده صنعت هواپیمایی باید عازم یکی از شهرستان‌ها می‌شدیم اما بلافاصله در کنکور دانشگاه آزاد در رشته مهندسی کاردانی به کارشناسی پذیرفته شدم و توانستم رضایت شاهچراغی، مدیرعامل وقت را برای نرفتن به شهرستان با هدف ادامه تحصیل جلب کنم، البته نتوانستم خواندن درس در این رشته مهندسی را ادامه دهم و نیمه تمام ماند. در دهه ۸۰ در رشته کارشناسی دانشکده صنعت هواپیمایی قبول شدم، علاقه‌مندی من برای ادامه تحصیل در رشته الکترونیک هواپیمایی افزایش یافت به‌طوری‌که مدرک کارشناسی‌ارشد آن را هم اخذ کردم.

در این مدت در شرکت فرودگاه‌ها به‌عنوان کارشناس نصب سیستم‌های ناوبری مشغول بودم که در همان زمان ایکائو می‌خواست بازرسی انجام دهد، بنابراین مامور شدم تا در سازمان حاضر شوم و کمک کنم که در این مدت به حوزه کاری سازمان هواپیمایی کشوری علاقه‌مند شدم به این ترتیب راز ماندگاری من در این سازمان شد. به تدریج هم مشغول به تحصیل در رشته مهندسی مخابرات در مقطع دکترا شدم البته هنوز پروپوزال ارایه نکردم. همچنین حدود ۱۲ سال پیش ازدواج کردم و دارای سه فرزند هستم که اکنون یکی از آن در کلاس پنجم و دیگر در کلاس اول تحصیل می‌کنند. همچنین یکی از فرزندانم نیز به تازگی متولد شده است.

گفته می‌شود شما در برهه‌ای مدیرکل آموزش سازمان هواپیمایی کشوری بودید، انقلابی ایجاد کردید. آیا این گونه بوده است؟
این‌گونه نبود. در واقع، خدمات هواپیمایی اجزایی دارد که یکی از آن اجزا آموزش است. در سازمان هم دفتری به نام آموزش و پژوهش داشتیم. از من خواستند تا این دفتر را برای انجام مطالعات اثربخش توسعه دهم. بنابراین، طی اقداماتی این دفتر به «مطالعات و تضمین کیفیت» تبدیل شد.

خوشبختانه ما چهار پنج نفر در شرکت فرودگاه‌ها و سازمان بودیم که از ما برای انجام پروژه‌های مختلف حمایت می‌کردند تا توانستیم اقداماتی را انجام دهیم، از جمله این اقدامات می‌توان به ارتباط من با ایکائو اشاره کرد. این ارتباط برای شناخت بیشتر خودمان و این صنعت است.

در حقیقت، ایکائو سازمان متشکل از اعضایی است. همین مجموع اعضا، ایکائو نام دارد و محل خوبی برای ارتباطات، راهکارهای جهانی، یادگیری راه‌های آزموده شده توسط دیگران و در لایه‌هایی٬ سنگ محک است. در دنیا عرصه‌های ایمنی، عرصه همکاری است و عرصه توسعه اقتصادی، عرصه رقابت است. این به معنای شناخت خودمان و این صنعت است و این رفت و آمدها(تعامل با ایکائو) در این زمینه کمک بسزایی می‌کند.

اکنون جایگاه ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه در ایکائو چگونه است؟
به افتخار مردم و کشورمان جایگاه بسیار آبرومندانه‌ای داریم و از نظر حرفه‌ای هم دست‌کم در منطقه خاورمیانه مورد شناخت و احترام هستیم.

همواره در جلسات همه ایرانی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. ایکائو دارای شاخص‌های FIR، ایمنی و مساحت است که در هر یک از آن‌ها موقعیت خوبی داریم. همکارانی که طرح ملی ناوبری هوایی را اجرا می‌کنند در روش‌شناسی روش حرفه‌ای دارند که از ایران دعوت شد تا آن را به سایر شرکت‌ها ارایه دهد. انشاا... با همکاری وزارت خارجه اقداماتی را شروع کردیم که در جلسه مجمع عمومی، عضو شورای عالی ایکائو شویم تا اثربخشی بیشتری داشته باشیم. این مجمع هر سه سال یکبار برگزار می‌شود و جلسه بعدی آن در سال ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد.

از نگاه شما، چه نوع تعاملی میان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، منتج به بهترین نوع تعامل و پیشبرد اهداف صنعت می‌شود؟
سازمان هواپیمایی كشوری با همه شرکت‌ها تعامل دارد. در واقع، سازمان هواپیمایی کشوری عضو کنوانسیون شیکاگو است و متعهد به تامین ایمنی نسبت به جامعه بین‌المللی است و نسبت به ایجاد فرودگاه و ایرلاین تعهدی ندارد.

البته بر اساس این کنوانسیون، کشورهای عضو متعهد به ارایه خدمات ناوبری هستند. در واقع، شرکت فرودگاه‌ها یکی از تعهدات را برآورده می‌کند تا جریان منظم ترافیک هوایی برقرار باشد. به نظرم در این زمینه تصمیمات خوبی مانند جدایی تصدی‌گری و حاکمیتی در صنعت گرفته شده است و اکنون میان سازمان و شرکت فرودگاه‌ها تعامل خوبی وجود دارد.

همچنین یکی از تصمیمات گردش نیروهاست که حاکی از دید مناسب به مسائل کشور و سطوح ایمنی است. در تمامی حوزه‌ها وظایفی داریم که هیچ بخش آن مربوط به ارایه خدمات نمی‌شود. بنابراین، از نظر سطح کیفیت سرویس، تامین ظرفیت‌ها، امنیت سرویس تعهداتی داریم که با تعامل شرکت و سازمان در حال اجراست.

وظیفه قائم مقامی در سازمان هواپیمایی کشوری دقیقا چیست و شما چه چشم‌اندازی برای این سازمان در نظر دارید؟
از یک سو، سازمان هواپیمایی سازمانی حرفه‌ای است و افراد٬ هر یک مسئولیتی دارند که شاید یک کارشناس را نتوان به‌راحتی جابه‌جا کرد زیرا نقش شبه قضایی دارند و از سوی دیگر نیروهای انسانی محدود این سازمان از سطح تجربه و سواد بالایی برخوردارند. به نظرم نقش اول و دوم در این سازمان مهم نیست، من طی سال‌های خدمتم درگیر تامین بودجه و تخصیص مرخصی نبودم بلکه در این ایام مطالعه کردم.

از لحاظ قانونی در سازمان جایگاه قائم مقامی نداریم اما رییس سازمان طی ابلاغی اختیاراتی را به من تفویض کردند. درباره بخش دوم سوال شما باید بگویم که اگر نگاه به مدیریت راهبردی سازمان‌ کنیم، باید سند چشم‌انداز داشته باشیم که آن را هم تهیه کردیم و رویکرد آن بیشتر توسعه‌ای است زیرا چالش آتی صنعت را توسعه می‌دانیم و اگر بخواهیم افزایش ظرفیت در صنعت داشته باشیم باید مدیریت دیگری اتخاذ کنیم.

در واقع، یک قله را در نظر بگیرید که صنعت در آن باشد. سازمان می‌تواند پایین‌ قله بایستد و با داد و زور بگوید که برو بالا. همچنین سازمان می‌تواند بالای قله رفته و دست پایینی‌ها را بگیرد. قطعا نگاه دوم موثرتر است. در حوزه‌های ایمنی هوانوردی نیز راهکارهایی وجود دارد که در حال اجراست.

شما مدتی نیز در شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی حضور داشتید. درد اصلی صنعت هوانوردی را چه می‌دانید؟
صنعت هوانوردی تابعی از شرایط اقتصادی کشور است. گمان می‌کنم محدودیت دسترسی ما به بازار برای تهیه محصولات، اطلاعات و ارایه خدمات؛ ما را با کاستی‌هایی روبرو کرده که به سرعت قابل جبران است زیرا شک ندارم این آزمون در هر جای دنیا کشورها را به‌زمین می‌زد. در این شرایط ما نه تنها حداقل‌ها بلکه میانگین‌ها را حفظ کردیم و شاهد آن درصد رشد مسافر و نشست و برخاست در فرودگاه‌هاست.

بر اساس تاریخ مستنداتی وجود دارد که نادرشاه افشار، نخستین تحریم‌ها را برای خرید کشتی‌های جنگی در تاریخ ایران تجربه کرد. بنابراین، ملتی که سال‌ها تحت آزار و طمع بیگانگان بوده است؛ همواره با تلاش بر این مسائل چیره شده است. اکنون منتی بر جامعه نداریم بلکه جامعه بر سر ما منت دارد.

و اما برجام، آیا فکر می‎کنید برجام راه را برای نوسازی ناوگان هوایی كشورمان هموار كرده و در این باره موفق عمل كرده است؟
من در مقاله‎ای که نوشته‌ام، عنوان کرده‌ام که ممکن است خودم به دلیل مسائل اقتصادی و کاهش هزینه‎ها از حمل‌ونقل جاده‎ای و ریلی استفاده کنم و همیشه از هواپیما استفاده نمی‎کنم اما از صنعت هواپیمایی و توجه به آن حمایت می‎کنم زیرا هواپیما سنگ محک مشخصی برای تحریم‎ها است و به نظر من توجه به آن ضرورت دارد. مثل اینکه هر روز قیمت طلا را در اخبار می‎شنویم زیرا سنگ محکی برای فهمیدن اوضاع کلی است. به همین شکل صنعت هواپیمایی نیز به عنوان شاخص و سنگ محک تحریم‎ها است.

ورود دولت به مقوله هواپیماها که از سختگیرانه‎ترین سازوکارها در دنیا محسوب می‎شود باعث ایجاد تبادلات وسیعی در حوزه صنعت و تبادلات مالی و سیاسی می‎شود و راه بقیه صنایع را هم هموار می‎کند. به نظر من اتفاقی که در این موافقت‎نامه افتاده است تنها یک گشایش اقتصادی نیست بلکه گشایشی برای دسترسی به بازار جهانی و توانایی خرید تجهیزات ضروری است.

روند فعالیت و پیشرفت شرکت فرودگاه‎ها را در یک و نیم سال گذشته چطور ارزیابی می‎کنید؟
اول اینکه الان اطلاعات دقیقی ندارم و دوم اینکه می‎دانید من به شدت ارادتمند و علاقه‎مند به این شرکت هستم و از بدنه کارشناسی تا مدیرانشان را دوست دارم و خودم را کوچک آنها می‎دانم. ولی از بیرون که نگاه می‎کنیم به نظرم اقدامات کلیدی‎ای در کل صنعت انجام شده است و شرکت فرودگاه‎ها هم به صورت خاص چنین روندی را پیش رفته است.

در جهت همین اقدامات کلیدی موضوعی که من آن را با ارائه شواهد به ایکائو و یاتا به رخ آنها می‌کشم و همیشه هم کمک کرده است٬ این است که ما داریم به سویی می‎رویم که هم دارای منابع پایدار شویم و هم اختیار مدیران این صنعت را افزایش دهیم که راز پیشرفت تضمین شده صنعت همین است.

فکر می‌کنید در حال حاضر مجموعه صنعت هوانوردی چند آرش خدایی دارد که با این سن و تجربه بتواند از چنین جایگاهی برخوردار باشد؟
اگر شاخصتان آن نکات مثبتی است که لطف کردید و به بنده نسبت داده‎اید است، با شناختی که از شرکت فرودگاه‎ها دارم، به نظرم منبع سرشاری از افراد مستعد است.

نظرتان درباره برنامه "مهمان هفته" چیست؟
مهمان هفته یک جای خالی را در موضوعات روابط‎عمومی و اطلاع‎رسانی در صنعت حمل و نقل هوایی پرکرده است. من مباحث قبلی آن را خوانده‎ام و به نظرم قابل توجه است و خدا را شکر که دارد خیلی منظم، با برنامه و به‌طور حرفه‎ای و بدون جار و جنجال و هزینه برگزار می‎شود.

چه آرزویی برای صنعت هوانوردی دارید؟
امیدوارم که صنعت هوانوردی بتواند آن چیزی شود که مردم ما لایق آن هستند و ما بتوانیم پاسخگوی این ظرفیت عظیمی باشیم که مردم و جمهوری اسلامی در اختیارمان گذاشته است.

امسال ما به عضویت IFATSEA در آمده‎ایم و اگر بخواهیم یکی از اجلاس‎های منطقه‌یی آن را در ایران برگزار کنیم سازمان هواپیمایی کشوری چه کمکی می‎تواند به ما بکند؟
عضویت در IFATSEA مبارک است و اقدام خیلی خوبی است اما بستگی به این دارد که شما چقدر هنر داشته باشید که بتوانید از آن برای خدمت بیشتر به صنعت و کشور بهره بگیرید. گمان می‎کنم که حمایت‎هایی که به صورت متعارف شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران انجام می‎دهد کفاف کند اما ما هم در خدمت هستیم و مایه افتخار است که از این رویداد حمایت کنیم.

سازمان سیاست‎های کلی صنعت هوانوردی را ترسیم می‎کند و سپس بر آن نظارت می‎کند. سال گذشته شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) شکل گرفت اما بخش عملیات هوانوردی آن واقعاً مشکلات زیادی دارد. متاسفانه در طول یکسال گذشته هیچ اعتباری به آن تخصیص داده نشده است و خیلی از سیستم‎ها نیاز به بررسی دارند. حتی در تأمین قطعات ویژه در بحث الکترونیک هواپیمای هم مشکل داریم می‎خواستم بدانم این مشکلات چه زمانی حل خواهدشد و سازمان چطور می‎تواند به آن کمک کند؟
اگر بخواهیم از دید مردم نگاه کنیم آنها ما را یک کل می‎بینند و این جزئیات و تفاوت‎ها را نمی‎بینند، بنابراین باید همه با هم کار کنیم. ما در سازمان در سیاست‎هایمان دو موضع قطعی داریم یکی اینکه یکپارچگی ناوبری هوایی در کشور یک ضرورت غیرقابل خدشه است و دوم اینکه تحلیل ما این است که این خدمات باید یکپارچه ارائه شود. درباره موضوعات فرودگاه امام(ره) اطلاعات ریز آن را ندارم ولی اگر تجهیزاتی در آنجا ناقص و کم است این سستی ما بوده است. در هر صورت این یک نوع بازسازی ساختاری بوده است که نیازمند است بیشتر روی آن کار شود. می دانم که اقداماتی جدی‎ هم توسط آقای وزیر و مجموعه در حال انجام است تا این نقاط ابهام مشخص و روشن شود.

رحمت‎اله مه‌آبادی هم که در این نشست حضور داشت، در پاسخ به این پرسش گفت: فرودگاه امام(ره) از شرکت فرودگاه‎ها جدا شده است و چون برنامه درستی برای آن نداشتیم یکسری عوارض به وجود آمده است مانند عوارض جدا شدن شرکت فرودگاه‎ها از سازمان هولپیمایی کشوری که هنوز هم عوارض آن را داریم. در این مورد مشخص که مربوط به بحث مالی و انتقال دارایی‎ها می‎شد یک نظر وجود داشت که تجهیزات هوانوردی این فرودگاه زیر نظر شرکت فرودگاه‎ها باشد که این خدمات را به صورت انحصاری ارائه می‎دهد و یا اینکه زیر نظر خود فرودگاه باشد.

نظر شخصی من این بود که زیر نظر شرکت باشد با این فرض که اگر زمانی به این نتیجه برسیم که فرودگاه‎ها خودشان می‎توانند خود را اداره کنند آن وقت ناوبری هم تبدیل به یک شرکت شود به این ترتیب دارایی‎های آن تجهیزاتش خواهد بود و الان نباید آن را جدا کنیم. ولی وزارتخانه تصمیم گرفت که تجهیزات را به فرودگاه بدهد.

شما می‎دانید که برد ILS حدود چهارهزار دلار قیمت دارد و وقتی در آنجا اشکال به وجود آمدد ما کوتاهی نکردیم و بلافاصله آن را تهیه کردیم یا وقتی نیاز به تانکر آتشنشانی پیدا کردند به سرعت برایشان فرستادیم. البته اینها خلاف قانون و نظام شرکت‌داری است ولی چون پیش‎بینی نکردند ما کمک کردیم. باید ببینیم برای این موضوع چه تصمیمی گرفته می‎شود ما اعتقاد داریم باید بازنگری شود و شاید سازمان هم باید ورود پیدا کند ولی در این فاصله کمک‎های خود را انجام خواهیم داد. البته سپرده‎شدن تجهیزات به ما یکسری معایب هم دارد مثل اینکه به‌دلیل وجود این تجهیزات در محیط فرودگاهی، حفاظت از آنها کار دشواری خواهدبود و ممکن است در آنجا توجه زیادی به آن نشود.

آنچه که الان می‎توان گفت این است که تجهیزات برای ما نیست و تنها نگهداری آن با ما است و باید قطعات را خودشان تهیه کنند. به امیدخدا با خویشتن‌داری و کمک بخش‎های مختلف این اوضاع درست خواهد شد.

دغدغه‎ای که دوستان در شرکت فرودگاه‎ها و جاهای دیگر دارند این است که شرکت‎هایی که وارد ساخت و طراحی می‎شوند آیا باید برای ساخت محصولاتشان به دنبال دریافت گواهی‎نامه‎های ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت قواعد بین‎المللی باشند. آیا در جهت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید محصولات داخلی سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‎ای دارد؟
برای ساخت عموم تجهیزاتی که مورد نظر شما است، نیازی به کسب گواهی‎نامه از سازمان ندارد. سازمان برای وسایل پرنده و برخی از ملحقاتش گواهینامه صادر می‎کند و شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به‌عنوان ارائه دهنده خدمات ناوبری هوایی خودش دارای این اختیار است که طی مکانیزم‎هایی که اتفاقاً قالب نظام‎نامه‎ای هم به توافق رسیده است ارزیابی کند که این محصولات استاندارد باشد و سپس از آنها بهره‎برداری کند.

شما گفتید که سازمان هواپیمایی کشوری، سازمانی حاکمیتی است. حال چه چیزی این سازمان را از بده- بستان‎های شرکتی حفظ خواهدکرد و آیا ناظری وجود دارد که در این قضیه آلوده نشود؟
بدون تعارف اینكه حاکمیت، گران‎‎ترین چیزی است که وجود دارد و بزرگترین منفعت هم در حاکمیت نهفته است چون اختیار وجود دارد. دستگاه‎های نظارتی کشور بر ما نظارت دارند اما قبل از اینکه دستگاه‎ها نظارتی به سراغ ما بیایند باید خودمان برای جلوگیری از چنین مشکلاتی برنامه داشته باشیم. ایکائو اعتقاد دارد که حرفه‎ای‎گری به معنی داشتن منافع است و با منافع درآمیخته است؛ یعنی منِ خدایی یا باید غیرحرفه‎ای باشم و یا اگر می‎خواهم حرفه‎ای باشم باید در آن سازمان علاقه‎مندی‎هایی داشته باشم. بنابراین ما را ملزم می‎کند که برای تداخل منافع احتمالی برنامه داشته باشیم. برای همین در داخل سازمان یک برنامه جامع "مدیریت تداخل منافع مطابق با الزام ایکائو نوشته‎ایم و در حال اجرایی کردن آن هستیم.

بر مبنای بیانیه عمومی منافع هر کسی که مسئولیتی را برعهده می‎گیرد باید سوابق کاری و زندگی خود را بگوید و براساس آن یک مکانیزمی کنترل خواهد کرد تا منافع احتمالی‎اش در کار مداخله نکند. ما حتی گفتیم اگر قرار است منافع کارکنان در خدمت منافع سازمان باشد پس منافع خود سازمان هم باید مشروع باشد. بنابراین برای مشروع کردن منافع سازمان هم برنامه‎ریزی کرده‎ایم و یکسری کارها را با جدیت انجام داده‎ایم.

با این ترتیب الگوی جدید تعرفه‎هایی که سازمان هواپیمایی کشوری ارائه خواهد داد الگویی است که آینده سازمان را به آینده صنعت گره می‎زند؛ یعنی اگر صنعت ضرر کند سازمان هم ضرر خواهد کرد. دیگر قرار نیست ما از فعالیت بهره‎برداران خارجی سود ببریم و به جای آن از فعالیت بهره‎برداران ایرانی سود خواهیم برد. برنامه جدی‎ای گذاشته ایم که دیگر از آموزش و پرورش و صنعت مبل و پزشکی و اینها پولی به سازمان هواپیمایی کشوری نیاید. ما همه منافع سازمان را به محقق شدن فعالیت مفید در صنعت هواپیمایی و حمل و نقل مسافر گره زده‎ایم به طوری که اگر مسافر جابجا شود سازمان هم چیزی به دست خواهد آورد.

بهترین خاطره شما از حضورتان در صنعت هوانوردی چه بوده است؟
کار من نصب و راه‎انداری تجهیزات الکترونیک بود و همیشه وقتی برای نصب به جایی می‎رفتیم پس از انجام کار دریافت یک سیگنال و یک تأییدیه اولیه برایم خیلی خوشایند بود. یک بار در ماه رمضان قرار بود کار نصب را در 15 روز انجام دهیم که کار هفت روزه به اتمام رسید و وقتی مسئول آنجا این خبر را شنید، ذوق کرد و به ما گفت بروید کمد من را با پیچ گوشتی باز کنید و بیسکویتی که آنجا هست را بخورید و مزه آن‌طور چیزها هنوز هم در ذهنم مانده است.

اما از همه مهمتر موضوع فلایت چک بود. در این مورد به مسئولیت من کاری نداشته باشید بلکه به دغدغه حرفه‎ای من کار داشته باشید. فلایت چک واقعاً یک بحران بود و ممکن بود به خاطر آن آبروی کشور و صنعت برود. با اینکه من خودم خیلی پافشاری و تلاش می‎کردم که بتوانیم اجازه بگیریم که خارجی‎ها بیایند و یک سرویس دقیق به ما بدهند. ولی زمانی که هواپیمای فلایت چک خودمان پرواز کرد و اولین چک را انجام داد از شدت خوشحالی بدنم مورمور شد. می‎دانم این وسط خیلی‎ها برای یک هدف ملی مسئولیت‎های بزرگی را به عهده گرفتند که بعد از این همه سال صاحب این هواپیما و این خدمات شویم.

گفته می‌شود كه شما در عین حال که خوشرو هستید، در زمان کار جدیت زیادی دارید؟
این را نمی‎توان جدیت دانست. من یک زمانی به شدت موجود غیرقابل تحملی بودم و بلد نبودم اخلاقم را کنترل کنم. الان که به آن نگاه می‎کنم می‌بینم که می‎توان هم جدی بود و هم خوشرو. اینکه خودم سعی کرده‎ام کارم را با جدیت انجام دهم درست اما آنکه در مورد من به شما گفته‎اند بیشتر بداخلاقی بوده تا جدیت.

راضی می‎شوید فرزندتان وارد حرفه‎ای بشوند که شما هستید؟
بله.

اگر از صنعت هوانوردی كسی به خواستگاری دختر شما بیاید، قبول می‌كنید؟
با نگاهی که الان دارم، فکر نمی‎کنم به شغلش توجه زیادی کنم. اگر فردی باشد که توانایی داشته باشد و زحمت خود را بکشد کفایت می‎کند به اضافه اینکه شغل ما شغل پسندیده و آبرومندی است. مدیران و کارکنان این مجموعه نزد آقای وزیر اعتبار زیادی دارند و ایشان کار در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی را یک برند معتبر می‎دانند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.