| کد خبر: 114664 |

افزایش رایزنی‌های ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه

تین‌نیوز| وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه هفته ‌گذشته در مسکو توافق کردند که برای حل مسئله سوریه با هم در تعامل باشند و قرار نشست ماه بعد را در «آستانه»، پایتخت قزاقستان، گذاشتند. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند که هدف مشترکشان، یافتن یک راه‌حل فوری برای پایان‌دادن به بحران سوریه است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز دیروز با تأکید بر اینکه همکاری میان روسیه، ایران و ترکیه در روند تخلیه شهر حلب در سوریه باعث نجات جان افراد بی‌گناه شده است، گفت: «ما همکاری خود با ترکیه و ایران و دیگر کشورها را درباره شرایط کنونی سوریه تقویت خواهیم کرد». این همان همکاری‌ای‌ است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به اطلاع اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (ائتلاف نظامی بین‌دولتی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌منظور حفظ توان سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه در سال 1992 ایجاد شد و ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و بلاروس عضو آن هستند) رساند. آن‌طور که مقامات روسیه تأکید می‌کنند، راه‌حل موردنظر این ائتلاف، میانجیگری در مذاکرات دولت و معترضان سوریه است. میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، دیروز تأکید کرد که «تهران، مسکو و آنکارا در اجلاس معارضان سوری با دولت سوریه که در ژانویه آینده در شهر آستانه برگزار خواهد شد، میانجیگری می‌کنند و ضامن توافق‌های احتمالی خواهند بود». 
 
دی‌میستورا دعوت نیست
قرار است نمایندگان نیروهای مسلح از جمله نیروهای مخالف و نیروهای دولت سوریه که در حال جنگ هستند در این اجلاس شرکت کنند و استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، برای حضور در این اجلاس دعوت نشده است. ناگفته نماند تنها روس‌ها معتقد‌ نیستند که ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه ضامن مذاکرات آستانه است. ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز با اشاره به نشستی که در قزاقستان برگزار خواهد شد، گفت: «مذاکرات آستانه علاوه بر تلاش‌های سازمان ملل خواهد بود. تهران، مسکو و آنکارا نیز به‌عنوان ضامن در این روند شرکت کرده و با دولت سوریه و مخالفانش رایزنی خواهند کرد». همکاری‌های ایران، روسیه و ترکیه در حالی ادامه دارد که غربی‌ها نسبت به آن معترض هستند.

بعد از نشست مسکو بود که رئیس سازمان سیا در آمریکا از حضورنیافتن ایالات متحده در این نشست گلایه کرد و با اشاره به اختلافات باقی‌مانده میان ایران، روسیه و ترکیه مدعی شد این سه کشور قادر نخواهند بود به‌تنهایی مشکل سوریه را حل کنند. اکنون نیز «راچیدا داتی»، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا، با ادعاهایی بی‌اساس درباره سیاست منطقه‌ای کشورمان، می‌گوید که «تهران و مسکو باید راهبرد خود را در منطقه کنترل کنند و اقداماتی سازنده به کار گیرند». او از جامعه جهانی خواسته است تا موضعی قاطعانه‌تر در قبال لزوم پایان کشتار و تخریب در سوریه اتخاذ کند و از اهمیت تلاش‌های عربستان و تأثیری که بر صلح و امنیت جهانی دارد مطلع باشد! 

سناتور مارک روبیو از ایالت فلوریدای آمریکا نیز طرحی ارائه کرده و خواستار تحریم مقام‌های ایران و روسیه به بهانه «ثبات‌زدایی از عراق و سوریه» است. بر اساس این طرح، آمریکا باید تحریم‌هایی را علیه سازمان‌های تروریستی و کشورهای خارجی از جمله دولت ایران و دولت روسیه که صلح یا ثبات را در عراق و سوریه تهدید می‌کنند، اعمال کند. اگر این طرح به قانون تبدیل شود، ‌رئیس‌جمهور 45 روز فرصت خواهد داشت تا تعیین کند کدام‌یک از شخصیت‌های ایرانی، سوری یا روسی در فعالیت‌هایی که در این طرح مشخص شده درگیر بوده‌اند. 

تمایل برای پیوستن به  ائتلاف
به‌هرحال، این اعتراض‌ها یک روی سکه است و روی دیگر آن استقبال از همکاری‌های سه‌ کشور برای حل‌وفصل مسئله سوریه است. ابراز تمایل‌ها برای پیوستن به این ائتلاف نیز از امید به اثرگذاری آن حکایت می‌کند. یک خبرگزاری روس به نقل از منابع آگاه گزارش داده که چندین کشور از جمله آمریکا، عربستان و قطر مایل هستند که با ایران، روسیه و تركيه برای حل‌وفصل بحران سوریه همراه شوند. صالحی، رهبر ترکمان‌های عراق، نیز دیروز اجلاس سه‌جانبه مذکور را گامی مهم برای دورکردن تروریست‌ها از منطقه خواند و از دولت عراق خواست تا به این توافق سه‌جانبه بپیوندد. همه این‌ مخالفت‌ها و موافقت‌ها با افزایش همکاری‌های ایران و روسیه شروع شد؛ همکاری‌هایی که به آزاد‌سازی حلب منجر شد و حالا همه تلاش‌ها برای پایداربودن توافق آتش‌بس و به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات سوری- سوری است.

مقامات مسئول، آزادسازی حلب را نقطه عطف پرونده سوریه می‌دانند و ازهمین‌رو شاهد بودیم که وقتی حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه کشورمان، به دمشق رفت، در گفت‌وگو با اسد، بر اهمیت نشست مسکو و آزادسازی حلب تأکید كرد. او نشست مسکو را یک تحول مثبت و گام رو به جلو دانست و با اشاره به رایزنی‌های مستمر ایران با روسیه و سوریه، بر ضرورت گسترش هماهنگی‌های سه‌جانبه برای همراه‌سازی دیگر بازیگران مؤثر در بحران سوریه تأکید کرد. بدون‌شک ترکیه یکی از همین دیگر بازیگران مؤثر است و به‌همین‌خاطر در نشست مسکو نیز شرکت داشت. حال باید دید که نشست آستانه چطور پیش‌ می‌رود و آیا اختلاف‌نظرهای موجود درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که ترکیه خواهان آن است، در مسیر توافق و همکاری این ائتلاف مانع‌تراشی می‌کند یا خیر. گفتنی است، مقامات ترکیه معتقد هستند که این مسائل حل‌شدنی است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.