| کد خبر: 113814 |

◄ افزایش سهم حمل‌‌و‌نقل ریلی با توسعه قطار‌ سریع‌السیر

تین‌نیوز| عضو كمیسیون عمران گفت: نوسازی خطوط ریلی و نیاز به افزایش بهره‌وری و صرفه اقتصادی حمل‌ونقل ریلی، توسعه قطار‌های سریع‌السیر را در كشور الزامی كرده است، امری كه با اجرای آن سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی‌ها بین انواع مدل‌های حمل‌ونقلی افزایش می‌یابد.

به گزارش تین‌نیوز، نوسازی خطوط ریلی و نیاز كشور برای افزایش بهره‌وری‌ و صرفه اقتصادی بالا، وجود قطارهای سریع‌السیر در كشور را الزامی كرده است.

‌ایجاد زیر‌ساخت‌ لازم برای راه‌اندازی قطارهای پرسرعت، مستلزم سرمایه‌گذاری سنگینی است، عوامل اجتماعی و اقتصادی و مزایای زیست محیطی بالای این قطارها نیاز را برای سرمایه‌گذاری‌های كلان بیش از پیش افزایش می‌‌دهد.

بیشتر قطارهای پرسرعت دنیا با سرمایه‌گذاری‌‌ بخش دولتی راه‌اندازی می‌شود، ولی در مواردی نیز بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ساخت ‌راه‌آهن پرسرعت وارد می‌شود.

‌در كشور ما نیز با همكاری دولت و‌ بخش خصوصی‌‌ بخشی از شبكه ریلی كشور ‌مجهز به‌ قطارهای سریع‌السیر می‌شود.

‌راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان یكی از طرح‌های ویژه و ملی برای دستیابی به سرعت بالا در بخش حمل‌ونقل ریلی به شمار می‌رود كه با بهره‌برداری از این خط‌‌آهن، دسترسی سریع، آسان، ارزان و ایمن از تهران به قم و از آنجا به اصفهان فراهم خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ این طرح با هدف جا‌به‌جایی مسافران و بهره‌گیری از تكنولوژی روز و پیشرفته جهان برای اولین بار در خاورمیانه احداث شده است و به طور قطع در توسعه صنعت گردشگری و گسترش قطارهای برقی سریع‌السیر نقش اساسی خواهد داشت.

با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی استان اصفهان و وجود مراكز مهم صنایع فولاد، پالایشگاه و جاذبه‌های مهم گردشگری، احداث راه‌آهن سریع‌السیر قم-اصفهان از اقدامات مهم در این استان تلقی می‌شود و با توجه به اولویت بیشتر احداث راه‌آهن بین شهرهای قم و اصفهان در حال حاضر احداث این مسیر در اولویت قرار گرفته است.

‌وجود ایستگاه‌های قطار پرسرعت در مركز شهر و دسترسی ساده به آن توسط شهروندان، می‌تواند نیاز به استفاده از بزرگراه‌های دور افتاده و فرودگاه‌ها را كه خود موجب پراكندگی آلودگی در شهرها می‌شود، كاهش دهد.

فرج اله رجبی عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این‌ باره می‌گوید: ‌سرعت‌دهی به‌ اجرای پروژه‌های قطار‌ سریع‌السیر و احداث خطوطی برای این قطارها، باید‌ در رأس‌ برنامه‌های دولت در بخش حمل‌ونقل ریلی قرار گیرد‌.

وی افزود: ساخت راه‌آهن برای قطارهای سریع‌السیر ‌و استفاده از این قطارها‌ نتایج مثبتی را در همه زمینه‌های زیست محیطی، مصرف انرژی، ایمنی بالا و از این قبیل دا‌رد.

نماینده مردم شیراز خاطر نشان كرد: اجرای راه‌آهن سریع‌السیر در كشور، نقطه آغاز ورود فناوری‌های نوین ریلی‌ است كه می‌توان با استفاده از تجربیات آن، مناطق مختلف كشور را به این شبكه و سیستم متصل كرد و سهم انواع مدل‌های حمل‌ونقلی را به سمت ریل‌ سوق داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ehsankhalegifar۰۹۸۷ @ gmail. com 0 0

    با سلام برای کاهش تلفات بالای جاده ای ایران قطار سریع السیر یکی از راه های کاهش ان هست اما نکته ای دارم اینکه در خاورمیانه این راه اهن تهران اصفهان اولین سریع السیر هست بیشتر یک نوع شعار هست همین الان ترکیه چند هزار کیلومتر راه آهن برقی و سریع السیر دارد عربستان در حال ساخت هست عمان امارات همینطور یعنی ما جزو چهارم یا پنجم هستیم تازه اگر این طرح افتتاح شود راه آهن برقی تهران مشهد فقط ده سال هست کلنگ خورده دریغ از شروع اجرایی ان!! زمان دارد به سرعت میگذرد و وقت میگذرد الان همین راه اهن برقی تهران مشهد حتی اگر پنج سال بعد افتتاح شود با توجه به اینکه الان فقط قطارهای بالای ۲۵۰ کیلومتر برساعت سریع السیر میگویند انزمان یک راه اهن کند رو محسوب میشود راه آهن سریع السیر تهران اصفهان هم معلوم نیست استاندارد خط چقدر است اوایل ۳۵۰ میگفتند دو سال بعد ۳۰۰ همین امسال هم مدیر سابق راه اهن سرعت ۲۵۰ را! کل خلط مبحثهم این است هر فناوری زمانی دارد اگر بموقع در زمان خود استفاده نشود ان فناوری منسوخ و تاریخ گذشته میشود الان راه اهن ۲۰۰ در جهان شوخی هست و راه اهن چین و ژاپن در حال امتحان راه اهن ۶۰۰ کیلومتر در ساعت هستند حال ما باید براساس شرایط روز جهان پیش برویم اگر میخواهیم هاب ترانزیت منطقه و کاهش تلفات به زیر ۵۰۰۰ نفر برسد