| کد خبر: 113764 |

مدیر سرمایه‌گذاری سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مطرح کرد

مشکل آب و زمین مانع توسعه تاسیسات گردشگری در مشهد

تین‌نیوز| مدیر سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مهمترین دلایل و موانع توسعه تاسیسات و طرح‌های گردشگری در حال حاضر و در آینده دو مقوله سخت‌افزاری آب و زمین است.
 

حسن زمانی با بیان این که موانع متعددی بر سر راه سرمایه‌گذاران گردشگری در مشهد وجود دارد، اظهار کرد: برخی از این موانع ملی و برخی استانی هستند؛ مهمترین دلایل و موانع توسعه تاسیسات و طرح‌های گردشگری در حال حاضر و در آینده دو مقوله سخت‌افزاری آب و زمین و در حوزه نرم‌افزاری، تعدد حکمرانی و مراکز تصمیم‌گیر سرمایه‌گذاریست.

وی با بیان این که سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دارای چند خاصیت است، افزود: اراضی مورد درخواست این بخش بسیار زیاد و بزرگتر از سایر بخش‌هاست، مثلا در استانداردهای بین‌المللی استاندارد تاسیسات گردشگری برون شهری با تراکم زیاد را 300 تا 600 هکتار تعیین کردند و سازمان جهانی جهانگردی در دستورالعمل‌های خود برای گردشگری ورزشی 200 هکتار، پارک‌ها 70 هکتار، فعالیت‌های آبی 30 هکتار را استاندارد تعیین کرده که این موضوع در طرح‌های بالادست مورد لحاظ قرار نگرفته است.

مدیر سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: موضوع بعدی آب‌بر بودن و نیاز بسیار زیاد مجموعه‌های گردشگری به آب است و اساسا خود گردشگران از میانگین 120 لیتر تا 300 لیتر در روز آب‌ مصرف می‌کنند و فضای سبز و مجموعه‌های ذکر شده آب فراوانی را مصرف می‌کنند که باتوجه به توان محیطی دشت مشهد و اقلیم استان، این موضوعات مانع جدی و اساسی در این حوزه است.

وی افزود: مانع دیگر به بخش نرم‌افزاری و مقرراتی بر می‌گردد که در سطح ملی تدوین شده است و ادارات کل باید از آن پیروی کنند. به همین دلیل جمع‌بندی و یکپارچه کردن نظرات کلیه دستگاه‌ها در این رابطه امر مشکلیست که نهایتا منجر به طولانی شدن مسیر شده است.

زمانی گفت: برای حل این مشکل تدابیری در استان درنظر گرفته شده است و ستادی تحت عنوان "ستاد خدمات سرمایه‌گذاری استان" راه‌اندازی شد. همچنین رویکرد این اداره کل حرکت به سمت الکترونیکی کردن مسیرهای سرمایه‌گذاریست تا بتوانیم منجر به ایجاد شفافیت و کوتاه شدن مسیر سرمایه‌گذاری شویم.

وی با اشاره به سیمای کلی گردشگری مذهبی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در استان اظهار کرد: به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان جهان، مشهد مورد احترام مسلمانان اقصی نقاط عالم است و سالانه بیش از 25 میلیون زائر و توریست داخلی و خارجی رهسپار این شهر مقدس می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه در افق 1404 میزان مسافران سالانه مشهد به بیش از 40  میلیون زائر و مسافر خواهد رسید، یادآور شد: اکنون علاوه بر 2500جاذبه گردشگری موجود در استان، 273 اثر تاریخی، فرهنگی، جاذبه طبیعی، مذهبی، تجاری و جاذبه درمانی و پزشکی در استان به منظور جلب سرمایه‌گذار آماده شده است و شاهراه‌های ارتباطی نظیر جاده ابریشم و جذابیت‌های کویری، رباط‌ها و کاروانسراهای بین راهی در این استان وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر مشاهیری همچون فردوسی، خیام و عطار، وجود موزه‌های بزرگ و برخورداری از بزرگترین موزه کشور و 10 درصد از موزه‌های کشور، برخورداری از بیش از 29 منطقه نمونه گردشگری در سطح بین‌المللی، ملی، استانی و محلی نشانه‌ای دیگر از وجود سرشار جاذبه‌های گردشگری و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در این استان است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.