| کد خبر: 113322 |

معاون شهردار تهران خبر داد

منتفی شدن ساخت ۲۰طبقه هتل در ویلای نمازی

تین‌نیوز|   معاون شهرسازی شهرداری تهران از منتفی شدن ساخت ساختمانی 20طبقه در ویلای نمازی بر اساس طرح تفصیلی خبر داد.
 

مهندس پژمان پشمچی زاده با اشاره به  خبر خروج ویلای نمازی از ثبت آثار ملی و صدور مجوز 20 طبقه‌ برای آن  با بیان اینکه مجوز صادر شده در کمیسیون ماده 5 در سال 91 با ابلاغ طرح تفصیلی جدید از نظر قانونی دیگر ملاک عمل نیست و مالک فعلاً پروانه فعالی برای تخریب و نوسازی در این زمین ندارد، گفت: با رأی نهایی مرجع قضائی عطف به تصمیمات پیشین سازمان میراث فرهنگی که این اثر را از شمول آثار ثبت شده ملی خارج کرده، این امکان را برای مالک فراهم می‌نماید که درخواست مجوز جدیدی براساس پهنه بندی طرح تفصیلی برای تخریب و نوسازی ارائه دهد.

وی افزود: البته شهرداری تهران فعلاً در برابر صدور مجوز مقاومت می‌کند تا شاید سازمان میراث فرهنگی از این فرصت استفاده کند و برای ثبت اضطراری این بنای تاریخی مجدد اقدام کند. البته با شرایط فعلی حق درخواست پروانه برای مالک محفوظ است و در صورت درخواست مالک این موضوع بر اساس ضوابط طرح تفصیلی جدید و پهنه این زمین تصمیم گیری خواهد شد؛ به این ترتیب قطعاً بارگذاری بلند مرتبه روی این زمین منتفی بوده؛ اما احتمال تخریب آن باقی است.

گلایه از کم کاری سازمان میراث فرهنگی در مورد ویلای نمازی
معاون شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا در سال 91 کمیسیون ماده 5 چنین جوازی را صادر و به تخریب این بنا رسمیت داده است؟ گفت: از نظر اصولی با شما درباره اشتباه بودن این تصمیم همدلم؛ اما توجه کنید که قانون وظایف را در شهر تقسیم و تفویض اختیار کرده است. شما هیچگاه از دولت توقع قانون گذاری و از مجلس توقع اقدام اجرایی را ندارید چون وظایف دو نهاد شفاف و تقسیم شده است.

درباره آثار ارزشمند و تاریخی هم قانون گذار تعیین تکلیف کرده است. مرجع قانونی تعیین ساختمان‌های با ارزش و تحت حفاظت با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. 
وی افزود: موضوع ساخت هتل در این زمین هم با پیگیری همین نهاد (سازمان میراث فرهنگی) در کمیسیون ماده پنج طرح و به آن نتیجه رسیده است.سوابق موافقت‌های این نهاد با خروج از ثبت و ساخت هتل روی این زمین در رسانه‌ها منتشر شده است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن بازه زمانی با تمرکز بر همین وجه گردشگری خود تمایل جدی به ساخت این هتل داشته است و حتی دوستانی که در آن دوره مسئولیت داشته‌اند نقل می‌کنند، پیگیری این نهاد برای دریافت این مجوز در کمیسیون ماده پنج بسیار جدی و تاثیر گذار بوده است.

پشمچی زاده با بیان اینکه اصولا سازمان میراث فرهنگی می تواند  برای دفاع از آثارتاریخی به نحو موثرتری عمل کند گفت: چه در این موارد و چه در مسائل کلی‌تری چون ارائه لیست کامل آثار تاریخی به  شهرداری برای انعکاس در لایه‌های اطلاعاتی طرح تفصیلی که آسیب‌های خلاء چنین اطلاعاتی  را در تخریب خانه توران شاهد بودیم.  به نظر می‌بایست وجوه و خلاءهای قانونی صیانت از آثار تاریخی توسط این نهاد به درستی بررسی و بازنگری لازم صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه اتفاقاً معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، در مصاحبه‌ای جبران این موضوع را از شهرداری مطالبه کردند و گفته‌اند درخواستی به شهرداری برای خرید این ملک فرستاده‌اند. گفت: من تا این لحظه چنین درخواستی را  دریافت نکرده‌ام و البته معتقدم نهاد میراث فرهنگی باید در این زمینه تحرک بیشتری از خود نشان دهد.

سازمان میراث فرهنگی یک نهاد حاکمیتی است و نمی‌تواند با ارجاع به تغییر مدیران تبعات این تصمیم را پیگیری نکند. ضمن اینکه پس از اخذ تصمیمات جدید در میراث فرهنگی که در سه سال و نیم گذشته صورت گرفته شاهد تحرک جدی در این زمینه نبوده‌ایم.

پشمچی‌زاده با بیان اینکه پرونده ویلای نمازی و عدم تعیین حریم مصوب برای خانه رهنما هم مصادیقی از این رکود است، گفت: پس از چند سال از ابلاغ طرح تفصیلی هنوز در انتظار انجام وظایف سازمان میراث برای تکمیل لایه آثار با ارزش هستیم و متاسفانه این تعلل‌ها موجب وقایعی چون تخریب خانه توران شد .

وی در مورد تخریب خانه  توران نیز گفت: در ماجرای خانه توران هم شهرداری با اعزام اکیپ‌های شهربان و توقف چند روزه فرایند تخریب سعی کرد برای سازمان میراث زمان بخرد تا با شکایت جلوی این تخریب را بگیرد؛ اما در پایان مشخص شد خبر ثبت اضطراری این اثر واقعیت نداشته و سازمان میراث پیگیری های بعدی را متوقف کرد.

درباره خرید ویلای نمازی هم گمان می‌کنم این درخواست از شهرداری صحیح نباشد؛ شهرداری تا الان بسیاری از خانه‌های تاریخی شهر را خریداری و مرمت کرده است و در منطقه 1 نیز باغ‌های متعددی را خریداری کرده است. از این نظر هرچند این اقدامات از وظایف اصلی شهرداری تهران نبوده و به نیابت از سازمان میراث فرهنگی انجام شده است، بار مالی سنگینی به شهرداری تحمیل کرده است.

به همین دلیل اینجانب دوشنبه گذشته در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری پیشنهاد خرید این بنا را با معاون محترم وزارت راه و شهرسازی مطرح کردم و مشخصاً درخواستم این بود که از محل اعتبارات بازآفرینی شهری که در اختیار آن وزارتخانه است این کار انجام شود.

وی با اشاره به گلایه حکیمی پور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر از رفتار دوگانه شهرداری تهران در برخورد با بناهای تاریخی نیز گفت: بنابراین مقاومت‌های تا به امروز ما، برای صیانت از ویلای نمازی با همیاری اعضای محترم شورا از جمله آقای پیرهادی میسر شده است؛ حضور اعضای این نهاد مهم می‌تواند در حفظ و حراست از میراث شهرمان کمک شایانی کند.

پشمچی‌زاده با بیان اینکه پس از تخریب خانه توران قول راه اندازی سامانه‌ای مردمی برای گزارش ساختمان‌های با ارزش و در معرض خطر را داده‌ایم گفت: این سامانه که در معاونت معماری و شهرسازی به نام ثابا (ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند) نام نهاده شده است از نظر نرم افزاری آماده شده و در حال آزمون و تجهیز سخت افزاری است و  در دو هفته آینده آدرس اینترنتی این سامانه به اطلاع شهروندان خواهد رسید.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.