| کد خبر: 113205 |

هجمه‌های سیاسی راه‌آهن

تین‌نیوز|  راه‌آهن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش های حمل‌ونقل کشور هفته‌های گذشته درگیر حاشیه‌های زیادی ناشی از برخورد دو قطار در منطقه «هفت خوان» شاهرود شد، حادثه ای که 48 کشته و تعدادی مصدوم بر جای گذاشت و منجر به استعفای مدیرعامل راه‌آهن شد. اگر چه بررسی حادثه از سوی تیمی مجرب و با دستور رئیس‌جمهور انجام شد و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی و نهادهای مربوطه داده شد، اما به‌نظر می‌رسد حواشی سیاسی این ماجرا هنوز پایان نیافته و قرار است برخی جناح‌ها با رفتارها و نگرش‌ها سیاسی به این موضوع بهره‌ای هر چند ناچیز از این اتفاق ببرند. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل مستعفی راه‌آهن نیز در مراسم تودیع خود و معارفه مدیرعامل جدید از نگاه سیاسی و سیاست‌زدگی به موضوع برخورد دو قطار و عذرخواهی و استعفای خودش انتقاد کرد و گفت: متاسفانه فضای اخلاقی در کشور به قدری سیاسی شده است که هر اقدامی در کشور سیاسی تلقی می‌شود. مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونانش در راه‌آهن انجام شد.
 
آخوندی: موفقيت‌های راه‌آهن تحت‌الشعاع سانحه غم‌بار قرارگرفت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش راه‌آهن در صدر برنامه‌های این وزارتخانه در دولت یازدهم قرار دارد، گفت: با وجود دشواری‌های اقتصادی سال‌های اخیر، در بخش راه‌آهن اتفاق‌های مثبت بسیاری رخ داده و هدف اصلی من قرار گرفتن صنعت راه‌آهن در صدر برنامه‌های اين وزارتخانه بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن تبریک ایام ربیع المولود اظهار کرد: در دو هفته گذشته روزگار سختی بر سطح ملی و استان آذربایجان شرقی و هموطنان آذری و کسانی که در سانحه غم‌بار جان باختند یا مصدوم شدند گذشت و تمام فشار این مراسم بر دوش راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی بود. وی با تاکید بر اینکه امیدوارم بتوانیم با آنچه در دست داریم برای بهبود و ارتقای شرایط گام برداریم، اظهارکرد: همواره بر این باور بودم و هستم که مسوولان باید در برابر مردم متواضع باشند و در برابر قصورهای شخصی و قصورهای سازمانی که رخ می‌دهد از مردم پوزش بخواهند و به همین دلیل من از مردم بابت این سانحه غم‌بار پوزش خواستم.

آخوندی گفت:‌ زمانی که مسوولیت وزارت راه و شهرسازی را پذیرفتم از آقای پورسیدآقایی برای مسوولیت در شرکت راه‌آهن دعوت کردم،‌ هدف من این بود که بتوانیم با حضور نخبگان، راه‌آهن را در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم و از کوچک‌ترین اقدامی هم دریغ نکردیم. وی با بیان اینکه در طول این مدت در دوران خشکسالی منابع مالی قرار داشتیم و زمانی که این مسوولیت را پذیرفتیم مشکلات بسیاری در این حوزه با منابع بسیار کم وجود داشت، گفت:‌تلاش ما در این مدت این بود که بتوانیم صنعت راه‌آهن را در تمام سطوح مورد بازسازی ساختاری قرار دهیم. وی تاکید کرد: در این مدت به تمام موضوعات مربوط به راه‌آهن ورود پیدا کردیم. وی با اشاره به عملکرد موفق پورسیدآقایی در شرکت راه‌آهن گفت: چه می‌توان کرد که دست سرنوشت این طور رقم زد که تمام فعالیت‌های راه‌آهن در این مدت تحت شعاع یک سانحه غم بار قرار گرفت و کمتر دیده شد.

آخوندی با اشاره به اقداماتی که در طول سه سال گذشته در راه‌آهن انجام شده گفت: چه در حوزه توسعه زیرساخت و چه در حوزه به‌سازی خطوط و چه در جهت توسعه خطوط و در حوزه اتصال شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی آسیا اقدامات موثری در طول سه سال گذشته انجام شد و همچنین اقداماتی هم در بخش اتصال تمام استان‌ها به شبکه ریلی انجام دادیم. وی افزود: برای انتقال فناوری و به کارگیری‌آی تی در راه‌آهن و مدرن کردن راه‌آهن و ورود فناوری‌های جدید اقدامات قابل قبولی را شاهد بودیم. وی ادامه داد: در طول مدت سه سال گذشته مفهوم جدیدی از قطارهای حومه‌ای تعریف کردیم و معتقد بودیم که هیچ راهکاری به اندازه توسعه قطارهای حومه‌ای نمی‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد. آخوندی با تشکر از مدیریت پورسیدآقایی در راه‌آهن در طول سه سال گذشته اظهار کرد: آقای محمدزاده را در جریان کار شناختم و ایشان را یک فرد مصمم، متدین و با تخصص دیدم. وی افزود: اطمینان دارم راه‌آهن در دور مدیریتی جدید هم دوران درخشانی خواهد داشت و در جهت خدمت به مردم موفق عمل خواهد کرد.
 
پورسیدآقایی: ادامه حضورم به راه‌آهن ضرر می‌زد

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل پیشین شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه سیاست‌های جدید برای انقلاب ریلی هزار کار و پروژه را کلید زد، بر مسوولیت‌های مدیران در قبال مسائل تاکید کرد و گفت: تمام مدیران باید در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود پاسخگو باشند و خطای خود را بپذیرند. وی در این مراسم اظهار کرد: هنگامی که سیاست‌های جدید و تدبیر انقلاب ریلی مطرح شد در تمام زمینه‌ها هزار کار و پروژه شروع شد که از جمله آن می‌توان به افزایش سرعت و ظرفیت اشاره کرد. وی افزود: طبیعی است با افزایش سرعت قطار و همزمان رفع تمام موانع افزایش سرعت و کاهش زمان سیر قطار تهران- مشهد به کمتر از ۱۰ ساعت، نقش عوامل اجرایی در راه‌آهن بیش از پیش زیاد می‌شود و هر خطایی عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد کرد. پورسیدآقایی با بیان اینکه اگر ظرفیت مسیر اضافه نمی‌شد و هر نیم ساعت با سرعت ۱۲۰ کیلومتر سیر انجام می‌شد در صورت وقوع حادثه مشابه شدت حادثه کمتر می‌شد. به دلیل سرفاصله کوتاه‌تر و سرعت بیشتر احتمال وقوع حادثه وجود دارد که این اتفاق بنا به همین دلایل و البته خطای انسانی رخ داده است. معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تصور نمی‌کردم ابعاد یک خطا به این میزان فاجعه ایجاد کند؛ اما تحمل فشار از جانب سیستم برای انجام تمام کارها در آن واحد برای من مشخص بود. وی با تاکید بر اینکه ایمنی نباید فدای افزایش ظرفیت شود بیان کرد: مدیران، مسوول عملکرد زیردستان خود هستند و به‌طور طبیعی تمام مدیران باید در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود حداقل پاسخگو باشند و خطای خود را بپذیرند. به گفته پورسیدآقایی فرمول استعفای ساده و بسیار روشن بود، زیرا به‌دلیل حجم بالای کار یک خطا منجر به بروز حادثه شد و به‌طور طبیعی باید مسوولیت این حادثه را می‌پذیرفتم.

معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فضای اخلاقی در کشور به حدی سیاسی شده که هر اقدامی در کشور با نگاه سیاسی مواجه می‌شود. پورسیدآقایی با اشاره به اظهارات مختلف در فضای مجازی درخصوص استعفای خویش گفت: موضوع استعفا بسیار ساده و طبیعی بود؛ به‌طوری که قبل از من وزیر راه و شهرسازی استعفای خود را تنظیم کرده بود و به دلیل اینکه شخص وزیر مسوولیت سازمان‌های مختلف را برعهده دارد؛ در نتیجه بنده به‌عنوان مسوول مستقیم راه‌آهن باید از سمت خویش استعفا می‌دادم؛ بنابراین هیچ‌یک از مطالب مبنی بر سیاسی بودن استعفای بنده صحت ندارد. برهمین اساس وزیر راه و شهرسازی با خواهش اینجانب و جمعی از دوستان موافقت کردند که استعفا ندهند. وی تاکید کرد: باید به سمت جامعه‌ای اخلاق مدار و خارج از تفسیر و بهره‌برداری سیاسی حرکت کنیم. پورسیدآقایی تصریح کرد: من موافق استعفای مدیران پس از وقوع هر حادثه نیستم، بلکه استعفا باید بستگی به حجم و ابعاد مختلف حادثه داشته باشد. مدیرعامل پیشین شرکت راه‌آهن ادامه داد: ادامه حضور بنده به راه‌آهن ضرر می‌زد؛ زیرا اقدامات طیف‌های مختلف با ایجاد یک فضای سیاسی کاری سعی کردند راه‌آهن را دستاویز مقاصد سیاسی کنند و بنده به خاطر اینکه از لطمه خوردن راه‌آهن و حمله کردن به آن جلوگیری کنم از سمت خود استعفا دادم.
 
محمدزاده: ضریب سلامت ATC برابر با ۹۹/۸ درصد است

مدیرعامل راه‌آهن گفت: در برنامه ششم توسعه احکامی در نظر گرفته‌شده که اگر میسر شود قابلیت تغییر و اصلاح اساسنامه وجود دارد و مهم‌ترین نکاتی که در ذهن تمام مسوولان راه‌آهن می‌گذرد این است که تحت یک سازمان یکپارچه و در یک قالب استخدامی و همکاری مشغول فعالیت باشند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سعید محمدزاده در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل شرکت راه‌آهن در جمع خبرنگاران اظهارکرد: خوشبختانه طی سال‌های گذشته با همفکری تمام نخبگان ریلی کشور در داخل و خارج از دولت برنامه جامع حمل‌ونقل ریلی تدوین شده است و امیدوارم خداوند کمک کند تا ما بتوانیم به اهداف این برنامه که آرمان بسیار ارزشمندی است دست پیدا کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تعداد گزارش‌های اعلامی از سوی سیستم ATC تصریح کرد: از روز روشن شدن این سیستم در اسفند ۹۳ تا امروز ضریب سلامت سیستم ATC بالای ۹۹/۸ درصد است و تمام اطلاعات ثبتی در سیستم و مستندات دفتری ما در ادارات مختلف مناطق برای اثبات در دسترس است.

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه از ۸ ماه اول امسال و نزدیک یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار عملیات این سیستم، حدود ۴هزار هشدار اعلام کرده گفت: تمام این هشدارها در جهت رعایت ایمنی سیستم ریلی بوده است و باید توجه داشت که ۴هزار هشدار به کاربران داده‌شده و نباید این تصور را داشت که هشدارها بابت خرابی سیستم بوده است. محمدزاده گفت: سیستم ATC در ۵ خط مترو در حال فعالیت است و این نشان‌دهنده ضرورت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است که ثمرات آن شامل حال کشور است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه توسعه سیستم‌های هوشمند در شبکه ریلی کشور گفت: در سراسر کشور چند مرکز ctc ازجمله مرکز شاهرود، یزد و جنوب فعال است و در خصوص ATC امیدواریم بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان تمام خطوط راه‌آهن را به سیستم ATC مجهز کنیم. این مجموعه اطلاعات از این سیستم و جزئیات آن در یک جلسه کامل توسط بنده ارائه خواهد شد. مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اظهاراتی مبنی بر بروز خطا در سیستم ATC تصریح کرد: در مهندسی ایمنی چیزی به نام عادت وجود ندارد. نکته بعدی این است که نوع گزارش‌ها نه بر اساس دیدن مستندات، بلکه بر اساس شنیده‌ها است.

در بدترین حالت طی یک ماه با بدترین وضعیت نهایت ۳۰۰ کیلومتر از ۳ میلیون کیلومتر سیر یک قطار با ATC است بر این اساس ۵۰ زوج قطار در حال عبور هستند. محمدزاده با بیان اینکه «سیستم ATC دارای بالاترین استانداردها است» تاکید کرد: نوع بیان‌ها مستند به گزارش‌های موجود باشد نه آنچه بیان می‌شود و شنیده می‌شود. وی یادآور شد: درصورت باز شدن اتاق «رله» در زمان بررسی اتاق «اینتر لاک» باید چراغ‌ قرمز شود که مبنی بر خرابی سیستم نیست. بنابراین اگر فردی در زمان انجام عملیات نگهداری CTC در اصطلاح خارج کردن CTC از مدار توسط دوربین شخصی یا موبایل فیلمبرداری می‌کند و در هنگام پخش اعلام می‌کند که CTC اشکال دارد نباید تحت‌تاثیر قرار گرفت، بلکه باید به مستندات و واقعیت‌ها توجه کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    اینکه میگن حوادثدر جهان عادی هست لطفا به میزان جابجایی ژاپن و المان نگاه کنند در سال ۱ میلیارد مسافر جابجا میکنند ما در ایران با رقم ناچیز ۲۰ میلیون در سال دچار حادثه میشویم یعنی از نرم جهانی هم بالاتر است تلفات ریلی که باید اصلاح بشود اگر ما میخواهیم شهرسازی ریل پایه سرلوحه خود قرار بدهیم و و حداقل جابجایی مسافر را برای کاهش تلفات جاده ای ده برابر یا ۲۰ برابر کنیم باید میزان نظارت ها و سیستم های کنترلی هم جهش یابند باید راه اهن توی ایران الویت اول حمل و نقل شود از رییس راه اهن درخواست دارم برای افزایش چند برابر جابجایی ها مسافری تلاش و برنامه ریزی کنند الان ما در سال ۱۷۰۰۰ کشته میدهیم و ۲۰ درصد ناخالص ملی کشورمان نابود میشود باید راه آهن با ایفای نقش و افزایش سهم جابجایی ها این تلفات به زیر ۴۰۰۰ نفر کاهش برساند و حداقل به کشور هم جمعیت خود ترکیه در منطقه برسیم مطمئنا سرمایه‌گذاری در راه اهن با این نوع دید کاهش تلفات جاده ای یک نوع ارزش افزوده هست با سود بالا اگر توجه شود