| کد خبر: 112446 |

عثمانی:

اثری از کوچک سازی دولت در بودجه ۹۶ نیست

تین‌نیوز| عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اثری از موضوع کوچک سازی دولت در لایحه بودجه سال ۹۶ دیده نمی شود به دلیل اینکه کوچک سازی دولت با کاهش هزینه های جاری ممکن می شود.

 
محمدقسیم عثمانی درخصوص نکات مثبت و منفی بودجه سال 96 گفت: ارائه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت در مهلت قانونی یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال 96 است.

نماینده مردم بوکان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:با توجه به اینکه فرصت کافی برای بررسی لایحه بودجه 96 وجود دارد،زمینه برای این موضوع فراهم شده که بیشتر به بررسی بودجه شرکت های دولتی پرداخته شود تا زمینه برای بروز اتفاقاتی مانند پرداخت حقوق های غیرمتعارف در این شرکت ها فراهم نشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: زمان کافی که برای بررسی بودجه 96 این امکان را فراهم کرده تا درکمیسیون و کمیته های تخصصی ملاحظات قانونی درتدوین بودجه لحاظ و نقاط ضعف بودجه رفع شود.

واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی در بودجه 96 نکته مثبتی است
عثمانی در تشریح نکات مثبت بودجه سال 96 ادامه داد: موضوع واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی در بودجه می تواند به رونق فعالیت های بخش خصوصی که با مسئله رکود دست به گریبان است، منتهی شود که نتیجه آن ایجاد اشتغال و بهره برداری سریع تر از طرح ها است و شرایط را برای استفاده مردم از این طرح ها در زمینه های عمرانی و سرمایه گذاری فراهم می کند.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درخصوص ضعف های بودجه سال 96 افزود: منابع پیش بینی شده برای بودجه سال 96 با عملکرد بودجه ای در سال 95 متناسب نیست؛به طور مثال با گذشت حدود 9 ماه از سال جاری، پرداخت در زمینه هزینه های عمرانی تقریبا صفر است، بنابراین با چه اطمینانی این موضوع بیان می شود که حدود بیش از 62 هزار میلیارد تومان هزینه های عمرانی سال آینده خواهد بود.

انتقاد از نحوه ی تخصیص بودجه های عمرانی
عثمانی ادامه داد: در بودجه ها شرایطی فراهم است که دولت ها با فرآیند تخصیص می توانند به هر صورتی که می خواهند عمل کند البته منظور تنها این دولت نیست و این روند از دولت های گذشته وجود داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: موضوع مذکور باعث می شود که دولت ها به هر صورت که می خواهند درآمدها را پیش بینی کنند و هر چه محقق شد به همان نسبت هزینه ها را انجام دهند.

عثمانی گفت:تجربه بیانگر این است که معمولا دولت ها برحسب ضرورت،اول هزینه های جاری را پرداخت می کنند و در آن صورت برای انجام هزینه های عمرانی، تقریبا چیزی باقی نمی ماند و عملا تخصیصی در این موضوع صورت نمی گیرد.
وی درخصوص واگذاری شرکت های دولتی گفت: رکود حاکم براقتصاد باعث می شود که بورس نیز از رونق چندانی برخوردار نباشد و با احتساب این موضوع پیش بینی می شود، دولت برای واگذاری شرکت ها از طریق بورس و فروش سهام،به دلیل کمبود نقدینگی در جامعه، با مشکل روبرو  شود.

این عضوهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود:اثری از موضوع کوچک سازی دولت در لایحه بودجه سال 96 دیده نمی شود؛به دلیل اینکه کوچک سازی دولت با کاهش هزینه های جاری ممکن می شود،بنابراین در زمان رشد هزینه های جاری،دولت فربه تر می شود.

 
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.