| کد خبر: 112389 |

با حذف ریال از پول ملی، دولت می‌خواهد با تورم چه کند؟

تین‌نیوز| وبلاگ سیده فاطمه مقیمی-چهارشنبه ظهر به‌یک‌باره روی خروجی تمام خبرگزاری‌ها خبری مهم قرار گرفت. خبری که می‌گفت دولت تصمیم گرفته تومان را به‌جای ریال به‌عنوان پول ملی کشور قرار دهد و از این به بعد ریال از مراودات اقتصادی حذف خواهد شد. از همین رو من فکر می‌کنم که یک‌دفعه و ناگهانی و بدون برنامه قبلی اعلام کردن حذف صفر از پول ملی، غافلگیرانه بوده است.
 

 البته که حتماً اقتصاددانان این مساله را بررسی کرده‌اند. اما به‌هرحال حذف صفر از پول ملی نشان‌دهنده این است که ارزش پول ملی کشور افت کرده است. اما باید برای این حذف بررسی‌های زیادی انجام شود، حتی می‌شود از بعد روان‌شناختی هم روی آن کار کرد و تاثیرات اجتماعی آن را موردبررسی قرارداد.

بااین‌حال نباید فراموش کرد که سناریوی حذف صفر از پول ملی، سناریویی است که در دیگر کشورها در طول تاریخ اتفاق افتاده است. کشور ترکیه در همسایگی ایران هم در چند سال اخیر همین اقدام را در نظام پولی کشورش انجام داد. اما آنچه مسلم است، این است که مساله ای که باعث می‌شود کشورها به حذف صفر از پول ملی‌شان روی بیاورند، ماجرای تورم است. اما در زمینه تبدیل ریال به تومان، شاید بیشتر بعد فرهنگی و استفاده عرف جامعه از تومان مطرح باشد.

به‌هرحال ماجرای اصلی این است که دولت با شرایط تورم می‌خواهد چه‌کار کند و چه سناریویی برای بعدازآن دارد. به همین دلیل شاید حذف صفر به‌ظاهر مطلوب باشد اما دل‌نگرانی این‌که شاید در آینده تورم به شکل افسارگسیخته ایجاد شود وجود دارد.

مساله بعدی این است که دولت‌مردان قبل از اعلام یک‌مرتبه‌ای این خبر می‌توانستند با فعالان و کارشناسان مشورت بیشتری انجام دهند. به همین دلیل هم‌الان پیش‌داوری‌ها به وجود می‌آید. به همین دلیل باید قبل از اعلام آن مشورت گرفته می‌شد. به این شکل اتفاقی افتاد که در چند سال گذشته هم رخ می‌داد. مانند بحث یارانه‌ها که یک‌مرتبه رخ داد و بعد موردبحث و بررسی قرار گرفت. این در حالی است که اگر قبلاً با اقتصاددانانی که بیشتر به بدنه دولت نزدیک هستند این مساله مطرح می‌شد شاید راهکاری‌های بهتری برای این‌چنین تصمیم‌گیری‌هایی بیان می‌شد.

بنابراین بهتر بود قبل از این تصمیم‌گیری، نظرسنجی از جامعه انجام می‌شد. به اعتقاد من اگر این نظرسنجی رخ می‌داد، وضعیت تصمیمات اقتصادی بهبود پیدا می‌کرد. بنابراین الان هم مانند همیشه تنها می‌توانیم بگوییم که ان‌شاءالله دولت تصمیم درستی گرفته باشد. البته که شاید تصمیم درست باشد و تنها یکسری صیقل‌کاری نیاز باشد انجام شود.

از طرفی هم اگر دولت قصد حذف ریال را داشت می‌توانست در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این مساله را مطرح می‌کرد. مگر گفته نمی‌شود که اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است، پس چرا این موضوع مطرح نشده است. اما بااین‌حال ما موفقیت دولت و اقتصاد خوب و روان و اجرای درست اقتصاد مقاومتی را خواستار هستیم و امیدواریم این اقدام دولت بهترین گزینه باشد که انتخاب‌شده است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.