آغاز تعمیر کشتیهای VLCC از تیرماه ۹۴ در بندرعباس
تین نیوز | سالهاست صنایع دریایی کشور در انتظار تکمیل زیرساختهای عظیمی است که بعنوان حوضهای خشک تعمیر و ساخت کشتیهای غولپیکر در بندرعباس شناخته شدهاند. شرکت کشتیسازی عظیم گسترش هرمز متولی این پروژه است. دکتر مهدی سیف که از اواخر سال گذشته از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به مدیرعاملی این شرکت انتخاب شده؛ اعتقاد دارد این پروژه در بخشی از کار متوقف و در بخشهای دیگر بسیار کند شده بود. با این حال، او امیدوار است در صورت تخصیص مناسب اعتبارات اولین کشتیها در تیرماه 94 در این یارد تعمیر شوند. متن گفتوگوی مارین نیوز با مدیرعامل شرکت
عظیم گسترش هرمز و عضو هیأت مدیره ایزوایکو بدین شرح است:
* سابقه تشكیل واهداف اصلی از تأسیس شركت عظیم گسترش هرمز چه بود و تا قبل از تعیین شما بعنوان مدیرعامل، چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته بود؟
با تشكر از جنابعالی و انجمن مهندسی دریایی ایران. از ابتدای طرح مجتمع كشتیسازی در بندرعباس، ساخت و تعمیر شناورهای كوچك و بزرگ مدنظرقرارگرفته بود. درمقاطع متعدد زمانی بعلل مختلف ازجمله كمبود بودجه، تغییراتی در محتوا و نیز در زمان طراحی و اجرا پدید آمده است. در حال حاضر شركت كشتیسازی عظیم گسترش كه مستقیما زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، مسؤولیت كامل اتمام طرح و نیز آغاز بهره برداری را از طرف سازمان گسترش برعهده دارد.
* اهمیت و ضرورت در اختیار داشتن حوضهای خشك در منطقه بندرعباس برای كشورچیست؟ ابعاد و طراحی آنها به چه صورت است و امكان ساخت و تعمیر چه شناورهایی در چه ابعادی را فراهم خواهد ساخت؟
در اوایل دهه 80 نیز بنده مسؤولیت طرح حوضها را برعهده داشتم. در چند سال اخیر بعلت كمبود بودجه، سازمان گسترش تصمیم گرفته است كه طرح را در 2 فاز ادامه دهد. در فاز اول هر دو حوض تعمیرات و نوسازی و كلیه متعلقات و پمپخانه، 3 دستگاه جرثقیل زرافهای،ساختمان اداری و... را تكمیل تا ازاین مجموعه كلا جهت تعمیرات شناورهای بزرگ استفاده شود و درفاز دوم، تكمیل طرح با ساخت كارگاههای خط تولید، جرثقیل 1000 تن و اسكله انجام شود. منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یكی از موقعیتهای منحصربهفرد بوده كه محل عبور روزانه حدود 13 فروند از بزرگترین نفتكشهای دنیاست. از این موقعیت كشورهایی نظیر
دبی و بحرین و همچنین اخیرا كشورعمان، با جذب تعمیرات این كشتیها بهرهبرداری زیادی كردهاند. ما باتوجه به مشكلاتی كه در روند ایجاد این امكانات داشتهایم؛ عملا فرصتهایی را از دست دادهایم كه امیدوارم بتوانیم جبران كنیم. درخصوص ساخت كشتی هم ما همواره بازاری دائمی حداقل جهت تأمین كشتیهای مورد نیاز خودمان داریم كه باید آنها را تأمین كنیم. ابعاد حوض تعمیرات 5,14*80*375 و حوض نوسازی 5,14*80*475 متر است. با تكمیل این حوضها ما توانایی تعمیر بزرگترین كشتیهای نفتكش و حمل گاز و سایر كشتیها را خواهیم داشت و در صورت انجام فاز 2 درچند سال آینده كه احداث كارگاهها، تجهیزات و
ماشینآلات خط تولید و نیز نصب جرثقیل 1000 تن است، توانایی ساخت همان سایز كشتیها را هم خواهیم داشت.
*درحال حاضر، آخرین وضعیت حوضها به چه صورت است؟ روند نظارت بازرسان و عملكرد مهندسین مشاور در این پروژه به چه صورت است؟ آیا شركتها یا مشاوران خارجی در پروژه مشاركت داشته یا دارند؟
طراحی اولیه و موارد فنی حوضها توسط مشاور آلمانی انجام گرفت و ادامه آن توسط مشاور ایرانی طرح انجام گرفته است. درحال حاضر، طبق برنامه ریزی كه با توافق سازمان گسترش و نوسازی انجام دادهایم؛ مقرر شده كه انشاءالله با تكمیل پمپخانه تا آبان ماه سال جاری، حوض تعمیرات آمادگی پذیرش كشتی جهت تعمیرات كشتیهای كوچك را داشته باشد. چرا كه تا آن موقع لایروبی محوطه جلوی حوضها انجام نخواهد گرفت. البته طبق همین برنامه ریزی مقرر است كه با اتمام لایروبی و اجرای پروژههای احداث تأسیسات هوای فشرده، لوله كشیهای مربوط به آب وآتش نشانی و سایر موارد، حوضها در تیرماه 94 آمادگی
جهت پذیرش كشتیهای VLCC را پیدا كنند.
* برای تكمیل هر یك از حوض های ساخت و تعمیر در حال حاضر چه میزان اعتبار لازم است و سازمان گسترش و مجموعه دولت چه برنامه واقداماتی جهت تامین اعتبار آن صورت دادهاند؟
خوشبختانه دراوایل سال جاری با همت مسؤولین محترم سازمان گسترش ونوسازی، به خصوص آقای مهندس شافعی، رئیس وقت هیأت عامل سازمان، برنامه ارائه شده شركت پس از بررسیهای زیاد مورد تصویب قرار گرفت و تاكنون نیز طبق همان برنامه مصوب، نقدینگی تأمین شده است. امیدوارم كه با ادامه این روند و طبق این برنامه و با تأمین مابقی نقدینگی موردنیاز، ما هم بتوانیم طبق برنامه ارائه شده به سازمان، اجرای بخشهای مختلف طرح را به سرانجام رسانیده و در تاریخهای توافق شده با سازمان آغاز بهرهبرداری ازحوضها را جشن بگیریم.
* آیا پس از تكمیل حوضها، بهره برداری آن در اختیار شركت عظیم گسترش خواهد بود و یا به متقاضیان و شركتهای كشتیرانی و كشتی سازی واگذار خواهد شد؟
درحال حاضر، مسؤولیت بهره برداری مستقیما بر عهده خود شركت عظیم گسترش است و برنامهریزیهای لازم جهت بازاریابی وانجام مقدمات آن، تكمیل كادر مدیریتی و نیروی انسانی و سایر موارد شروع شده است. به موازات، مذاكراتی با كشتیرانی جمهوری اسلامی ونفتكش جهت مشاركت یا همكاری در پروسه بهرهبرداری درحال انجام است. همچنین با چندین شركت خارجی شناخته شده درحال مذاكره جهت استفاده ازتجربیات آنها هستیم. درخصوص موضوع مشاركت دادن كشتیرانیهای داخلی در مدیریت و بهره برداری از یاردها وبخصوص در مورد نتیجه این نوع مشاركت درشركت پرشیا هرمز، در جای خود میتوان مباحثی مثبت یا منفی
را مطرح کرد. همانطوركه می دانید بنده علاوه بر مدیرعامل شركت كشتیسازی عظیم گسترش، عضو هیأت مدیره شركت ایزوایكو هستم و در خصوص نتایج این نوع مشاركت، مفید یا مضر بودن آن دارای نقطه نظراتی هستم كه در جای خود قابل بحث است.
* تاكنون چه اقداماتی جهت بازاریابی و اخذ سفارش های كار برای مجموعه انجام گرفته یا در دستوركار قرار دارد؟
همانگونه كه ذكرشد و توافق لازم با سازمان گسترش صورت گرفته، مقرر شده كه در دو مقطع آبان ماه سال جاری و تیرماه 94 یارد به بهره برداری برسد. درمقطع آبان ماه سال جاری فقط حوض تعمیرات قابل استفاده خواهد بود كه با توجه به عدم انجام لایروبی آبنمای مجتمع، كشتیهای كوچك را میتوانیم بپذیریم؛ اما در مقطع تیرماه 94 با انجام لایروبی و نیز اجرای تأسیسات موردنیاز، تعمیرات شناورهای VLCC را میتوانیم داشته باشیم. مذاكرات خوبی با شركت ملی نفتكش و نیزكشتیرانی جمهوری اسلامی داریم و امیدوارم با همت مدیران عامل این دو شركت، شروع همكاری كشتیرانیهای ما در بهرهبرداری از این پروژه
ملی بنام این دو بزرگوار رقم بخورد و در حقیقت بخشی ازاین باقیات الصالحات نصیب آنها شود. این شروع كار خواهد بود و قطعا بازاریابی نباید فقط محدود به داخل باشد.
* با توجه به وابستگی دومجموعه عظیم گسترش و ایزوایكو به ایدرو، رابطه حقوقی و تعامل دو مجموعه به چه شكل تعریف شده است؟ آیا حوضها پس از تكمیل به ایزوایكو ملحق خواهد شد؟
شركت كشتی سازی عظیم گسترش به لحاظ مدیریتی و مسؤولیتی 100 درصد زیرنظرسازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران قراردارد. سهام عظیم گسترش متعلق به ایزوایكو است؛ ولی عظیم گسترش مستقیما توسط سازمان گسترش مدیریت میشود. این دو مجموعه در بهرهبرداری ازامكانات موجود در مجتمع، قطعا مشتركات و تعاملاتی باهم دارند.
* از زمان برعهده گرفتن مدیرعاملی شركت دراواخر سال گذشته، چه اقداماتی را صورت داده و چه برنامه هایی را در دستوركار دارید؟
در یك مجموعه یا پروژهای كه در بخشهایی كاملا متوقف و در بخشهایی هم روند اجرایی كند شده است، راهاندازی و فعال كردن مجدد آنها خودش پروژهای میشود كه توان اجرایی و مالی بالایی را صرف خود خواهد كرد. رفع معضلات با پیمانكاران و مشاوران و تغییر دیدگاههای آنها درخصوص نحوه جوابگویی به پروژه، رفع مشكلات نقدینگی و نیز بالابردن روحیه مدیران و پرسنل از عمده فعالیتهایی است كه در همان ابتدا باید انجام میشد تا به مرور بتوان كارها را به جریان انداخت. در حال حاضر بحمدالله غیراز چند مورد كه هنوز مشكلاتی با پیمانكار داریم، معضلات پروژه برطرف و به موازات طبق
برنامهریزیهای انجام شده، بازاریابی جهت پذیرش كشتی در تاریخهای ذكرشده درحال انجام است. در پایان امیداوارم كه با هدایت مناسب سازمان گسترش ونوسازی و با همكاری مدیران عامل شركتهای كشتیرانی و نفتكش شاهد آغاز تعمیرات كشتیهای بزرگ دركشورمان باشیم تا با این مقدمات و با بازاریابی درمنطقه و سایر نقاط شاهد جذب بخشی از بازار خارجی تعمیرات كشتیهای بزرگ نیزدر كشورمان باشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.