| کد خبر: 10880 |

آغاز تعمیر کشتی‏های VLCC از تیرماه ۹۴ در بندرعباس

تین نیوز |  سال‏هاست صنایع دریایی کشور در انتظار تکمیل زیرساخت‏های عظیمی است که بعنوان حوض‏های خشک تعمیر و ساخت کشتی‏های غول‏پیکر در بندرعباس شناخته شده‏اند. شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز متولی این پروژه است. دکتر مهدی سیف که از اواخر سال گذشته از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به مدیرعاملی این شرکت انتخاب شده؛ اعتقاد دارد این پروژه در بخشی از کار متوقف و در بخش‏های دیگر بسیار کند شده بود. با این حال، او امیدوار است در صورت تخصیص مناسب اعتبارات اولین کشتی‏ها در تیرماه 94 در این یارد تعمیر شوند. متن گفت‏وگوی مارین نیوز با مدیرعامل شرکت عظیم گسترش هرمز و عضو هیأت مدیره ایزوایکو بدین شرح است: 
 
* سابقه تشكیل واهداف اصلی از تأسیس شركت عظیم گسترش هرمز چه بود و تا قبل از تعیین شما بعنوان مدیرعامل، چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته بود؟
با تشكر از جنابعالی و انجمن مهندسی دریایی ایران. از ابتدای طرح مجتمع كشتی‏سازی در بندرعباس، ساخت و تعمیر شناورهای كوچك و بزرگ مدنظرقرارگرفته بود. درمقاطع متعدد زمانی بعلل مختلف ازجمله كمبود بودجه، تغییراتی در محتوا و نیز در زمان طراحی و اجرا پدید آمده است. در حال حاضر شركت كشتی‏سازی عظیم گسترش كه مستقیما زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، مسؤولیت كامل اتمام طرح و نیز آغاز بهره برداری را از طرف سازمان گسترش برعهده دارد.
 
* اهمیت و ضرورت در اختیار داشتن حوض‏های خشك در منطقه بندرعباس برای كشورچیست؟ ابعاد و طراحی آنها به چه صورت است و امكان ساخت و تعمیر چه شناورهایی در چه ابعادی را فراهم خواهد ساخت؟
در اوایل دهه 80 نیز بنده مسؤولیت طرح حوض‏ها را برعهده داشتم. در چند سال اخیر بعلت كمبود بودجه، سازمان گسترش تصمیم گرفته است كه طرح را در 2 فاز ادامه دهد. در فاز اول هر دو حوض تعمیرات و نوسازی و كلیه متعلقات و پمپخانه، 3 دستگاه جرثقیل زرافه‏ای،ساختمان اداری و... را تكمیل تا ازاین مجموعه كلا جهت تعمیرات شناورهای بزرگ استفاده شود و درفاز دوم، تكمیل طرح با ساخت كارگاه‏های خط تولید، جرثقیل 1000 تن و اسكله انجام شود. منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یكی از موقعیت‏های منحصربه‏فرد بوده كه محل عبور روزانه حدود 13 فروند از بزرگترین نفتكش‏های دنیاست. از این موقعیت كشورهایی نظیر دبی و بحرین و همچنین اخیرا كشورعمان، با جذب تعمیرات این كشتی‏ها بهره‏برداری زیادی كرده‏اند. ما باتوجه به مشكلاتی كه در روند ایجاد این امكانات داشته‏ایم؛ عملا فرصت‏هایی را از دست داده‏ایم كه امیدوارم بتوانیم جبران كنیم. درخصوص ساخت كشتی هم ما همواره بازاری دائمی حداقل جهت تأمین كشتی‏های مورد نیاز خودمان داریم كه باید آنها را تأمین كنیم. ابعاد حوض تعمیرات 5,14*80*375 و حوض نوسازی 5,14*80*475 متر است. با تكمیل این حوض‏ها ما توانایی تعمیر بزرگترین كشتی‏های نفتكش و حمل گاز و سایر كشتی‏ها را خواهیم داشت و در صورت انجام فاز 2 درچند سال آینده كه احداث كارگاه‏ها، تجهیزات و ماشین‏آلات خط تولید و نیز نصب جرثقیل 1000 تن است، توانایی ساخت همان سایز كشتی‏ها را هم خواهیم داشت.
 
*درحال حاضر، آخرین وضعیت حوض‏ها به چه صورت است؟ روند نظارت بازرسان و عملكرد مهندسین مشاور در این پروژه به چه صورت است؟ آیا شركت‏ها یا مشاوران خارجی در پروژه مشاركت داشته یا دارند؟
طراحی اولیه و موارد فنی حوض‏ها توسط مشاور آلمانی انجام گرفت و ادامه آن توسط مشاور ایرانی طرح انجام گرفته است. درحال حاضر، طبق برنامه ریزی كه با توافق سازمان گسترش و نوسازی انجام داده‏ایم؛ مقرر شده كه انشاءالله با تكمیل پمپخانه تا آبان ماه سال جاری، حوض تعمیرات آمادگی پذیرش كشتی جهت تعمیرات كشتی‏های كوچك را داشته باشد. چرا كه تا آن موقع لایروبی محوطه جلوی حوض‏ها انجام نخواهد گرفت. البته طبق همین برنامه ریزی مقرر است كه با اتمام لایروبی و اجرای پروژه‏های احداث تأسیسات هوای فشرده، لوله كشی‏های مربوط به آب وآتش نشانی و سایر موارد، حوض‏ها در تیرماه 94 آمادگی جهت پذیرش كشتی‏های VLCC را پیدا كنند.
 
* برای تكمیل هر یك از حوض ‏های ساخت و تعمیر در حال حاضر چه میزان اعتبار لازم است و سازمان گسترش و مجموعه دولت چه برنامه واقداماتی جهت تامین اعتبار آن صورت داده‏اند؟
خوشبختانه دراوایل سال جاری با همت مسؤولین محترم سازمان گسترش ونوسازی، به خصوص آقای مهندس شافعی، رئیس وقت هیأت عامل سازمان، برنامه ارائه شده شركت پس از بررسی‏های زیاد مورد تصویب قرار گرفت و تاكنون نیز طبق همان برنامه مصوب، نقدینگی تأمین شده است. امیدوارم كه با ادامه این روند و طبق این برنامه و با تأمین مابقی نقدینگی موردنیاز، ما هم بتوانیم طبق برنامه ارائه شده به سازمان، اجرای بخش‏های مختلف طرح را به سرانجام رسانیده و در تاریخ‏های توافق شده با سازمان آغاز بهره‏برداری ازحوض‏ها را جشن بگیریم.
 
* آیا پس از تكمیل حوض‏ها، بهره برداری آن در اختیار شركت عظیم گسترش خواهد بود و یا به متقاضیان و شركت‏های كشتیرانی و كشتی‏ سازی واگذار خواهد شد؟
درحال حاضر، مسؤولیت بهره برداری مستقیما بر عهده خود شركت عظیم گسترش است و برنامه‏ریزی‏های لازم جهت بازاریابی وانجام مقدمات آن، تكمیل كادر مدیریتی و نیروی انسانی و سایر موارد شروع شده است. به موازات، مذاكراتی با كشتیرانی جمهوری اسلامی ونفتكش جهت مشاركت یا همكاری در پروسه بهره‏برداری درحال انجام است. همچنین با چندین شركت خارجی شناخته شده درحال مذاكره جهت استفاده ازتجربیات آنها هستیم. درخصوص موضوع مشاركت دادن كشتیرانی‏های داخلی در مدیریت و بهره برداری از یاردها وبخصوص در مورد نتیجه این نوع مشاركت درشركت پرشیا هرمز، در جای خود می‏توان مباحثی مثبت یا منفی را مطرح کرد. همانطوركه می دانید بنده علاوه بر مدیرعامل شركت كشتی‏سازی عظیم گسترش، عضو هیأت مدیره شركت ایزوایكو هستم و در خصوص نتایج این نوع مشاركت، مفید یا مضر بودن آن دارای نقطه نظراتی هستم كه در جای خود قابل بحث است.
 
* تاكنون چه اقداماتی جهت بازاریابی و اخذ سفارش‏ های كار برای مجموعه انجام گرفته یا در دستوركار قرار دارد؟
همانگونه كه ذكرشد و توافق لازم با سازمان گسترش صورت گرفته، مقرر شده كه در دو مقطع آبان ماه سال جاری و تیرماه 94 یارد به بهره برداری برسد. درمقطع آبان ماه سال جاری فقط حوض تعمیرات قابل استفاده خواهد بود كه با توجه به عدم انجام لایروبی آبنمای مجتمع، كشتی‏های كوچك را می‏توانیم بپذیریم؛ اما در مقطع تیرماه 94 با انجام لایروبی و نیز اجرای تأسیسات موردنیاز، تعمیرات شناورهای VLCC را می‏توانیم داشته باشیم. مذاكرات خوبی با شركت ملی نفتكش و نیزكشتیرانی جمهوری اسلامی داریم و امیدوارم با همت مدیران عامل این دو شركت، شروع همكاری كشتیرانی‏های ما در بهره‏برداری از این پروژه ملی بنام این دو بزرگوار رقم بخورد و در حقیقت بخشی ازاین باقیات الصالحات نصیب آنها شود. این شروع كار خواهد بود و قطعا بازاریابی نباید فقط محدود به داخل باشد.
 
* با توجه به وابستگی دومجموعه عظیم گسترش و ایزوایكو به ایدرو، رابطه حقوقی و تعامل دو مجموعه به چه شكل تعریف شده است؟ آیا حوض‏ها پس از تكمیل به ایزوایكو ملحق خواهد شد؟
شركت كشتی ‏سازی عظیم گسترش به لحاظ مدیریتی و مسؤولیتی 100 درصد زیرنظرسازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران قراردارد. سهام عظیم گسترش متعلق به ایزوایكو است؛ ولی عظیم گسترش مستقیما توسط سازمان گسترش مدیریت می‏شود. این دو مجموعه در بهره‏برداری ازامكانات موجود در مجتمع، قطعا مشتركات و تعاملاتی باهم دارند.
 
* از زمان برعهده گرفتن مدیرعاملی شركت دراواخر سال گذشته، چه اقداماتی را صورت داده و چه برنامه ‏هایی را در دستوركار دارید؟
در یك مجموعه یا پروژه‏ای كه در بخش‏هایی كاملا متوقف و در بخش‏هایی هم روند اجرایی كند شده است، راه‏اندازی و فعال كردن مجدد آنها خودش پروژه‏ای می‏شود كه توان اجرایی و مالی بالایی را صرف خود خواهد كرد. رفع معضلات با پیمانكاران و مشاوران و تغییر دیدگاه‏های آنها درخصوص نحوه جوابگویی به پروژه، رفع مشكلات نقدینگی و نیز بالابردن روحیه مدیران و پرسنل از عمده فعالیت‏هایی است كه در همان ابتدا باید انجام می‏شد تا به مرور بتوان كارها را به جریان انداخت. در حال حاضر بحمدالله غیراز چند مورد كه هنوز مشكلاتی با پیمانكار داریم، معضلات پروژه برطرف و به موازات طبق برنامه‏ریزی‏های انجام شده، بازاریابی جهت پذیرش كشتی در تاریخ‏های ذكرشده درحال انجام است. در پایان امیداوارم كه با هدایت مناسب سازمان گسترش ونوسازی و با همكاری مدیران عامل شركت‏های كشتیرانی و نفتكش شاهد آغاز تعمیرات كشتی‏های بزرگ دركشورمان باشیم تا با این مقدمات و با بازاریابی درمنطقه و سایر نقاط شاهد جذب بخشی از بازار خارجی تعمیرات كشتی‏های بزرگ نیزدر كشورمان باشیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.