| کد خبر: 10867 |

معاون سازمان توسعه تجارت کشورخواستارتقویت مناطق آزاد تجاری وصنعتی شد

تین نیوز | معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران بر ضرورت تقویت توانمندی های مناطق آزاد تجاری و صنعتی تاکید کرد.
ˈمیر ابوطالب بدریˈ روز چهارشنبه در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گیلان که با هدف بررسی مسیر ترانزیتی چین - قزاقستان - ایران در رشت برگزار شد، افزود: جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، یکی از مهم ترین اهداف این سازمان است.
 
وی ادامه داد: با توجه به قابلیت ها و زمینه های توسعه ای ، بسیاری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کشور استقبال فراوانی دارند.
 
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: با بررسی کارشناسانه در مزیت های مسیر ترانزیتی چین - قزاقستان - انزلی، می کوشیم سهم صادرات و واردات استان گیلان را از میانگین کشوری افزایش دهیم.
 
وی توانمندی های گیلان را موقعیتی منحصر بفرد عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی محصولات تولیدی و صنعتی استان و دارا بودن مرزهای خاکی و آبی با کشورهای بزرگ و پرجمعیت حاشیه دریای خزر، باید از این ظرفیت ها به طور بهینه استفاده شود.
 
بدری تصریح کرد: در این راستا کارگروهی تخصصی به منظور پژوهش در زمینه ارائه راهکارهای افزایش روابط تجاری و بازرگانی و توسعه صادرات تشکیل خواهد شد.
 
معاون برنامه ریزی استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به گستره وسیع تولیدات صنعتی و کشاورزی استان گفت: هم اکنون دو و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ، بیش از دو میلیون تن سیمان و بیش از چهار میلیون تن محصولات فولادی در گیلان تولید می شود.
 
ˈمحمدحسین اصغریانˈ افزود: مجموع تولیدات صنعتی و کشاورزی استان گیلان بیش از 9 میلیون تن است و با احتساب نصف تولید مواد اولیه این محصولات در داخل کشور، نیازمند ایجاد زیرساخت های حمل و نقل از جمله راه آهن و توسعه ظرفیت بنادر و کشتیرانی برای تأمین نیمی دیگر از این نیازمندی ها هستیم.
 
وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه تعاملات تجاری و صادراتی نیازمند مطالعات علمی و پژوهشی در ارائه راهکارها هستیم.
 
وی همچنین با اشاره به مزیت های ژئوپلتیکی و استراتژیکی گیلان تصریح کرد: به رغم مزیت های تجاری استان، متأسفانه از مزایای مراودات تجاری با کشور روسیه و کشورهای همسود (CIS) مغفول مانده ایم.
 
اصغریان با اشاره به افزایش سه تا چهار برابری قیمت محصولات کشاورزی و مرکبات تولیدی استان در بازارهای کشور روسیه گفت: نیاز است تا با همکاری سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی و اتحادیه بازرگانان راهکارها و زمینه های عملی در جهت بازاریابی و تجاری سازی تولیدات صنعتی و محصولات کشاورزی استان فراهم شود.
 
وی کمک به شناساندن قوانین گمرکی و تجاری، شناخت فرهنگ و زبان و نیازهای بازارهای روسیه و کشورهای همسود را از جمله ملزومات اساسی برای توسعه ی صادرات عنوان کرد.
 
اصغریان ابراز امیدواری کرد که با همکاری سازمان توسعه تجارت، نیازمندی های علمی و مادی دستیابی به بازارهای این کشورها فراهم شود.
 
وی تصریح کرد: با شناخت دقیق و بررسی تمامی جوانب اقتصادی، امنیتی و فرهنگی مسیر ترانزیتی چین - قزاقستان - انزلی، واردات کالا از این کشور و انجام صادرات مجدد از ایران نقش بسزایی در توسعه و افزایش درآمدهای تجاری استان گیلان و کشور خواهد داشت.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری نمایشگاه های تخصصی در حوزه های مختلف صنعتی و تولیدی در سال گذشته گفت: اعزام هیأت تجاری به کشور گرجستان، آفریقای جنوبی ، روسیه و آستراخان و ... از جمله اقدامات توسعه تجارت خارجی استان طی سال گذشته بوده است.
 
ˈعلی منتظریˈ بررسی اموری مانند عوامل کاهش واردات و افزایش صادرات، پیگیری موضوع اخذ عوارض یک در هزار برای دارندگان کارت بازرگانی، امکان سنجی ایجاد نمایشگاه فرش دستباف در آستراخان روسیه، پایش زیرساخت های ایجاد نمایشگاه دائمی چای در لاهیجان را از جمله مسائل مورد بررسی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان عنوان کرد.
 
وی همچنین بررسی چالش های حمل و نقل جاده ای و علل کاهش حمل و نقل کالا به سایر استان ها، پیگیری کاهش توقف کانتینرهای صادراتی از 15 روز به پنج روز، پیگیری اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی از محل صندوق توسعه ملی و بررسی چگونگی اعطای تسهیلات به صادرکنندگان نمونه استان را از دیگر مسائل مورد بررسی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان ذکر کرد.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: هم اکنون ثبت سفارش کالا در کمتر از یک روز در استان انجام می شود.
 
وی با اشاره به برنامه های کارگروه توسعه تجارت خارجی گیلان در سالجاری گفت: در صورت موافقت سازمان توسعه تجارت ، هیأت تجاری این استان به کشورهای آلمان، چین، اسلوونی، مالزی و افغانستان اعزام و نیز همایش رایزنان عراق، افغانستان، آذربایجان، گرجستان و تاجیکستان نیز برگزار خواهد شد.
 
منتظری همچنین با اشاره به استیجاری بودن محل نمایشگاه فعلی استان گیلان، خواستار حمایت سازمان توسعه تجارت خارجی در واگذاری، آماده سازی و بهره برداری از نمایشگاه دائمی و بین المللی در مرکز استان شد.
 
در این نشست مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی نیز گفت: در برخی از کشورها فعالیت شرکت هایی با هدف مدیریت صادرات، عامل موفقیت تجارت و صادرات آنها می باشد.
 
ˈرضا مسرورˈ افزود: مدیریت صادرات و نیازسنجی بازارهای تجاری، امری تخصصی است و یک تولیدکننده به تنهایی نمی تواند از عهده این امر مهم برآید.
 
وی تصریح کرد: در این راستا اولین شرکت مدیریت صادرات در منطقه آزاد انزلی به زودی به ثبت خواهد رسید.
 
مسرور با اشاره به صادرات کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی ، مواد معدنی، آهن و فولاد، ماشین آلات صنعتی، قطعات الکترونیکی، انواع ماشین آلات و مواد غذایی از چین به کشور قزاقستان گفت: یکی از مسیرهای اقتصادی برای چین به عنوان تولیدکننده قوی در بازارهای جهانی در انجام روابط تجاری و انجام صادرات مجدد، بهره مندی از منطقه آزاد انزلی است.
 
وی اضافه کرد: انجام صادرات از طریق بندرانزلی با هزینه ای معادل نیمی از هزینه صادارتی به بندرهای جنوبی کشور انجام می شود.
 
در این نشست مدیران دفاتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه، اروپا و آمریکا و کشورهای همسود (CIS) سازمان توسعه تجارت ایران نیز حضور داشتند.
 
ارائه راهکارهای علمی و عملی ، شناساندن قوانین تجاری و گمرکی و قوانین بانکی کشور روسیه به بازرگانان و تجار گیلان با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی و سازمان اقتصاد و دارایی گیلان از جمله مهم ترین مصوبات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.