| کد خبر: 10864 |

تاسیس سازمان توسعه و عمران سواحل جنوب امری ضروری است

تین نیوز | استاندار هرمزگان گفت: تاسیس سازمان توسعه و عمران سواحل جنوب که ناظر بر مجریان طرح توسعه باشد، یک امر ضروری است.
 جاسم جادری عصر چهارشنبه در همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دوم دریایی ولایت در بندر جاسک، افزود: استان ساحلی هرمزگان با دارا بودن 71 هزار کیلومتر مربع به عنوان نهمین استان پهناور و یکی از استراتژیک ترین استان کشور به شمار می رود.
 
وی با بیان اینکه هرمزگان تنها استان کشور است که مرز مشترک با سواحل مکران دارد، اظهار کرد: طول سواحل استان هرمزگان 2 هزار 238 کیلومتر است که سبب شده تا این استان طولانی ترین مرز آبی در کشور را داشته باشد.
 
عالی ترین مقام دولت در استان هرمزگان تصریح کرد: شهرستان جاسک به عنوان پهناور ترین شهرستان استان، دارای طولانی ترین ساحل می باشد اما تراکم جمعیت این شهرستان در استان کم است.
 
جادری خاطرنشان کرد: سواحل مکران و جاسک به آب های ازاد و اقیانوس هند مشرف است و  این فضا در تصمیمات ملی، فراملی و حتی مطنقه ای تاکنون نقش کمرنگی داشته است در حالی که نمی توان از نقش موثر شهرستان جاسک در حوزه شیلات با وجود دریای خلیج فارس و رودخانه جگین غافل شد.
 
استاندار هرمزگان با بیان اینکه جاسک 13 هزار نفر جمعیت دارد، اضافه کرد: جمعیت شهر نشینی در شهرستان جاسک 23 درصد است که این میزان در استان هرمزگان 50 درصد و در کشور 72 درصد است و در این عرصه شهرستان جاسک نیازمند توجه بیشتری است.
 
وی ادامه داد: توسعه توانمندی انسانی در این شهرستان از ویژگی خاص برخوردار است زیرا توانمندی نیروی انسانی می تواند بر پویایی و رشد منطقه بیافزاید در حالی که جمعیت کم و بیکار از عوامل تهدید به حساب می آید.
 
جادری با بیان اینکه باید جمعیت جاسک 5 برابر افزایش یابد تا به وضعیت نرمال برسد، تصریح کرد:  افزایش جمعیت نیازمند مدیریت صحیح است زیرا در غیر این صورت به یکی از چالش های اساسی تبدیل خواهد شد و اگر این افزایش به خوبی مدیریت نشود، منطقه دچار مشکلات سیاسی – اجتماعی و غیره می شود.
 
وی با اشاره به اینکه از مهمترین برنامه های طرح توسعه ای شهرستان جاسک، خط لوله انتقال گاز به عمان، تاسیس پالایشگاه و پتروشیمی است، تصریح کرد: تجربه عسلویه نشان می دهد، توسعه اقتصادی به تنهایی باعث می شود که به توسعه فرهنگی یکسان نگریسته نشود.
 
استاندار هرمزگان با بیان اینکه ملاحظات زیست محیطی باید در طرح توسعه سواحل مکران رعایت شود، خاطرنشان کرد: دستیابی آزاد مردم به سواحل جاسک یک اصل اجتناب ناپذیر است.
 
وی ادامه داد: احداث بزراگراه بندرعباس-چابهار، توسعه بخش کشاورزی و ملاحظات زیست محیطی از موارد مهم توسعه ساحل مکران در جاسک است و ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی زیر ساخت های عمرانی قدرت ورود پیدا کند.
 
جادری با اشاره به اینکه بدون تائید استاندار هیچ طرحی در جاسک قابلیت اجرایی شدن ندارد و امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: در این راستا تاسیس سازمان توسعه و عمران سواحل جنوب که ناظر بر مجریان طرح توسعه باشد، یک امر ضروری است.
 
وی در پایان انتقال دبیرخانه توسعه ساحل مکران از وزارت دفاع به وزارت راه و شهرسازی را امری ضروری دانست و عنوان کرد: به هر میزان که در این منطقه فعالیت داشته باشیم، حق نداریم بر مردم منت گذاشته و رفتارمان با مردم باید به گونه ای باشد که آن ها را ولی نعمت خود بدانیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.