| کد خبر: 108306 |

مشاور کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک عنوان کرد؛

◄ دیوار تعرفه‌ها در ایران بلند است

تین‌نیوز| مشاور کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک گفت: باید تعرفه‌های گمرکی روی کالاها کاهش پیدا کند چرا که مهم‌ترین عوامل قاچاق همین تعرفه‌های بالاست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، آنوش رهام در گفتگو با خبرنگار تین‌نیوز با اشاره به این تصمیم که کشتیرانی‌ها می‌توانند 10 درصد تعرفه‌ها را تغییر بدهند گفت: مشخص نیست با چه هدفی 10 درصد تبیین شده یا چه استانداردی دارد. من شخصا استانداردی برای این تغییرات متصور نیستم. می‌تواند 15 درصد باشد یا 5 درصد باشد.

او افزود: کشتیرانی در این زمینه نمی‌تواند مدیریت کند. احتمال دارد این محدودیت را ایجاد کرده باشند که صاحبان کالا و برخی از افراد که قصد دارند با جابه‌جایی تعرفه، تعرفه‌های کمتر را بپذیرند، به راحتی نتوانند این کار را بکنند.

رهام با اشاره به الکترونیکی شدن سیستم گمرکی گفت: در حال حاضر با الکترونیکی‌شدن سیستم شرایط بهتر می‌شود. به هر حال این اطلاعات باید تبادل شود. صاحب کالا هم باید بداند که اگر قرار است در سطح وسیعی کالایش را اظهار کند در مراحل بعد هم این کار را به درستی انجام بدهد.

او همچنین به سواستفاده دلالان در گمرک اشاره کرد و افزود: از آنجایی که در این حوزه دلالی زیاد است و افرادی هستند که اساسا کارگزار امور گمرکی نیستند اما دارند در برخی از گمرکات این تشریفات را با استفاده از کارت‌های ایثار- مصرف و خیلی چیزهای دیگر انجام می‌دهند، می‌توان گفت آنها هستند که مدیریت می‌کنند و صاحب کالا بر اساس گفته آنها عمل می‌کند . ضروری است که این مسائل را مدیریت کنیم.  در نتیجه وقتی نظارت دقیق‌تر شود همه چیز روشن‌تر خواهد بود.

مشاور کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک از محدودیت‌ها و دشواری‌های فرایند گمرکی سخن به میان آورد و گفت: واقعا در برخی موارد نمی‌توان همه چیز را در بارنامه مشخص کرد. تعداد کالا زیاد است توضیحات زیاد است و جا برای نوشتن اینهمه نیست. باید از طریق شرکت‌های بازرسی در مبدا ماهیت کالا تایید شود و کالا به گمرک بیاید. چون گمرک می‌خواهد در اصل این موضوع را به شرکت‌های بازرسی در داخل و خارج از کشور واگذار کند.

او با یادآوری حجم قابل توجه قاچاق در کشور، این مسائل را در راستای شفاف‌سازی و امن‌تر کردن فرایند گمرکی دانست و گفت: همه این تلاش‌ها در راستای این است که یک برنامه نظام‌مند وجود داشته باشد که امکان خلاف‌گویی و خلاف واقع اظهارکردن کالا کاهش پیدا کند. در کشوری که این حجم سنگین قاچاق وجود دارد باید راهکارهایی هم باشد برای اینکه جلوی آن را بگیرد.

رهام همچنین به تعرفه‌ها در کشور امارات اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم با کشورهای دیگر مقایسه کنیم اساسا الزامی ندارد. در کشوری مثل امارات تعرفه همه کالاها، ماخذ آن 5 درصد است. تعرفه‌ها البته متفاوت است. اما از نظر حقوق گمرکی و ورودی، الزامی ندارد که بخواهد خلاف واقع اظهار کند.

مشاور کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک  گفت: در اطراف ما کمتر کشوری هست که دیوار تعرفه‌اش مثل ما بلند باشد. باید تعرفه‌های گمرکی روی کالاها کاهش پیدا کند چرا که مهم‌ترین عوامل قاچاق همین تعرفه‌های بالاست.
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با سلام، نام صحیح ایشان «آنوش رحام» است! با تشکر از زحماتتان، نسخه مفصل تر این صحبت ها رو در روزنامه دنیای خودرو خواندم… لطفا اون رو هم منتشر کنید. جالب بود