| کد خبر: 108284 |

جزئیات دیدار وزیر‌ اقتصاد ترکیه با وزیر راه و شهرسازی ایران؛

تاکید بر امنیت حمل‌ونقل و تکمیل خطوط ریلی بین ایران و ترکیه

تین‌نیوز| عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه ضمن تاکید بر تکمیل اتصالات ریلی بین ایران و ترکیه، مهم‌ترین ابزار برای توسعه تجارت را توسعه حمل‌ونقل دانست و گفت: ایران خواستار آن است که اقداماتی انجام شود که ایمنی حمل‌ونقل در مسیر ترکیه ارتقا پیدا کند.
 

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه ملاقات کرد و دو کشور در خصوص تسهیل روابط حمل‌ونقلی یکدیگر به بحث و گفت‌وگو نشستند.

عباس آخوندی در این دیدار تأکید کرد که مهم‌ترین ابزار برای توسعه تجارت توسعه حمل‌ونقل است و گفت: باید بتوانیم به روان‌سازی حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور بپردازیم تا اینکه بتوانیم از این مسیر به توسعه تجارت برسیم.

وی تسهیل عبور و مرور مرزی را مهم‌ترین راهکار دانست و با اشاره به مشکلاتی از قبیل صف‌های طولانی کامیون‌ها که ناشی از دیب زنی و توقف در مرز است، گفت: هم‌چنین تفاوت قابل‌توجه قیمت سوخت در ترکیه و ایران باعث توقف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز شده است و از طرفی ناامنی‌های اخیر در ترکیه باعث توقف سیر قطارهای مسافری ما به ترکیه شده است.

آخوندی با اعلام اینکه سیر قطارهای باری ما به ترکیه هم چنان ادامه دارد، به دو خبر تأسف‌بار به آتش کشیده شدن کامیون‌های ترانزیتی ایرانی و کشته شدن یک راننده اشاره کرد و گفت: ایران خواستار آن است که اقداماتی انجام شود که ایمنی حمل‌ونقل در مسیر ترکیه ارتقا پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین در خصوص اتصالات ریلی بین ایران و ترکیه بخصوص بر اتصال ریلی محور بازرگان به خط ریلی قارص در ترکیه و هم‌چنین تکمیل دور دریاچه وان تأکید داشتند.

نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار با اظهار تأسف از اتفاقات رخ‌داده گفت: یکی از اقدامات مهم ترکیه این خواهد بود که در مسیر عبوری کامیون‌های ترانزیتی باید ایمنی با استاندارد بین‌المللی حاکم باشد.

در این دیدار هم‌چنین طرف ترک بر ورود و مشارکت بیشتر در پروژه‌های زیربنایی ایران تأکید کرد که مبنا و بستر آن نیازمند به برقراری روابط بانکی است.

بر اساس اعلام وزیر اقتصاد این کشور، وزارت اقتصاد مسئول نهادهای بانکی و مالی دولتی ترکیه است و حتماً این تسهیلات و روان‌سازی را انجام خواهد داد که راه را برای ورود پیمانکاران ترک باهدف مشارکت در پروژه‌های زیربنایی ایران هموار کند.

وزیر اقتصاد ترکیه هم چنین خواستار آن شد که ترکیه بتواند سهمی را در تکمیل زیربناهای حمل‌ونقل در ایران داشته باشند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ehsankhalegifar۰۹۸۷ @ gmail. com 0 0

    راه آهن تبریز بازرگان قارص خیلی با اهمیت هست چرا بخاطر اینکه شهر بازرگان آذریهای شیعه و شهر قارص هم آذری شیعه هستند که امنیت ریلی مطمئنا از راه اهن رازی که از مناطق اکراد که با دولت مرکزی مشکل دارند خیلی بیشتر است دومین مزیتش این خط ریلی بطور پیوسته از ایران تا استانبول میرود درحالیکه خط رازی باید در دریاچه وان با کشتی ادامه مسیر میداد سومین مزیت ترکیه خط برقی استامبول قارص درحال احداثهست و ارتباط با ان یعنی افزایش سرعت ترانزیت چهارمین مزیت این خط اهن از مناطق علوی شیعه ترکیه عبور میکنه که باعثارتباط انها با ایران میشود البته در اطراف قارص عشایر کرد کمی زندگی میکنند ولی بسیار کم جمعیت تر هستند به نسبت استان وان و مطمئنا امنیت این خط اهن به نسبت استان وان بیشتر است. کما اینکه شنیده ها حاکی از اینه دولت ترکیه برای برقراری امنیت در بلند مدت در نظر داره عشایر اکراد را از قسمت های شمالی مرز ایران به جنوب کوچانده و مهاجرت بده تا کمتر شاهد نا آرامی در قسمت شمالی و حوالی مرز بازرگان باشیم تا با مناطق ترکزبان ایران هم ارتباط پیوسته داشته باشند در اصل هدف انها ارتباط ریلی از طریق ایران با کشورهای ترکزبان آسیای مرکزی و چین و احیای خط اهن ابریشم هست مطمئنا این خط اهن بازرگان قارص و استارا و استارا امر مهمی در ترانزیت به اروپا هستند و درامد سرشاری برای ایران دارند هم اقتصادی ژئوپلتیک، سیاسی، فرهنگی و زبانی بین دو کشور برای گسترش تجارت