| کد خبر: 108263 |

بستن تنگه هرمز به نظر مقامات در راس نظام بستگی دارد

تین‌نیوز| منصور حقیقت پور می گوید: "اگر مقامات مسئول نظام جمهوری اسلامی ایران به جمع بندی بستن تنگه هرمز برسند، ایران توانایی بستن این تنگه را دارد و اگر اکنون نیروهای مسلح ما این کار را نمی کنند به این دلیل است که مسئولان ما در راس نظام هنوز به این جمع بندی نرسیده اند".

 
در سال های اخیر، پس از برگزاری رزمایش های مستمر و موفقیت آمیز نیروهای مسلح ایران در پهنه آبهای سرزمینی و بین المللی و همچنین بعد از اقدامات اطلاعاتی نیروی دریایی ایران در حفاظت و حراست از آبهای سرزمینی ایران بخصوص در دی ماه گذشته و پس از دستگیری ده تفنگدار آمریکایی، امروز کمتر کسی پیدا می شود که در توانمندی راهبردی و عملیاتی نیروی دریایی ایران تردید داشته باشد.
 
بروزرسانی تجهیزات نظامی در عرصه های سطح به سطح، زیر به سطح و سطح به هوا، استفاده از دانش نوین دریایی، بهره گیری از تجربیات هشت سال دفاع مقدس، راهنمایی و ارائه آموزش های نظامی در حوزه دریایی به برخی از کشورهای منطقه، همه و همه سبب شده نیروی دریایی ایران در عرصه منطقه ای و جهانی به عنوان یک نیروی نظامی راهبردی شناخته شود.
 
با اندک مقایسه ای میان وضعیت نیروی دریایی ایران در زمان قبل و بعد از انقلاب، به راحتی می توان متوجه قدرت و اقتدار کنونی ایران در عرصه دریاها شد؛ امروز تقسیم وظایف قوای نظامی دریایی ایران توسط سپاه و ارتش موجب شده که خلیج فارس و دریای عمان، مامن بسیاری از کشتی ها، نفتکش ها و قایق های سایر کشورها در این منطقه باشد.
 
در کنار برگزاری رزمایش های اقتدارآمیز و موفق نیروی دریایی ارتش و سپاه و همچنین اضافه شدن موج جدیدی از موشک های ویرانگر به این دو نیرو، در چند ماه شاهد بودیم که افزایش اخطارهای نیروی دریایی ایران به ناوگروههای آمریکا، بیش از سایر خبرها در حوزه خلیج فارس و دریای عمان بر روی تلکس های خبری خودنمایی می کرد. 
 
بستن تنگه هرمز به نظر مقامات در راس نظام بستگی دارد/ایران این توانمندی را دارد
 
پیش از این عوض حیدرپور استاد دانشگاه نظامی دافوس و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "روزی ما کارمان را با مین های دریایی آغاز کردیم" می گوید: " امروز توانمندی ما در حدی است که با توانمندی های هوایی، اعم از موشکی و پهپادی با قوت و قدرت می توانیم از سطح و مافوق سطح خلیج فارس و دریای عمان به صورت صددرصد و بدون هیچگونه نگرانی از قدرتهای خارجی و فرامنطقه ای، حفاظت و حراست کنیم".
 
چگونگی عبور ناوهای آمریکایی از تنگه هرمز
 
در همین زمینه منصور حقیقت‌ پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به قدرت فزاینده جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریاها طی سالیان اخیر می گوید: "ایران به قدری در آبهای خلیج فارس اقتدار دارد که وقتیکه آمریکایی ها می خواهند از تنگه هرمز عبور کنند، به قدری از آبهای ما فاصله می گیرند که وارد آبهای سرزمینی عمان می شوند به صورتیکه توسط گارد ساحلی عمان به آنها اخطار داده می شود".
 
بستن تنگه هرمز به نظر مقامات در راس نظام بستگی دارد/ایران این توانمندی را دارد
 
تذکرهای ما به ناوهای آمریکایی قبل از برجام هم انجام می شد
وی با بیان اینکه "تذکرهای نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه ایران به ناوهای آمریکایی، برابر با قوانین و مقررات است" ادامه می دهد: "ما به آنها اخطار می دهیم که حریم خودشان را رعایت کنند و به هیچ وجه نزدیک آبهای ما نشوند؛ البته  این تذکرها و اخطارها قبل از برجام هم امری معمول بوده و اتفاق جدیدی نیست".
 
دلایل اخطار ایران به ناوهای آمریکایی 
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل اخطارهای ایران به ناوهای آمریکایی معتقد است: "گاهی اوقات رفتارهای ناشیانه و عدم تشخیص مسیر صحیح از سوی ناوهای آمریکایی، سبب تذکر و اخطار ما به آنها می شود".
 
بستن تنگه هرمز؛ اراده ایران و جمع بندی مسئولان در راس نظام
حقیقت پور در پایان با بیان اینکه "ایران اراده و توانمندی بستن تنگه هرمز را دارد" خاطرنشان می کند: "اگر مقامات مسئول نظام جمهوری اسلامی ایران به جمع بندی بستن تنگه هرمز برسند، ایران توانایی بستن این تنگه را دارد و اگر اکنون نیروهای مسلح ما این کار را نمی کنند به این دلیل است که مسئولان ما در راس نظام هنوز به این جمع بندی نرسیده اند".
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.