| کد خبر: 108254 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄تائید اولیه پیش‌نویس انتخاب شهردار از سوی مردم در وزارت کشور

تین‌نیوز| چندی است که زمزمه انتخاب شهردار از سوی مردم به در فضای شهری و البته سیاسی پیچیده و اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است، اتفاقی که در بسیاری از کشورهای جهان هم رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بر اساس پیش‌نویس لایحه مدیریت‌شهری ممکن است از این پس شهرداران 50 شهر بالای 200 هزارنفر جمعیت با رأی مستقیم مردم انتخاب شوند که در صورت تصویب نهایی این پیش‌نویس که تاکنون کمیسیون‌های تخصصی وزارت‌کشور و کمیسیون تخصصی دولت آن را تأیید کرده‌اند، انتخابات شهرداران این شهرها هم‌زمان با انتخابات شوراها برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شهردار کنونی تهران نیز معتقد است شهرداران باید همزمان با شوراهای شهر به‌طور مستقیم توسط مردم انتخاب شوند که خود می‌تواند تحولی در مدیریت‌شهری را باعث شود اما، سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که مزایای این تحول تا چه حد موجب تغییر و تحول در شهر و اداره آن خواهد شد.
 
البته انتخاب شهردار از سوی مردم در کشورهای اروپائی از جمله فرانسه سابقه دیرینه‌ای داشته و به ظاهر تجربه موفقی نیز بوده است، در فرانسه انتخابات شهرهای بزرگ پاریس، لیون و مارسی با سایر شهرها تفاوت دارد، در این كشور بر‌اساس قانون در كمون‌هایی كه كمتر از 3500 نفر جمعیت دارند، اعضای شورای شهرداری در انتخاباتی دو مرحله‌ای انتخاب می‌شوند اما در شهرهایی كه بیش از 3500 نفر سكنه دارند، لیست‌های انتخاباتی تنظیم می‌شود كه مردم به لیست‌ها رای می‌دهند.

به گزارش تین‌نیوز، این اتفاق شهری به کشور فرانسه اختصاص نداشته و در گذشته نیز در کشور برزیل شهرداران به جز مراكز استان‌ها، شهرهای مرزی و مناطق امنیتی و حساس توسط مردم انتخاب می‌شدند اما، از سال 1988 همه شهرداران به‌طور مستقیم برای یك دوره 4 ساله توسط مردم انتخاب می‌شوند، مردم شهر دهلی هند که یكی از هشت شهر بزرگ دنیا محسوب می‌شود در آن از سال 2000 برای انتخاب شهردار انتخابات برگزار می‌شود و شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

اما در ایران انتخاب شهردار که شاید در انتخابات پیش‌روی ما در خردادماه سال آینده برای نخستین بار رخ خواهد داد، تجربه جدیدی است که می‌تواند با فراز و فرودهائی همراه باشد.

یکی از کارشناسان شهری اما، در این‌‎باره به خبرنگار این شبکه خبری، گفت: همان‌گونه که مردم حق انتخاب اعضای شورای شهر را دارند باید قادر باشند «مدیر» شهر خود را نیز خود از میان کاندیداهای حاضر در انتخابات برگزینند که در این‌صورت، تصمیمات او را در اداره شهر با سعه‌صدر بیشتری پذیرا خواهند شد.

حمید نجف که در گفت‌وگو با تین‌نیوز، سخن می‌گفت، افزود: با این اتفاق تاثیرگذاری احزاب در انتخاب شهردار از وجاهت کمتری برخوردار می‌شود.
 
دولت‌مردان و تدوین‌کنندگان لایحه «مدیریت شهری» بر این اعتقاد هستند که: با تغییر نحوه انتخاب شهرداران شهرهای با جمعیت بیش‌از 200 هزار نفر و مراکز استان‌ها از طریق رای مستقیم مردم، مشروعیت شهرداران افزایش یافته و موجب می‌شود شهرداران به جای روزمرگی به اجرای برنامه‌های اساسی و بلندمدت روی بیاورند.
 
به گزارش تین‌نیوز، کارشناسان امور شهری می‌گویند که، باید اداره آنها نیز با شیوه‌های متفاوتی صورت بگیرد، زیرا یکی از مشکلات کنونی در برخی از شهرها این است که شهرداران به سرعت استیضاح شده و در معرض تغییر قرار می‌گیرند بنابراین عمر متوسط شهرداران کم شده و طبعا امکان برنامه‌ریزی میان‌مدت برای اداره شهر را ندارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    شهردار هم اگرانتخابش مثل نماینده باشد که رای میخرد، خدا به فریاد مردم برسد باید ملاک انتخاب هرمسئولی مثل کشورانگلیس باشد که ازسالیان قبل تربیت شود وآماده این کارباشد هم ازنظر فکری، هم ازنظرحقوق بیت المال ازنظرفقهی مسلط باشد تاوقتی مثل کاسبی واحکام حقوقی عدم ظلم به مردمّ آموزش داده نشود وشهردارانی ازمردم ازسالهای قبل تربیت نشوند انتخاب گزینه شهردار فی البداهه موضوعی خیانت آوربه مردم ومملکت هست