| کد خبر: 108239 |

حرکت قطار توسعه بر روی ریل ملی

تین‌نیوز| تولید ریل ملی در کارخانه ذوب آهن اصفهان و بهره گیری از تولیدات داخلی در خطوط راه آهن می تواند حرکت قطار توسعه اقتصادی کشور را تسریع بخشد.
 

نزدیک به 100 سال است که راه آهن به کشور ما ورود پیدا کرده و حدود نیم قرن از احداث کارخانه ذوب آهن می گذرد اما در این بازه زمانی اتفاق تلخی که افتاده عدم توانایی تولید داخلی ریل بوده است؛علت این امر را به گفته نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت باید در کمبود نقدینگی جستجو کرد، موضوعی که باعث شد تا پروژه تولید ریل ملی طی سال های گذشته تنها در قالب تفاهم نامه ظاهر شود.
 
بر اساس این گزارش پس از تاخیر چند باره اجرای این طرح ملی سرانجام کارخانه تولید ریل روز گذشته در اصفهان افتتاح شد و به گفته مسئولان امید است تا تولیدات ملی این کارخانه در آینده نزدیک جایگزین ریل های خارجی شود.
 
استانداردسازی و کبود نقدینگی علت تاخیر اجرای پروژه ریل ملی 
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:استانداردسازی و کمبود نقدینگی علت تاخیر اجرای این پروژه ملی بوده است.
 
فولادگر افزود: حمایت از تولیدات داخلی شاخص اصلی اقتصاد مقاومتی بوده و دولت باید از طرق مختلف مشکلات مالی این قبیل کارخانه ها را رفع کند.
 
وی تصریح کرد: دولت می بایست به جای واردات ریل با بهره گیری از تولید داخلی در مسیر حمایت از اقتصاد ملی گام بردارد.
 
لازم به ذکر است نگاه حمایتی از تولیدات داخل از سوی مسئولان امر باید به گونه ای اتفاق افتد تا تولیدکنندگان داخلی به جای آنکه نگران از تحریم های داخلی باشند، بدون دغدغه خاطر در راستای به حرکت انداختن چرخ های اقتصاد تلاش کنند.
 
بر اساس این گزارش جدا از راه اندازی خط تولید ریل ملی بحث کیفیت محصولات و توانایی رقابت در عرصه جهانی نیز اهمیت ویژه ای دارد که فولادگر در این خصوص می گوید:این کارخانه توانمندی لازم برای برآورده ساختن نیاز داخلی در صنعت ریل را دارد ولی باید در راستای بهبود کیفیت محصولات خود تلاش بیشتری داشته باشد .
 
گفتنی است در اوایل دهه هفتاد شمسی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان موفق به تولید ریل U33 شد اما این موفقیت حدود 15 سال مورد توجه بهره‌برداران شبکه ریلی کشور قرار نگرفت تا آن‌که در سال 87 سرانجام تفاهمنامه‌ای بین مدیران وقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب‌آهن برای تولید انبوه ریل U33 امضا شد؛ به فاصله چهل روز پس از پانزده سال بلاتکلیفی اولین محموله ریل تولید داخل تحویل راه‌آهن شد، اما به دلیل آنچه کیفیت نامناسب و از رده خارج شدن ریل U33 اعلام شد، راه‌آهن دیگر سفارش جدیدی برای تولید ریل به ذوب‌آهن نداد و خواستار تولید ریل UIC60 (مناسب برای سرعت بالای 160 کیلومتر در ساعت) شد.
 
بازاریابی برای صادرات ریل به کشورهای منطقه
سیدناصر موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید ضمن کاهش واردات به تولیدات داخلی بیش از پیش توجه کند بیان کرد: باید با حمایت از تولیدات داخلی و رفع موانع تولید امکان صادرات محصولات را فراهم ساخت.
 
وی تصریح کرد: دولت می بایست با اعطای تسهیلات بانکی و حمایت های مالی مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی را رفع و آنها را در بهبود کارکرد و کیفیت کمک کند.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  افزود: نیمی از تولیدات ذوب آهن به اروپا صادر می شود و اگر چه در تولید ریل اکنون امکان صادرات فراهم نیست ولیکن این پتانسیل وجود دارد تا در سالهای آتی این اتفاق بیفتد.
 
موسوی لارگانی تصریح کرد: باید از هم اکنون بازاریابی برای صادرات به کشورهای منطقه صورت گیرد زیرا کیفیت ریل ملی توانایی رقابت با تولیدات وارداتی را دارد و باید در این عرصه به بازارهای جهانی  ورود پیدا کرد.
 
بر پایه این گزارش واحدهای صنعتی و تولیدی برای اینکه در مسیر جهانی شدن گام بردارند نیاز به حمایت دارند و یکی از اصلی ترین روش های حمایتی اعطای تسهیلات است که بانک ها نقش مهمی در بر طرف ساختن این نیاز مهم بخش صنعت دارند ؛ در حقیقت به گفته نعمت زاده نظام بانکی می بایست پیچ سختگیری خود را در این زمینه شل کند تا شاهد این باشیم که در ادامه مسیر توسعه اقتصادی کشور ، پروژه های ملی یک به یک به منصه ظهور برسند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.